Dračák podle staré školy

Pokud vás moje tlachání nezajímá nebo dokonce obtěžuje, snažně prosím, nepište mi to. Místo toho si v pravym horním rohu v záhlaví diskuse klikněte na zelenou RSS ikonku. Nový příspěvky z tohohle vlákna vám pak přestanou vyskakovat v novinkách.

Pravidla (pdf)
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).

Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák
Napsal: York
20.3.2021 08:37 - Arten CZ
York: Nějak mi není jasné proč :( Když už jsi napsal bestiář, tak přeci pravidla už musí být jasná. Nemusí být jasně napsaná, ale musíš být schopen popsat konkrétní příklad, jak se má vyhodnocovat. Neříkej mi, že píšeš bestiář, který obsahuje z 90% pravidlové statistiky a ještě nemáš hotová pravidla... Opravdu nerozumím, proč bys nemohl vyhodnocení příkladu rozepsat. Abych viděl, jak hra funguje, nepotřebuju přečíst vyšperkovaná pravidla, stačí mi vidět, jak řešit konkrétní příklady. Mám zde autora, který si říká o feedback a který, pokud něčemu nerozumím, může doplnit vysvětlení. To je přeci daleko víc, než mít v ruce třistastránkovou knihu.
20.3.2021 12:47 - Šaman
Možná York nechce vysvětlovat zcela odlišný princip v přístupu na dílčích příkladech. Jinak teda původně se diskuze jmenovala Grafika pro Dračák ze staré školy. Předpokládám, že připomínkovat samotná pravidla bude chtít až bude nad čím konkrétním diskutovat.

Jen bych možná odkázal na popis oldschoolu podle OSR (z wiki):
The general ethos of OSR-style play emphasizes spontaneous rulings from the referee, or Game Master, over set rules found in a book. The idea is for the players to engage with the fantasy as much as possible, and have the referee arbitrate the outcomes of their specific actions in real time. The idea of game balance is also de-emphasized in favor of a system which tests players skill and ingenuity in often strange or unfair situations.
20.3.2021 14:04 - Gergon
Ale pořád tvrdí, že samotná pravidla jsou otevřená a k diskuzi už několik let, tak kde jsou k nahlédnutí a k diskuzi?
20.3.2021 14:18 - York
Vývojová diskuse je tady. V záhlaví je odkaz na stažení alfa verze.
20.3.2021 15:37 - York
Arten CZ píše:
Opravdu nerozumím, proč bys nemohl vyhodnocení příkladu rozepsat.


V Dračáku podle staré školy se situace nevyhodnocují, ale odehrávají. Vyhodnocuje se jen výsledek útoku (ať už od nestvůry, pasti, jedu nebo čehokoliv jinýho, co může způsobit zranění).

Na to, abys mohl odehrát situaci se splašeným koněm, potřebuješ interakci mezi hráči a PJem. Tj. třeba tohle:

Gergon píše:
Proč by hrozilo zranění? Běží na mě kůň, tak mu skočím do cesty a snažím se ho zastavit a když vidím že to nefunguje (na základě nevím čeho - rozhodnutí PJ nebo skupinové diskuze) tak když je kůň tři metry přede mnou, tak mu uskočím z cesty. Žádné zranění, jen pokus zastavit zvíře. Ale nebudu tam stát jak blbec dokud mě nesrazí.


Z tohohle je celkem jasný, co se stane, otázka je, jestli pokus zafunguje nebo ne. To se nevyhodnocuje, musí to rozhodnout Pán jeskyně po domluvě s hráči u stolu. V úvahu by měl vzít, jestli má na to postava vhodnou schopnost, dovednost, kouzla, magickej předmět nebo cokoliv jinýho použitelnýho. Upír se schopností ovládat zvířata by to například určitě zvládl. Pokud nic takovýho postava nemá a hráči nevědí, jak by to mělo dopadnout, můžou použít náhodnej hod (1k6 s tím, že se předem řekne, co znamenají možný hodnoty, třeba 1-3 zabralo to, 4-6 nezabralo).

Kdyby místo toho Gergon popsal, že se snaží koně chytit za uzdu (tak jsem to původně pochopil já), nejspíš by hrozilo zranění a pak by byl na místě hod Finesou.


Odložit to bych rád kvůli tomu, že jen tak budu mít šanci zjistit, jak to pochopíte přímo z textu pravidel, aniž bych vám to předtím obšírně vysvětlil v diskusi.


edit: To be honest možná při přepisování zjistím, že nevím, jak to vhodně vysvětlit, a tuhle diskusi znovu otevřu dřív.
20.3.2021 16:19 - Corny
CO já třeba asi nepochopil zatím a asi jediná věc, co by mě reálně zajímala je: Proč se to jmenuje, jak se to jmenuje? Když odmyslím, že je to docela ... divné na použití v konverzaci (a úplně odhlédnu od aspektu autorských práv)...tak mi zatím přišlo, že ta hra nemá nic moc společného ani s dračím doupětem, ani s oldschool hrami.
20.3.2021 16:57 - York
Corny: Máš pravdu, že to není the best title ever, ale zatím mě lepší nenapadl. Výstižnej celkem je - není to sice OSR (protože to není DnD klon) ani DrD (protože to má jinej systém), ale s obojím to má hodně společnýho a třeba k DrD 1.2 to má celkem blízko a to je v rámci DrD určitě oldschool. K názvu každopádně může mít co říct nakladatel, pokud se nějakej najde, takže to prozatím nechávám otevřený.
20.3.2021 17:37 - Šaman
Tak já jsem spíš předpokládal, že se to oldschool vztahuje právě k tomu již odkázanému OSR, což je jiný styl hraní, než AD&D a pozdější. Víc punkový, víc bezpravidlový, se silnou orientací na rozhodnutí GM, i kdyby výsledky házel podle nálady, resp. pocitu (takže přesně na opačné straně vesmíru, než jsou třeba Jersonovy preference).
20.3.2021 17:46 - Arten CZ
York: Já jsem ti ale přesně popsal, co ti hráč řekl, že chce dělat. Kdybychom hráli sami dva, hráč a GM, tak hráč ti popsal, co chce dělat, jak to chce dělat, čeho chce dosáhnout a jakých následků se bojí (a chce se jim vyhnout). Takže ta část - domluvíme se - už je hotová. Nyní to potřebuju nějak vyhodnotit.

Pokud to je pro vyhodnocení potřeba, klidně postupuj dál, jak bys postupoval. Nevím, třeba se dál ptej. To je to, co mě zajímá, jak by se to vyhodnocovalo. Můžeme na to založit i jinou diskuzi, kde to pojedeme jakoby PbP.

Ale vidím to tak, že GM popsal situaci, hráč popsal, jak chce situaci řešit, a nyní čeká, jak pokračovat. Takhle čekám, že se to odehrává u stolu (pominu, že by bylo hráčů více, ale tuhle řeší jeden hráč a jeden GM).
20.3.2021 18:20 - Corny
York: Takže to máš spíš jako pracovní název?
Šaman: Na mě OSR popravdě působí trochu jinak. Pravda, mám s ním zkušenosti hlavně prostřednictvím Stars Without Number, ale asi bych neřekl, že je "bezpravidlový" týmž způsobem. Na mě OSR vždy působilo (ale možná se mýlím), že nemá moc pravidla co se třeba právě rozhodování GMa týče (tomu nanejvýš pomáhá tabulkama apod.), ale zase má hodně silné mechanické jádro.
31.5.2021 16:56 - York
Dokončil jsem jakž-takž prezentovatelnou verzi pravidel. Je to něco mezi alfou a betou: Nestihl jsem zapracovat všechny připomínky a svoje poznámky, většina kapitol potřebuje ještě nejmíň jednu revizi wordingu a stylistiky a některý budu ještě komplet přepracovávat. Až na ukázkový dobrodužství je to ale obsahově kompletní, pravidla jsou aktuální a má to už nástřel nějaký sazby a grafiky, takže je to relativně koukatelný.

Rozhodl jsem se to publikovat už teď, abyste se mohli konečně podívat, co to vlastně kutím, případně si o tom se mnou třeba pokecat na Gameconu. Odkaz na pdfko je v záhlaví diskuse.

Pokud si to chcete se mnou i vyzkoušet, nejbližší příležitost bude taky na Gameconu, kde povedu Quentinův Tross jako minikampaň ve stylu West Marches.
31.5.2021 17:25 - Jerson
Nemáš náhodou v Trossu už plno?
31.5.2021 18:21 - York
Jerson: A jo, nekoukal jsem se. Tak pardón, v tom případě tahle nabídka padá, leda by se ještě někdo odhlásil.
9.7.2021 16:21 - York
Na Tross na Gameconu se uvolnila dvě místa (pátek 19:00-24:00 a sobota 14:00-18:00), takže pokud si někdo chcete se mnou zahrát, máte ještě možnost (aspoň doufám, že se ještě dá přihlašovat na aktivity, snad jo).
18.7.2021 23:29 - York
Stav projektu "Dračák podle staré školy" po Gameconu 2021

(Stav po Gameconu 2018 je tady, po Gameconu 2019 tady, po gameconu 2020, který se nekonal, je tady).

Dokončil jsem skoro kompletní prezentovatelnou verzi v grafice a trochu lepší sazbě, kterou jsem na Gameconu prezentoval Altaru. Na finální odpověď ještě čekám, ale předběžně Bouchi zájem má a pokud se to rozhodne vydat, vypadá to, že se dokážeme dohodnout. Držte mi palce ;-)

Ne tak dobrá zpráva je, že pořád ještě chybí spousta práce do dokončení betaverze - zapracoval jsem sice všechny zásadní změny pravidel, ale ne všechny poznámky a připomínky. Velkou část textu jsem taky zatím zahladil jen hodně nahrubo, musím to ještě nejmíň jednou celý projít a zrevidovat. A musím taky napsat ukázkový dobrodružství a kapitolu o tvorbě dobrodružství (možná to sloučím do jedný), ta zatím není vůbec. Následnou betaverzi bych pak samozřejmě taky rád ještě nejmíň pár měsíců intenzivně testoval.

Ad grafika: Předběžně uvažujeme o použití free obrázků - tj. v zásadě grafika, která tam už teď je, s tím, že se samozřejmě budu dál snažit najít co nejlepší obrázky. Důvodem je, že ilustrace na zakázku v tomhle rozsahu by násobně zvýšily cenu produktu. Jsou to spojený nádoby - čím víc peněz padne na grafiku, tím menší bude moct bejt první náklad a čím menší bude náklad, tím dražší bude tisk každýho kusu. Profesionální ilustrátor by ale určitě měl vytvořit obálku.
26.7.2021 14:42 - Slaan3sh
Když si to tak čtu a narazím někde na chybu (ve smyslu sazba/gramatika/stylistika), chceš to někam napsat, nebo to v této fázi neřešíš?
26.7.2021 15:29 - York
Text i sazbu sice budu ještě nejmíň jednou důkladně revidovat, ale nepochybně se stane, že si něčeho ani na několik čtení nevšimnu - takže za každej report budu rád a opravím to asap ;-)

Psát to můžeš buď sem nebo třeba do PMky.
26.7.2021 17:51 - Gergon
Říkal jsem si, že se mrknu co dalšího se tu tvoří. Otevřel jsem PDF a když jsem viděl přes 700 stran tak jsem vzdal čtení. Řekl jsem si, že to jen tak projdu namátkou. Jestli je to fajn, nebo to není pro mě. Narazil jsem na část pravidel, kde se tvrdí, že pokud postava netouží po penězích, není to dobrá postava pro hru, zakroutil jsem hlavou a šel dál. Narazil jsem na půl stránkový příklad o tom, jak si hráč může nechat poradit, pokud neví jaké vymyslet jméno (pochopil jsem proč to má 700 stran). Zavřel jsem PDF a vzdal to. Tohle nejsou pravidla pro mě.
26.7.2021 18:35 - York
Gergon píše:
Tohle nejsou pravidla pro mě.


Tak to už víme celkem dlouho :p

Kdyby se ti ale chtělo listovat dál, tak postřehy, co se dá zkrátit nebo vypustit, rozhodně uvítám.
26.7.2021 18:36 - LokiB
Bych malinko zmenšil mezery mezi řádky a mezery před názvy kapitol ... a těch stránek by rázem bylo méně :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.05515193939209 secREMOTE_IP: 18.97.9.171