[podcast] Dinosaurium obskurních světů

Ahoj všichni!

Rozjeli jsme s Markusem nový podcast, kde si budeme povídat o inspirativních světech, dobrodružstvích a jiné RPG herních produktech. Nejsou to recenze, jako spíš diskuze o věcech, které podle nás stojí za to poznat, prozkoumat a nechat se jimi inspirovat.

Odebírejte nás na:
Anchor.fm
Spotify
iTunes / Apple Podcasts
Google Podcasts
...a prakticky jakékoli další podcastové platformě.

Kontaktujte nás:
--> V téhle diskuzi!
--> Na RPG Foru
--> Na Instagramu
Napsal: Vandal
23.8.2021 18:46 - Aegnor
Markus píše:
Nabízelo by se výhrada, že nemůžu soudit staré moduly dnešní optikou.

A přesně tahle výhrada od Siriena zazněla už dříve (poslední odstavec #167).
23.8.2021 18:55 - sirien
Markus: já naprosto chápu (a plně se ztotožňuju) s tím, že dnešní hodnocení by mělo odrážet dnešní standardy a pohled dnešního uživatele, to je v pořádku. Jen to tvrzení že ty věci "nebyly použitelné ani tehdy" mi přišlo možná až moc ostré.
23.8.2021 18:57 - Markus
Nebyly použité "as written", lidi si to museli rozebírat a vykrádat a tvořit z toho vlastní věci. A to jsme se hezky zacyklili úplně na začátek! :D
23.8.2021 19:03 - sirien
Markus: ...to je ale už hodnocení podle dnešního standardu, což je to, co se mi nelíbí a tenhle Tvůj krok úvahy se mi nelíbí.

Pokud v té době (?) nebylo zvykem používat je dnešním způsobem as written "tupě" přesně jak jsou, tak to prostě nejde říct. "As written" samotné je úzus a jeho význam se posouvá - může to znamenat "beru stejná čísla a hraju stejný děj, i když sem tam změnim lokaci nebo udělám plánek jinak", ale může to znamenat i formalistický výklad "hraju to dokonale přesně jak to je bez jakékoliv sebemenší změny, padni jak padni". A mě přijde, že až nezdravě tíhneš k tomu chápat to tak formalisticky, že i mě, kterej jsem jinak taky skloněnej k podobnému výkladu věcí, to už přijde trochu moc.


Aegnor: ne tak úplně, asi sem se nejvyjádřil nejlíp. V podstatě:
- dnešní hodnocení pro dnešní produkt: naprosto ok
- dnešní hodnocení pro historický produkt pro dnešního uživatele: naprosto ok
- dnešní hodnocení pro historický produkt obecně: not ok

Pokud něco z minulosti zastaralo, tak je:
- ok říct, že to pro dnešního uživatele je špatný, protože to zastaralo
- ok říct, že to pro dnešního uživatele je prostě špatný, tečka
- ok říct, že to svýho času bylo dobrý, ale dneska be awere pokud nejsi zvyklý pracovat s věcmi tvořenými podle staré školy
- ok říct, že to už svýho času bylo špatný podle svých dobových měřítek

není ok říct, že ta věc byla "nehratelná už ve své době", protože nesplňuje dnešní standardy.
23.8.2021 19:45 - Markus
BTW, Siriene, tajemství: žádné dobrodružství, natož svět, nehraje nikdo nikdy "as written". To nejde, takže je blbost se o tom dohadovat.

Vždycky do toho dáváš nějaký vklad, upravuješ si to, vylepšuješ to, rozehráváš to, co ti materiál nabídl, k vlastním závěrům. Při posuzování kvality se důležité dívat se hlavně na to, jak ti s tímhle ten materiál pomáhá nebo naopak hází klacky pod nohy.

EDIT: Mně přijde, že sis tady vykonstruoval nějakého démona "Markus chápe všechno doslova a představuje si situaci, kdy to hraje nějaký naprosto braindead GM doslova podle textu, jako by to byl návod na polívku v prášku". Ale taková situace nikdy nebyla. Já jsem první, kdo ti bude zdůrazňovat důležitost GM fiat, bastlení a volného rozehrávání poskytnutých materiálů... otázka je, nakolik jsou ty materiály kvalitní.
23.8.2021 20:13 - sirien
Markus: já neříkám nic o tom, co si myslíš - já jen rozporuju to, co jsi vyřkl a jak to na mě při poslechu působilo, resp. cos k tomu pak napsal a jak mi přišlo že to jde vyložit.
24.8.2021 09:50 - Quentin
York píše:
Ok, tak psaný to s tímhle záměrem není, ale, co se mě týče, to tak zcela určitě je. V míře potřebný přípravy (nebo improvizace při hře) mezi Trossem a The Lost City nevidím podstatnej rozdíl.

A co potřebuješ u dungeonů v Trossu ještě dodělat, abys je mohl hrát? Už jak jsou, tak jsou šíleně zazoomované. Vždyť je tam popsaný každý kus nábytku :D

Uznávám, jsou staré, drobné věci si musíš domyslet (třeba doladit motivace NPCs), ale rozhodně to není velká práce.

Gergon píše:
To že ty to tak vnímáš, to neznamená, že je to pravda pro ostatní. Protože ostatním ten dungeon tak jak je nemusí vyhovovat a budou si ho potřebovat předělat a upravit pro svůj styl hry a svou družinu.

Oukej, proti tomu asi nemám, co říct. Vyrobil jsem ručník. Uživatelům jako ručník funguje. Pokud si ho někteří musí přebarit, sešít dva dohromady nebo si na ně vyšít iniciály, neznamená, že původní výrobek nebyl kvalitní nebo alespoň validní ručník.
24.8.2021 10:05 - LokiB
Quentin píše:
Uživatelům jako ručník funguje. Pokud si ho někteří musí přebarit, sešít dva dohromady nebo si na ně vyšít iniciály, neznamená, že původní výrobek nebyl kvalitní nebo alespoň validní ručník.


Argument byl, že to se dá o railroadu z 90. let pro tehdejší uživatele říci také.
24.8.2021 10:18 - Markus
Railroad se nedal hrát ani v 90. letech. :p
24.8.2021 10:25 - LokiB
jestli nechápeš spojení "uživatelům funguje", je problém na tvojí straně :D
24.8.2021 10:56 - Quentin
LokiB píše:
Argument byl, že to se dá o railroadu z 90. let pro tehdejší uživatele říci také.

Pointa je, že OSR minidungeony fungujou out of the box. A jestli si je York nebo Gergon musí upravit, pořád to nic nemění na tom, že in general fungují out of the box.

Railroady v 90. letech out of the box nefungují pro nikoho a upravovat si je musí všichni. A proto souhlasím s Markusovým stylem hodnocením, že si nezaslouží víc než 2/5.
24.8.2021 11:03 - LokiB
Quentin: tak ti přeju, aby tvoje dungeony fungovaly out-of-the box i za 30 let budoucím hráčům a jejich stylu hraní :) to je to, o čem mluvil sirien vzhledem k markusovu hodnocení
ale chápu, že jsi přesvědčen, že budou
24.8.2021 11:06 - Quentin
Markus ovšem hodnotí očima dnešního uživatele, nebo ne? Jestli v nějakém třicet let starém herním stylu fungovali, je nám dost k ničemu.

Ale radši zase vystoupím z diskuze, moc jsem to tu nečetl. Jen jsem zahlédl, jak York tvrdí, že se moje věci musí upravovat, tak jsem se chtěl trochu bránit, nic víc :)
24.8.2021 14:14 - York
Quentin: Vedle jsem psal, co před hrou dodělávám na Slanze. To není teoretizování, to je moje příprava na hru, respektive její první kolo. Na rozšířenou verzi dungeonů v Trossu se můžeš mrknout tady.
25.8.2021 19:16 - Gurney
Musím říct, že s Markusovým hodnocením DS se docela shoduju. Je to prostě produkt poplatný (raným) devadesátkám, tj. výborný fluff, ale jako herní produkt je to vlastně jen ultrakomplikovaný hack AD&D. Na čtení 5/5, ale pokud to chcete hrát 2/5 maximálně (pokud vyhradím Dračí hlídce a podobným veledílům 1/5, jinak méně).

York píše:
Na rozšířenou verzi dungeonů v Trossu se můžeš mrknout tady.

Vedl jsem Krvavou vilu a jediná "úprava" byla, že jsem pochopil jinak background dobrodružství a použil staty ze 13th Age bestiáře (což padá na vrub tomu, že jsme to hráli ve 13th Age). A silně preferuju Quentinovu verzi, rozdělit one-page dungeon na deset stránek malého formátu je fakt strašná zhovadilost.
25.8.2021 20:51 - LokiB
Gurney: a je nějaký známý setting pro DND, který má od tebe víc jak 2/5 na hraní, případně v čem je lepší než DS? Nebo je ten problém v systému ADND samotném a kdyby se DS hrál v něčem jiném (což asi není moc problém), tak by to už pak i na hraní bylo lešpí?
13.9.2021 18:20 - Vandal
Ep. 16: Maze of the Blue Medusa

Kdesi mezi světy leží labyrint obývaný tvory z bájí a legend. Mýtická medúza a její oběti, tři nesmrtelně krásné sestry vyhnané z reality, záludní konspirátoři, fanatičtí údržbáři i zbloudilí dobrodruzi. Do labyrintu, který částečně slouží jako umělecká galerie, vlezete ukradeným obrazem. Vítá vás snový svět. Vítá vás ARTPUNK, bejby!!!



Poslouchejte nás na:
https://anchor.fm/dinosaurium/

...a prakticky jakékoli další podcastové platformě.
28.9.2021 17:25 - Vandal
Dinosaurium vplouvá do neprobádaných zákoutí vesmíru! V naší první sci-fi epizodě se podíváme na (skoro) první sci-fi hru Traveller a její kampaň The Traveller Adventure. Na divokém pohraničí třetího lidského Impéria se rozjíždí konspirace, ve které jde o pašování mezonových děl a vyhýbání se tarifům uvaleným na lanthan...



Poslouchejte nás na:
https://anchor.fm/dinosaurium/

...a prakticky jakékoli další podcastové platformě.
1.10.2021 11:00 - strucky
Pro tenhle díl měl Vandal nějak nemocný mikrofon, ne? :-)
Mimochodem, hrozně mě bijí do očí ty (ne)přechody. Nebo to takhle máte fakticky ve scénáři? Vandal o něčem mluví, a jakmile udělá tečku za větou, Markus začne úplně o něčem jiném - bez nějakého, já nevím, aspoň 2-3 sekundového oddělení. Takhle to na první pohled vypadá, že Markus reaguje na Vandala, ale obsah sdělení tomu už neodpovídá. :-) Je to detail, ale bije do očí... Jestli je to takhle jen sestříhaný, a ne "real-time", zvážil bych aspoň nějakou maličkou odmlku, když se posouváte k "dalšímu odstavci". ;-)
Spíš to ale vypadá, že Markus už má "nabitou" nějakou větu a prostě se nemůže dočkat, kdy nám jí vpálí, ať už to nějak plynule navazuje na to, o čem mluvil Vandal, nebo ne. :-)


Jinak jako vždy super. Akorát ten poslední díl byl k usínání fakt k ničemu - musel jsem si vybrat; buď mi bude Markus hrozně řvát, nebo skoro neuslyším Vandala. :-D
1.10.2021 11:10 - LokiB
strucky píše:
Spíš to ale vypadá, že Markus už má "nabitou" nějakou větu a prostě se nemůže dočkat, kdy nám jí vpálí, ať už to nějak plynule navazuje na to, o čem mluvil Vandal, nebo ne. :-)


Tak tenhle přetlak je pozorovatelný ve všech dílech, které jsem poslouchal :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11547517776489 secREMOTE_IP: 52.91.67.23