[podcast] Dinosaurium obskurních světů

Ahoj všichni!

Rozjeli jsme s Markusem nový podcast, kde si budeme povídat o inspirativních světech, dobrodružstvích a jiné RPG herních produktech. Nejsou to recenze, jako spíš diskuze o věcech, které podle nás stojí za to poznat, prozkoumat a nechat se jimi inspirovat.

Odebírejte nás na:
Anchor.fm
Spotify
iTunes / Apple Podcasts
Google Podcasts
...a prakticky jakékoli další podcastové platformě.

Kontaktujte nás:
--> V téhle diskuzi!
--> Na RPG Foru
--> Na Instagramu
Napsal: Vandal
27.6.2022 14:40 - York
LokiB píše:
A jelikož to mám podobně jako Gergon a nikdy jsem žádné publikované dobrodružství nehrál tak, jak bylo napsáno, ale buď jsem si z něj vyzobal jen pár věcí, nebo si ho aspoň zásadně upravil, aby mi pasovalo do mého světa a příběhu, tak s jeho nesouhlasem s výrokem, že neplatím za nápady, souhlasím :)


Lehce odbočím - dlouho jsem to měl stejně, poslední dobou ale experimentuju právě s tím, jak napsat dobrodružství, aby se předělávat nemuselo. Nakolik se mi to daří, je samozřejmě otázka, ale přijde mi to jako zajímavej a smysluplnej cíl.
27.6.2022 15:01 - Pan Bača
Celou dobu jsem měl pocit, že jsem tohle hodnocení už někdy slyšel... a pak mi to došlo.

Na poslech to působí jako mix Danghanské kletby a Immortals :-D
27.6.2022 15:16 - sirien
Loki: kdo nikdy neochutnal čokoládu... taky sem měl k předpřipraveným dobrodružstvím tenhle přístup, dokonce jsem měl za to, že to ani jinak nejde. Pak jsem o hodně hodně později s velkým překvapením narazil na ty, který skutečně byly take-and-play, funkční bez nutnosti jakýchkoliv úprav. Od tý doby se klonim k Markusovi - a to zejména (ale nejen) u placených produktů (o tom že to jsou produkty od vůdčích firem a ne indie jednotlivců nemluvě).

Samozřejmě, je pravda že platím jak za nápady, tak za zpracování. V tomhle směru ale čekám, že ty nápady budou nějak zajímavější než něco co si vycucám z prstu a budou i na detailní úrovni (ne jen na makru v rámci obecné zápletky atp.). Ale pokud zpracování sucks, tak to prostě strhne i ty nápady - protože platit za desítky nebo stovky stránek produktu kde je zpracování většinová část jen abych zjistil že použitelná část jsou "nápady" co by šly sepsat na 3-5 stránek (pokud ne rovnou jen na jednu), tak to je taky na tužku, že jo.
27.6.2022 15:21 - LokiB
sirien: ale jasně, neříkám, že to nejde. pro mě je to složitější v tom, že nevedu one-shoty, a přeci jen najít produkt, který mi přesně zapadne do kampaně (resp. má takový charakter, že jeho návod na zapojení do kampaní je pro mě super a funkční), je těžší.
Ale neodříkám se toho, když ho potkám, rád ho využiju, protože poslední dobou mám méně a méně chuti na to, vymýšlet vlastní věci dostatečně detailně, jak bych je měl rád připravené pro hru, takže když mi to někdo poskytne, rád zaplatím :)

Markus: to je možný, ještě jsem to nečetl ani vlastně nedržel v ruce, takže vlastní hodnocení nemám. a určitě nemám důvod je hájit proti vaší recenzi jen tak z principu :)
27.6.2022 15:21 - Gergon
sirien píše:
Tj. pokud chceš kritizovat něco (DnD), co Gergona nadchlo třeba jen cool obrázkem na straně 143, tak máš prostě smůlu ;)

Zase tak bych to nehrotil ;) ano rád na věcech vidím ty dobré věci a snažím se neřešit ty špatné. Prostě si ze všeho vyzobu to co se mi líbí a co se mi nelíbí tak ignoruju.
A moje poznámky o tom že je někdo hnidopich se týkají lidí co podle mě řeší fakt detaily a drobnosti - viz. má nedávná výtka proti Jersonovi, ale u této recenze jsem řekl že s kritikou souhlasím a že co tam kluci vidí jako špatné tak já uznávám že je udělané blbě.
Jen se prostě snažím najít něco dobrého a mít z toho radost že mě to aspoň motivuje, inspiruje nebo mi to pomůže vytvořit něco nového.
27.6.2022 16:00 - Markus
Já kdybych si to koupil, tak bych se taky snažil za každou cenu najít něco dobrýho, aby mě to tolik nemrzelo. :D
27.6.2022 17:04 - ShadoWWW
Vandal docela trefil, že to není hra pro děti, protože děti se v těch vztazích a kafích začnou ztrácet. A Markus docela trefil, že to dobrodružství není hra ve stylu "game", ale "play" ve stylu scénáře pro twitch.

Jakože Harry Potter (a mnohé jiné úspěšné knihy) čerpají z drsného prostředí (kouzelníci vs. mudlové, staré kouzelnické rody vs. nová krev, stará vs. nová přátelství, vy-víte-kdo vs. Fénixův řád, atd.). Tady, kde je vše sluničkové a všichni jsou zlatíčka, se těžko rozehrává příběh. Ledaže by to byla jen kulisa a ukázalo se, že všechno není zas tak happy ala Equilibrium. Ale to by pro současné WotC už asi bylo příliš velké sousto.

Nezbývá mi, než se přidat do klubu I'm too old for this...
27.6.2022 18:43 - shari
Recenze mě zároveň pobavila i trochu rozesmutnila. MtG už sice dlouho nehraju, ale pořád sleduju jejich příběhy a zrovna hlavní příběh Strixhaven měl sice dobrý nápad, ale zpracováním byl tak nějak "ale jo, OK". (I když dvě z pěti vedlejších povídek byly naprosto super.) Tak jsem tak nějak doufala, že tohle bude aspoň "OK".

Nicméně příručku mám jen elektronicky a nedostala jsem se k tomu si to pořádně projít, takže nemůžu říct, jestli s něčím souhlasím nebo nesouhlasím. Ale jednu výtku bych přece jen měla, a to, jak jste do toho rýpali tím, že váš elfí barbar by tam neměl co dělat: Pokud jdete hrát hru odehrávající se na magické univerzitě, a vaše postava do toho prostředí nesedí a vy ani nemáte plán co s ní, tak to není chyba dobrodružství. Bez ohledu na to, jak je jinak špatný.

No a jen takové drobné upřesnění k provázání s MtG - ty jednotlivé koleje jsou dvojbarevné (protilehlé barvy), proto je tam ta dualita. Například jak jste zmiňovali Prismari, co se zabývá uměním, tak ta je červeno-modrá.
27.6.2022 20:55 - sirien
Markus/Vandal: fun poslech :)

K elfímu lučištníkovi viz Shari výše.


Ad náhodná setkání na univerzitě - WTF? Proč ne? Ksakru když ne na magický univerzitě, tak kde jinde? Profesor podělá golem-animační rituál, parta studentů večer zvoře summoning, někde se rozbije lahev s uvězněným přízrakem, někde se otevře dávno zapomenutej portál, někdo v minulosti (omylem) odčaroval monstrum v čase a ono se zjeví právě teď, ponocující studenti vrazí do party zlodějů co tam šla krást lektvary... jakože to ste nečetli Harryho Pottera? Hagridovi uteče nějakej mazlíček... Magická univerzita je snad jediný místo, kde náhodná setkání dávají nějaký smysl :D


Ad "Hoď si na cokoliv a řekni si náhodný čas kdy budeš studovat aby dostal výsledek kterej nic neznamená protože ho kdyžtak zopákneš" - nevim co vy, ale mě to přijde jako docela věrnej obraz vysokoškolskýho studia :D

Stranou této polemiky - tohle a mnoho dalšího obsahu není pro vás (rozhodně ne pro Markuse - podle poslechu ani pro Vandala). Ale problém není ve vašem věku, problém je ve vašem herním stylu a preferencích. Ono totiž existuje (a vždycky existovala...) velká skupina hráčů, které baví prostě a jenom hrát svojí fiktivní postavu ve fiktivním prostředí a situacích a odehrávat "příběh neposouvající" dialogy a interakce (což je přesně to, co Markus výslovně nemá rád a "neuznává" to - takové to "tlachání postav v hospodě nad večeří"). Z tohodle pohledu jsou ty různé zkoušky a brigády a plesy atp. hromada herního obsahu - jen obsahu pro hru, kterou v tom vy ani nehledáte.

(Abych byl fér, já sem v tomhle s váma... -ish, kinda... ve skutečnosti by mi asi nevadilo hrát v takovémhle prostředí vztahové drama, jen bych na to asi potřeboval vzít Fate nebo Hillfolk nebo tak něco - kdybych chtěl pravidla teda, protože DnD tohle tak hrozně nepodporuje že hrát to v DnD by bylo jako hrát to bezpravidlově - nicméně v obecnosti když du hrát DnD nebo tak něco tak by mi tohle samo o sobě asi přišlo krutě chudý a stejně jako vy bych tam chtěl nějakej procedurální obsah minimálně navíc, jako nějakou nosnou osnovu kolem které se tenhle fluff nabalí.)

Anyway, tenhle herní styl tu byl vždycky. To že je dneska viditelnější a je nabalený na viditelnou YA literaturu, která ho tematicky a obsahově v mnohém potkává, na tom až tak moc nemění.


Markus: jak fungují dhampires - velmi snadno, zaprvé třeba Blade, zadruhé v mnoha prostředích jsou upíři živou rasou co se množí sexem a můžou se (obecně, s někým nebo za určitých okolností) křížit. A než začneš mrmlat nějaké blbosti o děckách a Young Adult literatuře, tak příkladem světa s upíry jako rasou je třeba Sapkowskiho Zaklínač popř. Vampire Hunter D je někdy z roku 2000. (A btw. upíři jako rasa ani nejsou nijak moc weird twist - tradičně vlkodlaci byli braní jako důsledek prokletí, ve WoDčku to vždy byli potomci vlkodlačích rodových linií.)
27.6.2022 22:54 - LokiB
Hele, Markusi, to jste byli s Vandalem při nahrávání zhulení? :) Toho přihloupléhlo hihňání je tam nějak moc ... jakože to při poslechu dost ruší. Možná pro lidi, kteří poslouchají na rádiu Leoše Mareše s Hezuckým, je to standard a dobře se tím baví a já jsem jen zapšklý staroch, ale tentokrát mi to prostě nesedlo.

Jak násilně přesvědčujete posluchače, že ta kniha je ale jako fakt fakt blbá ... na mě to má spíš ten efekt, že si říkám, že jste ji prostě pochopit nechtěli (asi jako když Spáčilová recenzuje nějakou zombií apokalypsu), protože vytýkáte věci, které mi při poslechu přijdou k motivu "hej studium na univerzitě" jako přirozený. Třeba vztahy, třeba zkoušky. že to není obalený crunchy mechanikama?
A že byste zrovna chtěli pro vztahy nějaké tvrdé mechaniky a ne narativní přístup se zapojením toho, že si hráč popíše a rozhodne? Jinde to věichni chtěj v DND to vadí ... protože to DND to nepatří?

Viz už výběr postavy elfa dementního lučištníka ... na univerzitu? Proč? Aby se ukázalo, že to s některými postavami dře? Nedali mu tam školní atletický tým nebo americký magický fotbal?
27.6.2022 23:05 - Markus
Myslím, že se pořád točíme okolo tématu „Když za něco platím, tak čekám, že to bude promyšlený.“

Případně míň radikální: Když už mám číst něco, co má – boha jeho – 250 stránek, tak čekám, že to bude promyšlený.

Když já budu hrát na magické univerzitě, tak budu vztahy klidně nějak improvizovaně haluzit bez pevných pravidel. Ale jestli mám platit profesionálnímu designérovi za to, aby mi vymyslel profesionálně nadesignovaná pravidla, tak sakra očekávám, že to nebude stupidní a dá mi to víc, než co improvizovaně vymyslím za pět minut cestou na sezení, když zjistím, že jsem se nepřipravil (a jako pardon, ale „za každou scénu máš bod, za dva body jsi vyhrál ve vztahu“ fakt nestojí ani za ten čas, který jsem strávil čtením).

EDIT: Jakože by to reálně bylo lepší, kdyby tam tahle pravidla vůbec nebyla. A ještě lepší, kdyby tam byla, ale herně zajímavá. Například napojená na nějaké jiné subsystémy, se kterými by to interagovalo a házelo zajímavé výsledky a následky. Ale tady jsou všechny následky cíleně negovány - na ničem nezáleží.
28.6.2022 07:31 - Pan Bača
LokiB píše:
Toho přihloupléhlo hihňání je tam nějak moc ... jakože to při poslechu dost ruší.

Na mě to působilo jako takový ten zoufalý smích, kdy fakt nevíš, jestli se smát nebo brečet.
28.6.2022 07:43 - Vandal
Elfi lucisnik je samozrejme ptakovina, ale fakt sralo, ze me nijak nepomuzou pro zapojeni ne-kouzelnicke postavy krome vagniho "Tady muze studovat kazdy!" Dik. Co kdyby misto pateho opakovani, ze schody se prizpusobi postave na vozicku mi dali nejaky napady, jak tyhle postavy zapojit?

A to je vice mene muj celej problem s touhle knizkou. Proste me nedava zadnou radu, zadnou instrukci, nic. Muj problem neni ani tak s tim, ze bych nechtel hrat univerzitu s vztahama, brigadama a zkouskama (ok, nechci, ale teoreticky si to dokazu predstavit), ale hlavne s tim, ze ta knizka mi v tom nepomuze. Brigady jsou jenom seznam brigad (sorry, seznam "barista, uklizecka, zahradnik" si dokazu napsat i sam), ale neni tam vubec receno jak to mam hrat. Mam to hrat jako rp scenky? Jako scenky v pozadi? Jenom si to poznamenat? Ditto mimoskolni aktivity. Ditto vztahy.
Na zkouskach nezalezi. Na nicem nezalezi.
Chces hrat neoblibenyho sprta? Nemuzes. Chces hrat rebela, kterej dela problemy? Nemuzes. Chces hrat borce, co je tam jenom kvuli rodinnym penezum, a tak mu vsechno prochazi? Nemuzes. Pokud budes hrat podle knizky, tak muzes hrat jenom oblibeneho studenta, ktery se stane hrdinou kampusu.
Teda muzes, ale musis si to kompletne cely predelat.

Ja nechci crunchy mechaniku. Ja chci neco krome holeho napadu, co me ty veci pomuze hrat. Ano, vztahy, brigady a zkousky k zivote na univerzite patri - tak me dejte do ruky neco, jak to mam sakra hrat. Protoze tady to proste neni.
28.6.2022 07:45 - Vandal
(a nez me nekdo napise: "Ale prece ti nic nebrani takhle hrat!" tak ja samozrejme posuzuju to, co je napsany v knizce. To, ze si to sam muzu libovolne upravit nerika nic o kvalite produktu. Kdyz jsem hral Hoard of Dragon Queen tak me z cele knizky zbyl namet a cca dve kapitoly a byla to skvela kampan, coz ale nerika, ze je ta knizka na pet hvezdicek)
28.6.2022 08:06 - Markus
Já mám obecně dojem, že princip „RPG kniha je herní nástroj a dá se hodnotit jako špatná/dobrá podle toho, jak moc mi pomáhá/usnadňuje vést zábavnou hru“ je stále ještě nepochopen.

Kniha, která mě inspiruje, ale jako nástroj mi nijak nepomůže a neusnadní práci, je k ničemu. A inspirace fakt roste na stromech a má nulovou hodnotu. Inspirovat se můžu třeba knížkama, seriálama, zajímavým obrazem...

Jako třeba můžu si přečíst Pána prstenů a čistě na základě románu hrát RPG v tomhle settingu. Jaké má hodnocení Pán prstenů jako herní produkt? Nula nula prdlačky, totální odpad! Prostě to není herní nástroj.
28.6.2022 09:19 - Gergon
Kdyby někdo vydal Pána prstenů, sestříhal ho na základní informace (aby to nemělo 1000 stran) a k tomu mi přidal mapu 4 hlavních lokací a info že gandalf je kouzelník 16. lvl, boromir je bojovník 8. lvl atd... tak by to třeba pro mě byl skvělý nástroj pro hru ve světě pána prstenů.
A nemusí mi k tomu psát přesné mechaniky, že abych od Galadriel dostal dary, tak musím hodit 4x na přesvědčování a z toho 3x uspět a pak ještě u Celeborna uspět v zastrašování aby přidal loďku na cestu =)

Pro mě je dobrý herní nástroj ten, co mi pomůže zlepšit hru. Ano jsou lepší, jsou horší, ale pokud mi to pomůže zlepšit a posunout dál moji hru a ušetří mi to práci, tak jsem s tím spokojený a věřím že to někdy využiju. A tahle příručka prostě přináší kupu nápadů a až budu hrát že se moje postavy třeba jen na krátký čas dostaly na nějakou magickou univerzitu, tak odsud načerpám hodně věcí jak to tam rozvinout a co tam dát k dispozici.
28.6.2022 09:25 - LokiB
Markus píše:
Myslím, že se pořád točíme okolo tématu „Když za něco platím, tak čekám, že to bude promyšlený.“


Čeče tentokrát ani tolik ne ... věřím ti, že ta knížka je špatná a její hodnota nízká. Mně nesedla ten styl "recenze" (a vím, že to není recenze v daném slova smyslu) a některé použití argumenty. V jiných dílech, i když kritických, jste to měli (pro mě) lépe podložené a hlavně lépe podané.

Markus píše:
Kniha, která mě inspiruje, ale jako nástroj mi nijak nepomůže a neusnadní práci, je k ničemu.


Protože máš jiné problémy s přípravou hry než nezanedbatelná část GMů. Pro mnohé bývá nejtěžší najít inspiraci, dostat nápady. Mám v partě kluka, který prostě nápad nemá (ani jako hráč), ale dokáže věci, které mu nadhodí jiní, dobře uchopit a zajímavě rozvést/použít/odehrát.
Sytý hladovému nevěří, že těch lidí, kterým pomůže ze všeho nejvíc inspirace, není málo.

U tebe Markusi je z mnoha dílů Dinosauria slyšet, co od herních materiálů chceš a potřebuješ. Máš své potřeby, málo času, chceš nástroje, které ti usnadní co nejvíce hru, když už ji vedeš, protože nemáš čas ani chuť se s tím babrat. Potřebuješ dřevo a sekeru, abys ten dům, který jasně vidíš, postavil.
Jen nějak nechceš přijmout, že to není to jediné a možná ani to nejdůležitější, co chtějí jiní. Že jiní klidně osekají klády holou rukou, nebo nemají problém stavět z hlíny ... ale chybí jim představa a plánky domu, který by chtěli stavět.

Pán Prstenů má do herního produktu hodně daleko ... stejně tak má ale daleko do těch produktů, o kterých mluvíte. V nich přeci jen ten herní materiál je, i když se ti třeba nelíbí.

A pro kontext, zkuste porovnání Strixhaven - třeba s ETU - East Texas University k Savage Worlds. Ti mají Univerzitu a hraní na ní celkem zmáknuté. Ale je to současnost, ne fantasy. Je tam studium, jsou tam zkoušky, jsou tam mimostudijní aktivity, je tam monster hunting, dobrodružství, magie :)
28.6.2022 09:58 - Markus
LokiB: Tohle to je relativizační past, do které se nechceš chytit. Jasně, můžeš všechno popisovat stylem „je to o preferencích, někomu to může vyhovovat“, ale tímhle relativizováním se dostaneš do stavu, kdy nejdeš schopný o ničem říct nic konkrétního, protože přece někde může existovat hráč, který přesně tohle chce, čímž jsou veškeré designové přešlapy odpuštěny!

Já radši narovinu řeknu, že mi něco přijde jako shit a vysvětlím, proč to pro mě nemá žádnou hodnotu a IMHO to nefunguje. A jestli někde existuje ten bájný tvor, který přesně tohle potřebuje, rád si přečtu jeho recenzi, ve které mi vysvětlí, jak úžasně to ve hře funguje jemu. Ale takovéhle prostředí konkurujících si recenzí mi přijde podnětnější, než kdyby všichni dělali recenze ve stylu „všechno je o prefencích, takže nic neřekneme“.

Takových recenzí je mimochodem spousta. Prolistujou ti knížku, dají ti jenom popis toho, co v ní je, ale žádnou kritiku ani zhodnocení neprovedou – čistě jenom popis. To ale pak není „recenze“, ale fakt jenom „popis“.
28.6.2022 10:54 - LokiB
Já po vás nechci, abyste relativizovali a říkali, že všechno je pro někoho dobrý (mimochodem to na závěr podcastu stejně děláte). Ti popisuju přesné důvody a situace PRO koho je něco dobrý a PROČ je to pro něj dobrý. To nemá s relativizací nic společného :)
Že to ty nezohledníš mi ani tolik nevadí, tady to uvádím do diskuse místo té "alternativní recenze" :)
28.6.2022 11:02 - Markus
(Škoda že tu nejsou lajky, protože ten Lokiho poslední příspěvek bych olajkoval na vyjádření: „Fair enough, chápu a nic nenamítám :))

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15425300598145 secREMOTE_IP: 44.197.198.214