8.1.2020 16:06 - Šaman
S tím tvrzením, že nehrajeme příběh, také moc nesouhlasím. Jako GM mám v hlavě příběh a zabývám se pacingem, akty, twisty, začátek/konec, plot immunity etc.
Hráči sice ne, ale i oni už vědí, že na konci z toho má vylézt příběh. Tedy že lepší neoptimalizovaná akce co něco rozjede, než hodinové plánování ala deskovka Dorn.

Ale hrajeme něco Fate-based, nikoliv DnD.
8.1.2020 17:07 - LokiB
Vidíš, mně třeba po předposlední session hráči říkali "bylo bezva, bavili jsme se, hra byla dobrá, ale chtěli bychom hrát více z hlavního příběhu, tohle byly spíš takové věci kolem, moc nás to neposunulo" ...
9.1.2020 08:02 - Jerson
sirien píše:
když odejdeš z filmu v půlce nebo když knížku odložíš v půlce a už nedočteš, tak to neznamená, že by tam příběh nebyl - jen si ho nedokončil.

To sice ano, ale rozdíl je v tom, že tam jsem jen konzument příběhu, nikoliv jeho tvůrce, takže i když odejdu, příběh byl vytvořen a kdokoliv jiný ho může poznat celý. Když v RPG utneme sezení v půlce a nikdy ho nedohrajeme, tak nic podobného knížce či filmu (které lze nedočíst / nedokoukat) nevznikne.

A osobně považuju některé RPG hry (myšleno konkrétní herní sezení konkrétní skupiny) jen za sérii událostí, nikoliv za příběh. Jako bych se díval na partii šachu.

Na druhou stranu pokud někdo hraje takto -
Šaman píše:
Jako GM mám v hlavě příběh a zabývám se pacingem, akty, twisty, začátek/konec, plot immunity etc.
Hráči sice ne, ale i oni už vědí, že na konci z toho má vylézt příběh.

- tak nejspíše skutečně dostává příběh už v průběhu hry, protože vidí o pár zatáček dopředu.

Takže si myslím, různé přístupy můžou generovat různé míry příběhovosti hry jak v průběhu, tak na konci. V některých hrách (myšleno aktivita skupiny, nikoliv konkrétní systém) se příběh nedá dohledat ani na konci, nebo spíše dal by se vysekat, když by se vyhodilo 90% obsahu. Jiné hry ten příběh mají v sobě od začátku do konce a hráči ho dokážou vnímat. A v dalších zase příběh vznikne s ukončením hry, kdy se hráči můžou ohlédnout zpět s pocitem "A-há!", kdy se jim prostý děj složí do příběhu.

já třeba cítím rozdíl mezi Druhou válkou o svět, což byl příběh určitě, i během hraní, a Omegou, což je příběh jen pokud sleduju jednu misi nebo linku jedné postavy či jednoho fenoménu, ale jako celek to moc příběh není, na to je příliš rozvětvená a abych z toho nějaký příběh dostal, musel bych vždycky vypreparovat určitou část podle osob nebo zápletek. Ale je možné, že se dalším hraním většina zápletek propojí a vznikne jeden příběh, nicméně teď to ještě nevím.
Určitě si vzpomínáš, jak si třeba Ebon stěžoval, že Omega nemá jasnou nosnou příběhovou linii, ale že to jsou nesouvislé věci.

Nicméně ... teď jsem si ten podcast pustil znovu a tam vyloženě zazní Píše:
Příběh v RPG neexistuje, ten může vidět, až když se na hru podíváš zpětně

- a s takto všeobecně podaným tvrzením souhlasit nemůžu. Některé RPG (sezení/kampaně) příběh určitě obsahují už v průběhu, ale věřím, že zrovna ty Qunetinovy ne, že v něm je skutečně nutné hrát a počkat na konec.
9.1.2020 09:34 - efram
Píše:
To sice ano, ale rozdíl je v tom, že tam jsem jen konzument příběhu, nikoliv jeho tvůrce, takže i když odejdu, příběh byl vytvořen a kdokoliv jiný ho může poznat celý. Když v RPG utneme sezení v půlce a nikdy ho nedohrajeme, tak nic podobného knížce či filmu (které lze nedočíst / nedokoukat) nevznikne.



mě fascinuje jak v debatách na d20 někteří zabíhají až do neskutečných krajností. Zdaleka to není jen Jerson. Co má tohle tvrzení dokázat. Příběh vznikne už tím, že ti lidé hrají. To že příběh nedohrají tak sice nenaplní nějaký děj ale část toho příběhu rozhodně už je. Mohou se k tomu vrátit a dohrát to. Pokud se nevrátí ke hře..... moment koho vlastně tahle část zajímá?

Takováhle argumentace je argumentací jen pro samotnou argumentaci, ale smysl takového tvrzení je nula.
9.1.2020 11:48 - Jerson
Dokázat to nemá nic, spíše jsem chtěl ukázat na možné rozdíly v hraní hry a tedy i vytváření příběhu.

Přijde mi to podobné jako obrazy. Jedna poučka říká, že dobrý obraz by měl vyprávět nějaký příběh. Ponechám stranou, jestli to tak má být, ale faktem je, že některé obrazy příběh skutečně vypráví, i když jsou statické.

Třeba klasika:


Tedy zrovna v tomto konkrétním obraze můžou různí lidé vidět různé příběhy ("Skupina šla zjistit původ zla a narazila na Beholdera, se kterým se střetla" nebo "Cizí Zlo vedené Beholderem za bouřlivé noci napadlo město a hrdinové ho zoufale bránili, aby dali čas zavolat posily", nicméně příběhy v něm jsou. A pak jsou obrazy, které žádný takový příběh nevypráví.

Obojí je statický obraz s Beholderem, ale díly přítomnosti nebo absenci dalších prvků buď jsme nebo nejsme schopni nějaký příběh vidět/vyprávět. Protože samotný Beholder nebo samotný trpaslík či věž příběh nevytvoří, ten vznikne až následně složením jednotlivých prvků.

Takže úplně stejně to vidím s RPG. To by sice v základu mělo příběhy vyprávět celkem přirozeně, ale věřím tomu, že pokud se hraje v nějakém sandboxu, do kterého se zpočátku celkem náhodně vkládají různá setkání a scény, tak s něm žádný příběh vidět není. Až po čase, když mezi postavami, scénami a událostmi vzniknou vazby, vznikne i příběh. Samotný sled scén není příběh.

efram píše:
Takováhle argumentace je argumentací jen pro samotnou argumentaci, ale smysl takového tvrzení je nula.

Takováhle argumentace by možná mohla pomoct v ujasnění, proč někteří hráči mají raději hry s dopředu připraveným příběhem, zatímco jiní ten příběh skutečně chtějí vytvářet a skládat průběžně s tím, že v jejich hře budou i scény mimo tento příběh, co by první skupině hráčů připadalo jako plýtvání časem.
12.3.2020 21:08 - Nikita Ramsey
Nikdy jsem nevěřil v kouzlo nebo kouzlo, ale životní situace mě dovedly k kouzelníkovi jménem Aj Aji. Moje 12leté manželství proběhlo hladce, dokud se můj manžel nezačal žena a opil se, toto chování roztrhalo rodinu od sebe, hledal jsem pomoc všude kromě veškerého mého úsilí nebylo dobré výsledky, dokonce jsme šli k nějakému specialistovi na pomoc všechno úsilí bylo plýtvání, jednal jako posedlý člověk, v pondělí odpoledne během oběda jsem slyšel dvě dámy diskutovat o kouzlu caster a jak pomohl jednomu z nich znovu získat mír v jejím domě, po jejich diskusi jsem se přiblížil k lady a vysvětlil mi svou situaci a ona mi dala kontakty kouzla caster Dr Ajayi, napsal jsem kouzlo caster na jeho Whatsapp číslo: +2347084887094, vysvětlil jsem mu to a řekl mi, abych si nedělal starosti, že za tři dny začnu prožívat mír v mém domě, ale abych toho dosáhl, řekl mi také pár věcí, které musím udělat, udělal jsem podle pokynů Když byl Ajellim kouzelníkem, jak se mu slíbilo, všechno se otočilo, můj manžel se nyní stará o věci doma a vše, co získal na svém pracovišti, propagoval. Pokud potřebujete službu kouzla, abyste získali milence nebo jakýkoli problém života, kontaktujte dr. Ajayi na Viber / Whatsapp: +2347084887094 nebo e-mail: drajayi1990@gmail.com
12.3.2020 21:34 - sirien
:D

Čtěte doslova co se píše nahlas, přidaná humorná hodnota.

Vzhledem ke kontextově krásnému spojení najímání kouzelníků přes Whatsapp, Viber nebo e-mail s právě zveřejňovanými články o Shadowrunu to tu za sebe pro humornou hodnotu nechám viset, ale Quentin: samozřejmě feel free to ze svýho blogu odmáznout (případně samozřejmě i s touhle mojí pseudo-reakcí).


Btw. pokud by někdo zvažoval najmout kouzelníka k získání milence/milenky, tak bych velice rád zdůraznil, že to je brutální etické NO-NO a většina států Šestého světa považuje použití magie tímto způsobem za znásilnění.
12.3.2020 21:58 - Aegnor
Upřímně, já chci spíš kouzelníka, abych získal problém života, mám jich nějak málo ...
29.6.2020 17:57 - Quentin
30.6.2020 10:31 - Quentin
30.6.2020 21:17 - PetrH
Víc těchto náhodných malých "kobek".
edit: samo ještě třeba náhodná setkání pro lenochy. Já si věž osadil náčelníkem loupežníků a 5ti jeho kumpány - verze skřet + goblini, člověk plus goblini, člověk + lidi; dál tam mám případně starou hrůzu - duch, pošahaného mága, alchymistu, kněze, co zde chce provést rituál.
23.7.2020 07:48 - Quentin
Tak jsem tu věž hrál a dobré. Asi začnu brát minidungeony vážně :D
23.7.2020 09:32 - Jezus
Jo, ta věž vypadá zajímavě. Jen mě při tom napadla taková klasika, kterou se kterou mívám trochu problém, když čtu podobné věci. Připadá mi, že se tam postavy vždycky hrozně napakují :-) Je tam dost cenností, vybavení, zbraní, dokonce kůň (chápu, že ne všechno se snadno prodává, může z toho být další malá zápletka nebo alespoň minihra... blb bla... ale na konci mají postavy prostě dost peněz). A to si vemte, že je to jen taková bokovka.

Prostě mi vždycky přišlo, že když zahraju pár podobných odboček, postavy budou dost napakované. Samozřejmě ani to nutně nevadí, ale přece jen to má docela vliv na hru (brzy dobrá výzbroj/koně/nepotřeba brát "zakázky"...)
23.7.2020 09:55 - Quentin
Jezus: Ty speciální šípy se vystřílí, grimoár démonů se hodí (radši ať mají postavy s arkánou víc možností), a když si troufnou prodat Arxaxův pohár, tak to můžeš časem vrátit do hry (třeba kolem něj vznikne nějaký demonic cult)

Ve zbytku je 200+ stříbrňáků. To po rozdělení mezi čtyři postavy je 50+ st. a to není žádný velký odvar.

Kůň stojí obyč. jen 100 st., takže to nijak gamebreaking není, a když ho získají takhle, tak k němu mají aspoň story.

---

Každopádně je to schválně. Moje hra je tak 25% připravené lokace a 75% improvizace. A v té improvizované části zapomínám dávat loot, tak to doháním v té připravené.

---

Jinak moji hráči grimoár démonů spálili, pohár pohřbili a cetky se pokusili vrátit majitelům z okolních vesnic, takže nenahrabali krom koně skoro nic :) Naopak to možná bude prodělečné, protože v boji se zombikama použili healing potion, a teď jdou proti tomu týpkovi, co Olwyn ukradl dítě :D
23.7.2020 10:09 - Jezus
Quentin píše:
Jinak moji hráči grimoár démonů spálili, pohár pohřbili a cetky se pokusili vrátit majitelům z okolních vesnic, takže nenahrabali krom koně skoro nic :) Naopak to možná bude prodělečné, protože v boji se zombikama použili healing potion


Amatéři :-D Já i když hraju klaďase, tak si alespoň snažím srovnat náklady a brát podíl za "námahu". To je přeci fér :-)

Jinak já ani tak nemluvil o těch magických věcech, ale o "obyčejném" vybavení, co má nějakou cenu. A zbytek odhadoval. Nakradené cennosti... A i když si nechci hrát na Jersona, tak kůň býval prostě drahá sranda, i když to není žádný válečný zprzněnec.
(ale jestli jsou postavy takoví lidumilové, že další dva potenciální koně ve stříbře raději vrátí majitelům... tak s tím asi nemáš problém).

Quentin píše:
Každopádně je to schválně. Moje hra je tak 25% připravené lokace a 75% improvizace. A v té improvizované části zapomínám dávat loot, tak to doháním v té připravené.


Upřímně, napadlo mě to samé. Družina, kterou PJuju je už dost daleko a hodně mocná, ale de facto nemají ani na pořádné jezdecké koně :-) (Je to teda i tím, že většina dobrodružství byla motivována právě něčím jiným než ziskem a jaksi nebyl nikdo, kdo by na konci vyplácel odmenu :-) ).

Píše:
a teď jdou proti tomu týpkovi, co Olwyn ukradl dítě :D

Takže holka se omluvila, že se pomstila pomocí černé magie, řekla, že to víckrát neudělá (stejně přišla o grimoár) a postavy jí teď pomáhají? Šikovné děvče :-)
23.7.2020 10:26 - Jerson
Jezus píše:
Takže holka se omluvila, že se pomstila pomocí černé magie, řekla, že to víckrát neudělá (stejně přišla o grimoár) a postavy jí teď pomáhají? Šikovné děvče :-)

Copak nevíš, jak takové věci fungují? Třeba jako v tomto videu :-)
23.7.2020 13:05 - Quentin
Jezus píše:
Takže holka se omluvila, že se pomstila pomocí černé magie, řekla, že to víckrát neudělá (stejně přišla o grimoár) a postavy jí teď pomáhají? Šikovné děvče :-)

Hrál jsem ji jako oběť, jak jen to šlo :D
5.8.2020 13:14 - Quentin
5.8.2020 13:16 - Jezus
Taky jsi to sem mohl dát o tři roky dřív. Na té první mapě jsem totiž rok hráli (a pořád je docela aktuální) :-D
5.8.2020 13:24 - Quentin
Jezus: Jakože jste hráli na podobné? Tu první jsem dělal teď v červenci :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098706960678101 secREMOTE_IP: 3.87.11.93