Mnoho lidí 5e Čaroděje nehraje. Možná proto, že Čaroděj nikdy plně nevystoupil ze stínu Kouzelníka, možná proto, že v základní příručce mu není věnováno moc pozornosti. Podle mě je to ale taky proto, že má VELMI omezený výběr známých kouzel. To znamená jen dvě na lvl 1, ale spíš bolí že i na lvl 20 jich je jenom 15. No, a proto jsem se rozhodl, že zpracuji tento žebříček a trochu vám s výběrem pomůžu.
10) Barevná Koule
Co říct? Poškození 3k8 je na první úroveň kouzla nadprůměrné, na této úrovni nic lepšího neseženete. Navíc, toto kouzlo je extrémně variabilní. Můžete si totiž zvolit, zda udělí poškození Bleskem, Chladem, Kyselinou, Hromem, Ohněm nebo Jedem. Což se vám opravdu hodí, jelikož jako Čaroděj s malým počtem známých kouzel si nemůžete dovolit mít jedno kouzlo na tenhle typ nestvůr, druhé kouzlo na tenhle typ nestvůr… Navíc, pokud používáte Metamagii Zdvojeného kouzla, můžete za cenu jednoho čarodějného bodu zaútočit na dva cíle nejednou. To se vyplatí.
Jediný jeho nedostatek je, že jako surovinovou složku vyžaduje diamant v hodnotě 50 zl. Většinou se na tohle moc nehraje, ale pokud ano, může to být problém. Také na pozdějších úrovních se toto kouzlo může stát zastaralé, jelikož se bude zvyšovat zranění vašich triků (3k10 Ohnivá střela, 3k8 Mrazivý paprsek…), a tak se kouzlo již nevyplatí.
9) Štít
Toto vymítací kouzlo první úrovně je v podstatě instantní ochrana kdykoli ji potřebujete. Sesíláte ho jako reakci na něčí útok na vás a okamžitě si přidáte +5 k OČ. Tento efekt vydrží až do začátku vašeho příštího tahu.
Opravdu jsem přemýšlel, jestli chci na toto místo dosadit spíš Mágovu zbroj, nebo Štít. V mnoha ohledech se zdá, že Štít není tak kvalitním kouzlem. Trvá jen necelé kolo, zatímco Mágova zbroj trvá 8 hodin. Jenže pak je třeba se zamyslet. Zatímco postupem času může vaše postava získat přístup k jiné zbroji (multipovolání, Elfí Drátovka…), +5 k OČ je pořád +5 k OČ. Na každém levelu se to pořád vyplatí stejně.
8) Znehybni Osobu (Znehybni Nestvůru)
Kouzlo druhé úrovně, jež vám umožní paralyzovat jeden cíl do určité vzdálenosti. Zvolíte jednoho humanoida a ten si musí hodit záchranný hod na Moudrost. Pokud neuspěje, je paralyzovaný na jednu minutu. Paralyzované cíle jsou v podstatě vyřazeny z boje. Nejen že nemůžou útočit, pohybovat se ani provádět jiné akce, ale všechny útoky ne ně mají také výhodu. Stojíte proti mocnému válečníkovi? Pouze na něj ukažte, a on je rázem bez ducha. Bojujete s mocným mágem? Jednoduše ho pohledem zmrazíte, jeho soustředění skončí a už vám nic nebrání se ho zbavit.
Trochu to popravdě sráží fakt, že cíl může každé kolo hod zopakovat. Ale stále je to minimálně jedno kolo, po které můžete protivníkovi dát na držku. Pokud použijete vyšší úroveň kouzla, nebo 2 čarodějné body, můžete zacílit další humanoidy. A pěti úrovňová verze tohoto kouzla vám umožní zadržet i jakéhokoli jiného tvora (krom nemrtvých).
7) Neviditelnost (Mocná Neviditelnost)
Neviditelnost je v D&D opravdu dobrá. Nejen, že jste prostě neviditelní, takže můžete většinu protivníků prostě obejít, ale i všechny vaše útoky jsou prováděny s výhodou a všechny útoky na vás s nevýhodou. Toto kouzlo druhé úrovně vám tento efekt zajistí až na 1 minutu. S vyšší pozicí kouzel nebo s dvěma čarodějnými body lze provést i pro více tvorů.
Maličko tento efekt sráží, že krom ztráty soustředění je kouzlo ukončeno předčasně, pokud cíl zaútočí, promluví nebo sesílá kouzlo. Toto ale spolehlivě řeší čtyř úrovňová verze tohoto kouzla. Ale hlavně, jste cool, protože jste neviditelní!
6) Ohnivá Koule
Co si budem. Fireball je asi nejúčinnější kouzlo v porovnání cena/výkon. S pouhou pozicí třetího stupně můžete až na prostoru koule o poloměru 4 sáhy způsobit všem tvorům zranění 8k6 Ohněm, při úspěšném záchranném hodu polovinu. Neskutečně dobré, na svoji úroveň.
Upřímně mě nenapadá, jak tady nějak využít Metamagii (snad krom opatrného kouzla). Možná si jen dávejte pozor, zda vaši protivníci nemají odolání vůči ohni. Jinak prostě není co dodat.
5) Polymorf
Poněkud nestandartní kouzlo, přiznávám. Ale je tak skvělé a hlavně zábavné. Po dobu trvání můžete jednoho tvora proměnit na jiného, jenže má nebezpečnost (úroveň) rovnou nebo nižší stávající úrovni cíle. Můžete to využít v celku dvěma způsoby.
Buď proměníte nepřítele (pokud neuspěje v hodu) ne nějaké bezbranné stvoření, jako třeba krysu, čímž ho de-facto na danou dobu vyřadíte z boje. Nebo můžete proměnit svého kamaráda v T-Rexe! A to má hned dvě výhody: Za prvé mu podstatě tím i přidáte životy, jelikož když mu HP klesnou na nulu v době, kdy je přeměněný, vrátí se do skutečné podoby s původními životy (jen pozor, abyste takto nechtěně nepomohli i protivníkovi). A za druhé, budete mít na své straně T-Rexe!
Ano, vážně je to tak zábavné, jak to zní!
4) Protikouzlo
Tohle je další kouzlo, které se nepojí s žádnou konkrétní schopností čaroděje, ale je prostě příliš užitečné, než abyste si ho nevzali. Stejně jako Mágova zbroj nebo Štít je i Protikouzlo něco, co bude čarodějovi velmi chybět, pokud si jej nevezme. Tímto kouzlem 3. úrovně můžete jednoduše jako reakci zrušit kouzla, jež sesílá váš oponent.
Jakékoli kouzlo 3. či nižší úrovně je okamžitě zrušeno. U kouzle vyšší úrovně musíte provést hod na vaší sesílací vlastnost se SO rovným 10 + úroveň kouzla. Takže borec utrácí 300 diamantů, aby oživil kamaráda? Stačí udělat *lusk* a diamanty i kamarád jsou v háji! Nebo pokud se vám tohle nezdá fér, můžete zachránit družinu před špatným Fireballem…
3) Rychlost
I jako Čaroděj byste měli posilovat vztahy s ostatními členy družiny. Je sice pravda, že na Buffovací kouzla by tu měl být spíš Kouzelník, ale tohle kouzlo je prostě skvělé. Jedná se o silný Buff a jak válečníci, tak jiní členové družiny vám jistě poděkují. Navíc je s tím plno zábavy!
Tímto kouzlem 3. úrovně udělíte jednomu tvorovi (a pokud použijete Metamagii, tak dvěma) hned několik bonusů, které vydrží na vaše soustředění až jednu minutu. Mezi ně patří +2 k OČ, dvojnásobný pohyb, výhoda v hodech na Obratnost a jedna další Akce.
2) Rozklad
Jaký je to pocit něco -někoho- okamžitě rozložit na prach? Řekl bych, že musí být skvělý. A tohle kouzlo vám ho může nabídnout. Jeden cíl do vzdálenosti 12 sáhů musí uspět v záchranném hodu na Obratnost, jinak utrpí Silové zranění 10k6+40. To je strašně moc, a navíc poškození, proti kterému obvykle není odolání. Navíc tohle kouzlo dokáže ničit pevné předměty, nebo předměty z magické síly, jako je Zeď síly.
Docela důležitá pointa je, že tvor zabitý tímto kouzlem se promění na prach. A takovýto tvor může být oživen je kozlem Znovuzrození nebo Přání, což jsou oboje kouzla úrovně devět. Neznám lepší způsob, jak zařídit, aby něco zemřelo a mrtvé taky zůstalo.
1) Přání
No co? Vždyť i v popisu toho kouzla je uvedeno, že „Přání je nejmocnější kouzlo, které může smrtelník seslat.“ – tohle snad mluví za vše, ne? Základním efektem tohoto kouzla 9. úrovně je imitovat jakékoliv kouzlo 8. či nižší úrovně, bez potřeby surovinových složek či jiných požadavků. Nebo si prostě můžete něco přát. A to se pochopitelně splní, jen záleží na DM, jak moc to obrátí proti vám…
Ale světe div se, já to kouzlo zde uvádím hlavně kvůli oné možnosti kopírování jiných kouzel. Že se vám to nezdá dost dobré? Tak si to představte. Jako Čaroděj, co zná sotva patnáct kouzel můžete například seslat kouzelnické kouzlo Klon, a nepotřebujete ani drahou nádobu, ani kus těla. Nebo lépe, jak Čaroděj můžete seslat klerické kouzlo Zmrtvýchvstání, cíl může být mrtvý jakkoli dlouho a nepotřebujete k tomu žádné diamanty! Tohle kouzlo je prostě špica!
Tak tohle bylo Top10 kouzle, které by měl zkusit každý Čaroděj. Jou dobrá, jsou zábavná a hlavně jsou užitečná! Doufám že jsem vám trochu ulehčil vybírání, nebo alespoň rozšířil obzory. (nebo jste se alespoŇ zasmáli nnad mojí debilitou :D)
Každopádně mě to bavilo a jsem rád že jsem to mohl sdílet. A kdyby byl zájem, mohl bych udělat i nějaké jiné žebříčky. ;-)