Netvor

Běžel jsem jako smyslů zbavený.
Strach, to ten strach mě poháněl kupředu rychlostí, kterou bych sotva dokázal vyvinout kdykoli předtím. Byl to strach z něho. Netvor se mne snažil zmocnit.

Je moc rychlý, nelze mu uniknout. Ale použiji veškeré své síly k tomu, abych si mohl říct, že jsem se o to alespoň pokusil.

A k tomu to strašné kvílení! Bože, nedá se to vydržet. Nejraději bych se svalil a zůstal ležet se zacpanýma ušima. Ale přesně to ta bestie chce. A proto nemůžu, až moc si cením života. Docházejí mi síly. Ale nesmím se zastavit.
Ještě ne.

Běžel jsem pořád dál ve strašném strachu ze smrti, nebo spíše z přízraku samotného, protože když je nablízku, zdá se, že smrt by byla spíš vysvobozením… Musím běžet dál, ještě je naděje. A mou spásu jsem právě spatřil.


Stromy se rozestoupily, já vběhl na malou mýtinku a na ní jsem uviděl postaršího muže. V bílé robě tam stál a hleděl na mě krásnýma bledýma očima.

Zastavil jsem se.
Jeho bílé vlasy a vousy mu vlály ve větru a on tam čekal s otevřenou náručí.

Je tu jen pro mne. Přišel mne zachránit.

Ten svíjivý pocit na srdci odplul někam daleko, tak daleko že jsem úplně zapomněl na tu hrůzu prožitou před chvílí. Věděl jsem, že to on mě vysvobodí. Už se nemusím ničeho bát. Zachrání mne.
Má mysl to přijímala bez problému, prostě to tak bylo, proč v tom hledat podvod. Ale mé srdce tušilo, že tu něco nesedí. „Tohle není skutečnost“ říkalo mi. A já mu uvěřil. Člověk může mít mysl zaslepenou a může být přesvědčen, že to co vidí je skutečnost, ale jeho srdce vždy vidí pravdu.

A tak jsem, po krátkém vnitřním souboji, mou mysl přesvědčil, že je to pouhý trik, kterým mne chce Netvor získat. Netvor mi už jistě dýchá na záda, musím si pospíšit.

„Zmiz! Nejsi skutečný!“ zařval jsem na muže. Jakoby zmateně se na mne podíval.
„Nech toho! Prokoukl jsem tě! Vypadni odsud!“ Konečně pochopil, že prohrál. Mé oči nakonec prohlédly skrz oponu iluze a už na něm pranic krásného. Jeho pohled byl jiný, obličej ztvrdl do děsivého úšklebku. Chvíli jsem viděl jeho pravé já, ale pak se naštěstí rozplynul v černý dým. Podle hrůzného zavřeštění za mými zády jsem si domyslel, že Netvor už věděl, jak jsem jeho lest prokoukl.
Ale nebylo tak plné zlosti, protože získal čas. A já ho ztratil.

„Alespoň, jsem si odpočinul“ řekl jsem nahlas, abych si dodal alespoň trochu optimismu. Teď jen doufat, že najdu před Netvorem útočiště včas. Jestli jej vůbec najdu.

Ryčení sílilo, a já se dal do běhu. Začala se mi klepat kolena, slzely mi oči nebyl jsem schopen pohybu. Tak moc silný pocit beznaděje a strachu to byl.
Pak jsem si vzpomněl na otce. Byl to moudrý muž. To on mi jednou pověděl: „Strach není špatný, strachu musí člověk využít. Díky němu jsme ostražití, máme lepší reflexy a celkově jsme lépe připraveni na nejhorší. Ale nikdy se mu nesmíš poddat, pak nejsi schopen ničeho. Jsi odsouzen k záhubě. Musíš v sobě najít sílu, strach potlačit.“ Tohle mi vtloukával do hlavy. A já ho poslechnu. Najdu tu sílu odolat tomu nejhoršímu. Odolat strachu.
Slyšel jsem už, jak se blíží. Je už skoro tady.
A já se najednou rozeběhl. Běžel jsem tak rychle, jak to jen šlo.
Musí existovat naděje, že to zvládnu. Musí!

A opravdu. Spatřil jsem před sebou dřevorubecký srub, svítilo se v něm.
„Bohové! Děkuju, děkuju!“ křičel jsem za běhu.
Ale počkat… Zastavil jsem se. Co když je to zase jen pouhý trik, co když je má mysl zase zaslepena?
Z komína se kouří, vevnitř se svítí… Je to moc pravdivé, moc reálné. Ale možná Netvor šetřil svou sílu právě na tuto poslední iluzi? Možná je to přece jen skutečnost… I mé srdce bylo na pochybách. ¨
Přemýšlel jsem moc dlouho. Rozhodni se už! Slyšel jsem už, jak bestie funí.
Je tady.

Čemu má člověk věřit? Vlastnímu úsudku? Dobru ve své duši? Nebo zlu, ať už je v jakékoli formě?

„Já... Já věřím sám sobě“ řekl jsem, a zatáhl jsem za kliku.
Napsal: Magus
Autorská citace #41
2.11.2010 16:05 - Argonantus
Především jsem dojat, že zdrcující předchozí filipiky (dvě z nich moje; Bratři a Mágus
http://www.d20.cz/diskuze/pribehy-diskuze/49782.41.html#
a ještě http://www.d20.cz/diskuze/pribehy-diskuze/50588.html)
měly zjevně úspěch v tom, že Mágus se začal trochu věnovat pravopisu a větné stavbě.

Ještě důležitější je, že ty filipiky přežil, neodradilo ho to a píše furt dál. Což je pro případného spisovatele rozhodnující; vnitřní potřeba psát (mě to skoro přešlo...)

Zachytit kus pocitu je taková Lovecraftovina; první pokus o něco, co lze brát vážně. Dalo by se vytknouit spousta věcí, ale je to zbytečné; převažuje pocit, že se Mágus vylepšil asi tak o pět pater, a docela rychle.

Ten jazyk se samozřejmě vyplatí projít; pár překlepů,
Píše:
já vběhl malou mýtinku a na ní postaršího muže
například nemá sloveso a je nějak nedodělané.

Nebo "něco horšího než smrt" býval za starodávna idiom pro znásilnění, což vyvolává spíš úsměv.
Je třeba jít do ne příliš vychozených spojení; zkoušet nové věci. Ale to je až na další levely.
Autorská citace #42
2.11.2010 16:57 - Magus
Nerhinn: Já nepsal, že je to OK, já psal, že by to měla být lepší než minule.

Sirien: Já měl na mysli to, jak je to ukončený. Jakože do té chatky nevejde a zůstane na čtenáři jak to vlastně všechno dopadne.

Argo: Tu větu sem si zpravoval až ve škole.
To s tou smrtí, jsem netušil. Jinak s tím koncem, kde ho Netvor dohonil se to chápat dalo i jinak, ale spravím to;)
Autorská citace #43
2.11.2010 18:20 - sirien
Jestli Ti de o formulaci toho konce, tak mi přijde příliš jednoznačnej. Možná by tam neškodilo dát nějakou dvouznačnou větu nebo dvě, které by sice zachovaly chatu jako takovou, ale daly by čtenáři nějakou pochybnost. Třeba kdyby z ní šel dým, ale nebylo v ní vidět světlo - může to mít normální vysvětlení, ale také nemusí...

Ta formulace "osud horší než smrt" ve významu znásilnění je taková hezky archaická, znám jí, ale především v kontextu s piráty (resp. se ženami zajatými piráty), za až tak moc danou bych jí nepovažoval, takže klidně být může, jen by to projistotu chtělo naznačit jaký osud to má být (ztráta Duše, zajetí kvůli inkubaci ve stylu Vetřelce etc.), pak by tam k tý "záměně" u čtenáře dojít nemělo.
Autorská citace #44
3.12.2010 18:26 - Magus
Tak dostal jsem 2-...Zbytečný odstavce, neuzavřenej konec...A nechápe moc děj:/
Autorská citace #45
4.12.2010 09:45 - Argonantus
Neuzavřený konec vyrobil třeba E.A.Poe u svého jediného románu.
Impresionistická náladovka děj nemívá; třeba Lovecraftův Vyděděnec nebo Bezejmenné město.
Počet odstavců je potom v umění dost volná záležitost; každý jich dělá různě (já například hodně, protože věřím, že se to líp čte).

Takže bych nesouhlasil - na školní práci je tohle hodně slušné.
Ale na druhou stranu tvému uměleckému vývoji jen prospěje, když budeš zpočátku nepochopen.
Autorská citace #46
4.12.2010 10:11 - Alnag
Magus píše:
Zbytečný odstavce


Odstavec je v mnoha ohledech záležitost citu a umělecké formy, takže výraz "zbytečný odstavec" je poměrně obskurní vyjádření nedostatku vlastního rozhledu. To bych nebral vůbec vážně.

Magus píše:
neuzavřenej konec


Neuzavřený konec vyrobil hlavně každý scénárista u každého druhého dílu nějakého seriálu. Cliffhanger anyone? Standardní literární technika.

Magus píše:
A nechápe moc děj


Zřejmě je tam málo okřídlených růžových poníků na které je z jedničkových prací zvyklá. Takový je život.
Autorská citace #47
4.12.2010 13:43 - magus
Ono já byl celkem naštvanej, tak jí povídám: "Já nemůžu za to, že jste vyrůstala na Malé Mořské víle, ale já nemůžu za to, že ten děj nechápete."
A ona povídá že jsem "nepřemýšlel komu to píšu"
Pak, ten neuzavřenej konec by mi uznala, kdyby z toho aspoň trochu vyplývalo jak to dopadne, na což jsem jí řekl, že když nechápe děj tak je to nemožný.
Tak jsem jí říkal, že kdy
Autorská citace #48
4.12.2010 13:45 - Magus
Pardon odeslalo se to dřív...
No a pak se mě ptala co bych si dal. Já říkám asi jedna. A ona, že to ani náhodou.

Škoda no.
Autorská citace #49
4.12.2010 13:52 - noir
Magus: Malá mořská víla je asi osmsetkrát drsnější, smutnější a depresivnější příběh, než tušíš.

Ten otevřený konec mi přijde taky jako zklamání, zabíjí smysl čtení toho příběhu.
Autorská citace #50
4.12.2010 14:33 - Magus
Nejspíš si to přečtu, ještě jednou, když říkáš.
Ono já ho tam měl, ale Sirien říká, že by to bez ukončení bylo lepší.
Autorská citace #51
4.12.2010 20:37 - sirien
magus píše:
A ona povídá že jsem "nepřemýšlel komu to píšu"

Tak v tom měla ale naprostou pravdu.

Faktem je, že si ve škole musíš vybrat. Můžeš psát shity plné poníků a projevů vlastního cítění a emocí a směšných dilemat s duhově krásnými konci které naplní duši Tvé životem zhrzené učitelky a pak budeš dostávat jedničky
NEBO můžeš psát podle vlastního citu, věci s atmosférou, vyjádřením vlastních názorů, s pokusy o rozvoj vlastní umělecké formy a v tom případě máš obecně 10% že budeš mít fakt hustou učitelku (u nás byla v paralelce... so close, damn) co Tě podpoří, řekne Ti jak to dál rozvíjet, zlepšit... nebo v 90% pudeš hlavou proti zdi.

Já šel druhou cestou a nebylo to moc zadarmo - procházelo mi to, jenže, bez urážky, narozdíl od Tebe sem měl lepší a korektnější formální stránku (pravopis, gramatika, možná trochu i slohová úprava) protože sem už tehdy trpěl grafomanií a měl sem toho hodně napsáno kolem RPGček - poznámky k hrám, aplikace toho času DrD pravidel na desítky stránek, povídky k aktuálním hrám atd. Piš dál a co nejvíc a dostaneš se do toho, pak Ti to bude procházet snáz, protože když máš korektně formální stránku, tak se učitelka může jen těžko do něčeho opírat aby to nevypadalo jako cílená buzerace.

I tak to ale bylo nanic - když sem napsal Nahlédnutí za oponu tak mi to prošlo, i když to bylo atmosfericky temný (žádní poníci), žánrově (full urbanfantasy) mimo meinstream (žádný jiskřivý příběh malého polekání nad nesmyslem jako u holčiček), a se specifickou formou (poprvé jsem si tam zkoušel plynulé skákání mezi dvěma osami příběhu v nestejném čase). Výsledkem bylo, že se učitelka sice usmívala jak to je hezký, ale i těch pár menších chyb co sem tam měl mi zkoušela ve známce vyúčtovat dvakrát tolik co holčičkám s poníkama a že by se třeba nějak zajímala o atmosferické vyjádření nebo o dvouosou příběhovou formu práce, řekla mi k tomu nějaké rady nebo tak něco tak to ani omylem, pro rozumnej feedback sem si musel přijít sem na Kostku.

Ale i pokud se naučíš mít korektní formální projev, tak to nebude vždycky snadný - u povídky a úvahy Ti pak "kontroverzní" věci projdou relativně snadno, nicméně věci jako fejeton, glosa, popis a podobně stejně budeš slízávat, protože jejich slohové ohraničení je příliš volné a když učitel chce tak Ti něco vždycky napálí (moc konkrétní X moc nekonkrétní, moc ironické X málo ironické... atp.), nicméně s korektní formou by si i tak neměl dostávat za tohle hůř než za 3.
Autorská citace #52
4.12.2010 21:15 - sirien
Sem si to znovu přečet, do PM sem Ti poslal korekce.

Magus píše:
Ono já ho tam měl, ale Sirien říká, že by to bez ukončení bylo lepší.

sirien říká je jen sirienův názor a dojem, stejně tak noirova poznámka je noirlův názor a dojem a není jediný důvod, abychom s noirem tohle vnímali stejně.
Některé věci mají obecnější platnost (gramatika, sloh, základní pravidla tvůrčího psaní co do dojmu, atmosféry a podobně jako je třeba rozmanitost slovní zásoby aj.) a ty bys měl dodržovat beze zbytku (alespoň dokud nebudeš tak hustej autor, že je budeš moct porušovat záměrně, což ale není ani většina profi autorů), na jiné věci ale mají čtenáři různé názory a nedá se říct co je správně a co ne - na jednu stranu bys je měl dělat tak, aby se to líbilo co nejvíce čtenářům, ale na druhou stranu se to hlavně musí líbit Tobě, protože jinak to bude neautentické, řemeslný výtvor bez vlastní osobnosti, a takové sou naprosto o ničem.
To ostatně platí i o některých těch mých poznámkách v PM, jsem si jistý že sám poznáš které jsou které.

Co se týče toho, že se mi tam líbí ten otevřený konec, tak to sice ano, nicméně ocenil bych tam, jak jsem už ostatně myslím psal dříve, nějaký prvek nejistoty - světlo, které tam sice je, ale které něco neosvětluje - možná kvůli úhlu, ale možná protože tam doopravdy není nebo tak něco. Otevřený konec vyžaduje nějakou gradaci, která by ho podtrhla, jinak má noir pravdu že je lepší uzavřený, pokud tam tohle podtržení není (viz Inception, viz K-Pax...)
Autorská citace #53
4.12.2010 21:51 - noir
Souhlas se Siriene - ten konec má jeden velký problém, není to vůbec žádný konec. Čtenář nemá žádná vodítka, kterých by se chytil, když by o něm rád přemýšlel.
Autorská citace #54
5.12.2010 11:51 - Argonantus
Když jste se tak pěkně roztlachali, pár poznámek:

1) Nemyslím, že paní učitelka vyžaduje poníky. Paní učitelky bývají vzdělány v klasické formě moderního románu a povídky, a vyžadují hlavní myšlenku (TM), čili cochtělbásníkříci. Dále občas pointu. Body pak navíc za realistické zpracování, což znamená, že tam nejsou netvoři, nelevituje se a nelítají fajrbóly, ale děje se to někde mezi školou a domovem.

2) Hodnocení díla je ošidná věc. Záleží totiž, v jakém je to paradigmatu. Pokud je to školní práce, pak je to dost jasná 1, protože se obvykle takto zajímavějších prací vyloupne jen několik.

Pokud je to umění, pak je to pomyslná podlaha; někde nad tím se dají vytušit celá patra a mrakodrapy toho, jak by to šlo udělat líp. Různými způsoby, protože každý příslušný velikán by na to šel trochu jinak.

Jde o to, že Magus právě začal; a tak je lepší si spíš všímat toho, co je na tom zajímavé a jak se dá pokračovat. Mám totiž dojem, že ten pocit, který chtěl zachytit, byl upřímný a autentický. Ray Bradbury tvrdí, že je to ze všeho nejdůležitější; a když to zkusí ještě dvěstěšedesátpětkrát, třeba z něho něco bude. To ale, jak praví Sirien, vyžaduje vysokolevelovější učitelku (Boubaque někde na RPGF podniká nějaké tvůrčí psaní, nebo co - všimni si, Magusi).

3) Konec je součást díla, a nejde o to, co lépe vypadá, co chce Sirien, Noir, já nebo učitelka, ale co připadá nejlepší Magusovi. Protože klíčový problém všech učitelů umění - i těch nejlepších - je to, že pokud zvládnete dokonale jejich styl a techniku, bude z vás přinejlepším perfektní kopie velikána.

Jádro pudla je najít někde cestou vlastní jazyk a psát po svém. A je to mocné kouzlo; až se vám to stane, budete první, kdo si toho všimne.

4) Jinak stran řemesla není řečeno, že Mágus vyhrál. Mágus si to poprvé po sobě zkoušel pořádně přečíst a opravit; klidně by neškodilo to projet ještě několikrát (a důležitý je odstup; nejdřív za týden, když autor zchladne). Toho není nikdy dost. Vlastně se mi snad nestalo, že bych při ixtém čtení nenacházel ve svém psaní něco, co mi nějak nesedí, a nešlo by udělat lépe.
Autorská citace #55
5.12.2010 14:23 - Gurney
Argonantus píše:
Paní učitelky bývají vzdělány v klasické formě moderního románu a povídky

Dle mých zkušeností rozhodně není běžné aby byly paní učitelky vzdělány v moderní literatuře (cca 1970+). Běžné je naopak Dogma o tom co je a co není kvalitní literatura, občas ještě spojené s přímo utajováním jakýchkoli negativních vlastností autorů této kvalitní literatury.
Autorská citace #56
5.12.2010 18:48 - Magus
Upraveno

Budu rád za každý nový připomínky.
Autorská citace #57
5.12.2010 19:29 - sirien
Argonantus píše:
1)...

Pravda, jak omezené, ale co naděláme.
Každopádně jsem právě neúmyslně vytvořil svou vlastní slohovku když jsem Magusovi v PM vysvětloval používání a nepoužívání rozvitých souvětí v povídkové tvorbě a musím říct, že mě jeho dotaz dost zarazil a v návaznosti cítím potřebu poznamenat, že současné učitelky jsou předevím nány které zadají žákům za úkol slohový útvar a ani jim nedokáží vysvětlit jazykovou formu danému útvaru adekvátní a zdůvodnit jim ji, což je FAKT ubohé a nechápu, proč teda ten úkol vlastně dostali.
Pokud jim hodnotí jen gramatiku, tak jim měla dát diktát nebo domácí gramatické cvičení z učebnice. Když jim zadává slohovou práci, tak bych čekal, že jim třeba vysvětlí náležitosti daného slohového útvaru, takhle to je retardované a ukázkově nesystematické a fakt nechápu, že se pak někdo diví, že dnešní maturanti neuměj napsat ani slušnej dopis nebo zápis z jednání, natož úvahu nebo povídku.

Gurney píše:
občas ještě spojené s přímo utajováním jakýchkoli negativních vlastností autorů této kvalitní literatury.

Teď nedávno jsem se dostal k poměrně zajímavé poezii jistých "kvalitních" autorů... hrozně lituju že tak pozdě, protože znát to tehdy tak si na dotyčného vezmu samostatnou práci v podobě referátu s předčítáním a FAKT bych si vychutnal ten pohled na učitelčin výraz v okamžiku, kdy bych tam pod jménem Velkého Autora začal s jízlivým úsměvem na celou třídu předčítat docela tvrdou anální pornografii
Autorská citace #58
6.12.2010 06:57 - Magus
Ono já se hlavně ptal protože učitelka říká, že krátkévěty patří do školy.

Jinak upraveno, tak si to pročtěte ještě jednou.
Autorská citace #59
6.12.2010 10:54 - Argonantus
Vzhůru znovu do gramatiky. Jen pro silné nervy.

Píše:
Jeho bíle vlasy a vousy mu vlály ve větru


Bílé.

Píše:
A tak jsem, po krátkém vnitřním souboji, mou mysl přesvědčil,


Ta první čárka tam nepatří.

Píše:
„Nech toho! Prokoukl jsem tě! Vypadni odsud!“ konečně pochopil, že prohrál.


Navázání přímé řeči na pokračování věty moc nesedí. Konečně s velkým K, novou větu, asi nejméně problematicky.

Píše:
abych si dodal, alespoň trochu optimismu.


Tam opět nepatří čárka.

Píše:
najdu před Netvorem útočiště včas.Jestli jej vůbec najdu.


"jej" je v tomhle divné zájmeno, které moc nezní, a za tečkou na konci věty má být mezera (to i v následující větě).

Píše:
Začaly se mi klepat kolena,

Začala.

Píše:
celkově jsme lépe připravení na nejhorší.

Připraveni.

Píše:
strach potlačit.“ tohle my vtloukával do hlavy.

Zase navázání na přímou řeč - velké T.

Píše:
Běžel jsem tak rychle jak to jen šlo.

Tady zase čárka chybí.

Píše:
puhý trik,

Pouhý.

Tolik k levelu nula, čili technice, čili pravopisu. Další lidi tam určitě najdou další věci. Chci demonstrovat, že dodatečné čtení a vychytávání textu je fakt makačka; u delšího skoro nekonečná (můžeš se mi pomstít na mých textech).

Level jedna je potom stylistika, a třeba otázka kolísání spisovného a méně spisovného jazyka; tím, jak se do textu zasahovalo a opravovalo, jazyk ztrácí lehkost a přirozenost. Zkus si to říkat nahlas; správná věta má hudbu jako verše. A představ si, že to vyprávíš za běhu, a za tebou je ten Netvor. Jsem si jist, že plno vět by tě nenapadlo, a nebo by vypadaly jinak.

Třeba
Píše:
Ale použiji veškeré své síly k tomu, abych si mohl říct, že jsem se o to alespoň pokusil.

je věta, kterou si od tebe v podobné situaci moc neumím představit.

Zkracováním vět vytváříš větší údernost a drama. Delší a složitější souvětí situaci zklidňují. Jazykem se dá dosáhnout opravdu kdeco; ale to se naučíš jedině čtením těch, co opravdu umí psát.
Autorská citace #60
6.12.2010 10:58 - Argonantus
A ještě mi nevím proč zmizelo
Píše:
tohle my vtloukával do hlavy.

je samozřejmě hrubka jako vrata.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11139583587646 secREMOTE_IP: 54.163.200.109