Zamyšlení nad settingy

Úvodem této glosy si dovolím použít překlad citátu Garyho Gygaxe od ShadoWWWa.

Píše:
Jak by řekl Gary Gygax: "Tajemství, které bychom nikdy neměli Dějmistrům prozdradit, že nepotřebují žádná pravidla." Upřímě, ve většině her vše, co je potřeba, jsou základní pravidla. Moduly, rozšíření, příručky, světy (settingy) jsou jen příběhové informace (fluff). Pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti jsou naprosto zbytečné.


Po přečtení těch slov se nabízí otázka, proč tedy vlastně světy publikované v podobě settignu (prostředí) hráči kupují, studují, rozšiřují. Proč jeden z nejznámějších, Ztracené říše, je společnou prací mnoha vypravěčů a výsledkem stovek odehraných hodin. Neměli bychom opominout ani fakt, že nakladatelství White Wolf úspěšně publikuje prakticky výhradně fluffové " příručky a prozatím nezkrachovalo. Což by se dalo v případě pravdivosti výše uvedeného tvrzení snadno dovodit. A můžeme pokračovat, protože nakonec k vyprávění si příběhů nepotřebujeme vůbec žádná pravidla. Vždyť to jen omezuje naší fantasii.

Nicméně sám velký otec RPG dodává, "pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti."

A to bude patrně i kámen úrazu a zádrhel na celé té věci s nepotřebnými příručkami, které se tak dobře prodávají. Znám několik lidí, o jejichž tvořivosti nemám pochyby, jejich fantasie je dostatečná, ale nemají čas. Předtím, než se mohou věnovat hře, musí zvládnout bezpočet každodenních úkonů a povinností a tak jsou vděční za každé ulehčení. Navíc, a přiznejme si to, když se vám zábava mění v práci, vytrácí se nejen nasazení, ale i zábava a celé to ztrácí smysl. A to se může snadno stát, pokud nemáte možnost přenést část zátěže na hráče. Což můžete těžko, hrajete-li hru se silnou taktickou stránkou a částí zábavy je "neokoukanost nepřátel a jejich tajemné triky.

Docela neodiskutovatelnou výhodou publikovaného settingu je i skutečnost, že se mohou sejít hráči různých skupin a odehrát hru ve známém prostředí bez zdlouhavého vysvětlování reálií světa a dalších podrobností. Každý přece ví, kde leží Cormyr a jací tam žijí lidé a s jakými problémy se potýkají. A i když jsou jejich znalosti jen zřídkakdy encyklopedické, vždy existuje obecné povědomí, které kromě předání nezbytných informací vytváří také dojem uvěřitelnosti. "Cormyr? Kde to je? Není to takové to rytířské království na východě? Tam to moc neznám, já pocházím ze Stříbroluní." Zkuste něco podobného říct o svém domácím settingu. Patrně nenajdete příliš mnoho hráčů, se kterými můžete zasednout za stůl a začít řešit jeho zápletky sahající dále než k první zákrutě. Budete muset strávit nějaký čas oťukáváním prostředí, než nově příchozí hráči nebo celá skupina pozná prostředí natolik, aby se pro ní stalo důvěrné a známé. Možná není tento problém až tak patrný v zemi, kde žádný oficiální setting neexistuje a tudíž si tu každý musel chtě nechtě něco svého vytvořit. Ale RPG se hraje tam venku - a taky občas tady u nás.

Je dobré, máte-li ve skupině dostatek přičinlivých hráčů a vaše hra je bohatá na vlastní nápady, zápletky a neotřelá rozuzlení. Je dobré být originální a mnozí z nás se něčím tak zvláštním jako je hraní RPG zabývá právě proto, že nás taková činnost baví a snad i nějak uspokojuje. Nevidím však nic špatného na tom, ulehčit si svou úlohu a použít dobře zpracované a uspořádané nápady někoho jiného. Investuji do svého hobby, šetřím svůj čas a nakonec platím za něčí prácí, což mi připadá přirozené, pokud chci jejích plodů užívat. Dost často mě nápady někoho jiného inspirují a já je rozvedu úplně jiným směrem, než původně autor zamýšlel. I to je přirozené a lidské.
Napsal: Lotrando
Autorská citace #61
25.7.2009 00:09 - sirien
:)
Vůbec ne. Shadowrun je hra kde se jedinec staví proti systému a oficiálním represivním složkám, stejně jako proti podsvětí a konkurenci. Slabí odpadávají a ti co zbývají jsou ti, co dokáží být lepší než ti ostatní. Snaha být nejlepší je tam dána rovnou do fluffu (dají se hrát i postavy které se o to nesnaží - ale buď z runu odejdou, nebo se časem snažit začnou. Nebo zemřou - "zde neplatí pravidla a zákony byrokratických sviní v kvádru, ale naše zákony, zákony psané krví hlupáků co nám zkřížili cestu"

Postava se logicky snaží přežít. Postup o kterém jsem mluvil, není munchkinní klička skrz pravidla hry, jedná se o regulerní in-game setting nenarušující postup, který je určitým postavám dostupný. Karma, kterou jsem vyčíslil, je pouze karma kterou zaplatíš za jednotlivé "komponenty" tohoto postupu, a, jak jsem psal, většina z ní je určena k zaplacení pouze a výhradně těchto jednotlivých komponent, které jsou užitečné i samy o sobě a samostatně jsou používané velice často - je to pouze o nápadu že se dají zkombinovat.

Kdysi jsem tenhle koncept nadhodil spoluhráči jako variantu, on sám dal nicméně přednost poněkud odlišnému vývoji postavy a svých tuny session škudlených víc než 30 karmy se rozhodl utratit poněkud odlišným a tradičnějším způsobem (také dost hustým, abych mu omylem nekřivdil :) )

To že necháš postavu, aby jednala v rámci svého charakteru podle všech settingových a žánrových pravidel a vzala si schopnosti, které jsou otevřeně k dispozici, bych nenazýval powergameingem.
Zvlášť ne v SR, který od základu určitou PG složku obsahuje pro všechny.
Autorská citace #62
25.7.2009 10:35 - Colombo
neřekl bych, že odbornosti jako "jízda autem" mi pomůžou udělat superneporazitelnou postavu a přitom jsou naprosto normálním směrem vývoje postavy.
Autorská citace #63
25.7.2009 12:44 - Lotrando
Sirien: přestaň se potutelně usmívat a vyklop, jak tu karmu tvůj kámoš utratil :) třeba to osvětlí více o settingu, jako hlavním předmětu téhle debaty.
Autorská citace #64
25.7.2009 17:34 - Blaine
Colombo: A neni to uz takove to uvazovani: "Co si vzit za schopnost, diky ktere bych nebyl povazovan za power-gamera?" Bohuzel jsem se s tim uz take setkal. Jeden muj byvaly hrac mi vytknul, ze jsem power gamer. Kdyz jsem mu rekl: "hele koukni se na svoji postavu a na moji a zjistis, ze mezi nimi je minimalni rozdil v tom jak uvazujeme. Oba dva chceme postavu, ktera bude silna v tom co ma umet." A od te chvile, az do doby, kdy jsem rekl, ze uz dal nemuzu fungovat s nim v jedne druzine si bral veci, ktere nemeli zadne opodstatneni jak herne tak charakterove. Hral iliteratniho barbara, ktery mel byt pysny na to, jaky je, nikdy pred nikym nemel skryvat atd. Mel svoji cest a byl hrdy, ze je barbar. A pak si vzal nauceni se psani. A pak se zacal ucit jazyky, i kdyz je nikdy nepouzil. Ale mohl mi rict: "Hele podivej, muj barbar si bere veci, ktere se herne nehodi!"
Autorská citace #65
25.7.2009 17:37 - Alnag
Blaine: Jinými slovy, typický powergamer :)

Ačkoliv to může znít paradoxně, power gamer je definován tím, že se zajímá o to, jakou má postavu, jaké má schopnosti. I snaha ji mít co nejméně vymaxovanou je de facto powergaming. I když naruby. Schopnosti a staty postavy jsou tam pořád to ústřední téma.
Autorská citace #66
25.7.2009 18:04 - Blaine
Alnag: Hah, presne to jsem chtel rict! Je to proste o tom, ze jsem poznal cloveka, ktery si o sobe myslel, ze neni powergamer a pritom mel ty prirucky prolezle natolik, ze by je snad mohl i prednaset z pameti (ok, to je hyperbola, ale chapeme se, ne?). A presne vedel, co moje postava umi, i kdyz jsem hral clerica.
Jinak ja jsem powergamer. A nestydim se za to. Ani nechodim na APG (anonymni powergameri) "Ahoj, ja jsem Ondra a byl jsem powergamer." Postava je hrdina, borec, drsnak. Myslim, ze postavy nehraju spatne, mam sva temata, mam body podle kterych je hraju, ale pritom mam porad efektni featy.

Coz me vede zpet ke Colombove hlasce: moje postava by se samozrejme pokusila byt stejne drsna jako Sirienova postava, pokud by se ji to hodilo do tematu. Protoze nehrajes 4ed, tak nevim jake priklady bych pouzil...
Autorská citace #67
25.7.2009 18:15 - Colombo
já jsem tím chtěl jen říct, že skilly jako diplomacie, řízení aut, zacházení s technikou, konstrukce a opravy motorových člunů atd. nevytvářejí powergamerskou postavu, ale přitom se pro nejrůznějśí postavy a do universa Shadowrunu hodí.
Autorská citace #68
25.7.2009 18:20 - Blaine
Colombo: Jak to vezmes. Jsem powergamer, kdyz vim, ze hrajeme tezce politickou kampan s nejakym lehkym detektivnim motivem a udelam si postavu, ktera se bude velmi hodit do teto hry. Rekneme syna diplomata z cizi zeme, ktery uz od detstvi zije v prostredi, kdy si musi vsimat kazde malickosti a pak ji oznamovat svemu otci, protoze pred ditetem se nekdo spis prokecne nez pred dospelym? A na to naroubuju schopnosti dohodnout se s lidmi, lhat jim do oci, nejake to spehovani a skryvani se. A vsimani si malickosti. Jo a jeste by asi mel byt hodne chytry, takze pokud bych hral shadowrun, tak by umel slusne s pocitaci.
Jsem powergamer?
Autorská citace #69
25.7.2009 18:22 - Lotrando
Postavit postavu tak aby co nejlépe odpovídala mé představě o ní a využít k tomu pravidla co nejlépe je podle mě přirozené. Rozdíl je v tom, zda se snažíš o něco, co pro nedostatek výrazů nazvu "game mastery". Chápu pod ním pochopení hry a její použití k mému záměru, ve kterém je pak postava optimalizovaná. Narozdíl od "system mastery" kdy použiju z pravidel vše tak, aby se moje postava pravidlům vymkla. Exploitování pravidel je tu asi přesnější. 4E je vůči "game mastery" přívětivější než předchozí edice a nevyžaduje od hráče "system mastery" k tomu, aby jeho postava vůbec přežila. Z hlediska podpory RP a fluffu je tohle dobrá zpráva.
Autorská citace #70
25.7.2009 18:23 - Blaine
Dalsi priklad. Hraji klasickou hru s nejakymi runy do korporaci apod. Uplne genericky SR. Jsme v parte 4. Mame maga, mame strelce, mame nekoho, kdo to umi s katanou. A ja si udelam typka, co to umi s lidmi, dam mu nejakou mensi pistoli, kterou bude umet schovat pod obleceni, aby ji tam nikdo nevidel, bude umet vyjednat nejlepsi cenu apod. Mam jenom socialni skilly, lehce umim strilet, budu umet ridit, budu bohaty, abychom meli slusne vybaveni, o penize jsem ve prospech party ochoten se rozdelit. POkud vim, ze nam to pomuze samozrejme.
Jsem powergamer?
Autorská citace #71
25.7.2009 18:39 - Alnag
Blaine píše:
Jsem powergamer?


Je to možné. Ono ten termín, pokud to není užíváno jen jako nadávka je prostě popis určitého přístupu k postavě. Powergamer se hodně zajímá o to, aby postava měla cool a zajímavé schopnosti a pokud dojde na lámání chleba (rozhodování co si vzít) tak coolness a "mocnost" takových schopností bude rozhodující.

Herec se zajímá spíš o charakter postavy a schopnosti si volí spíš tak, aby ji odrážely. Ve finále může mít úplně stejnou postavu jako PG (surprise) ale dojde k ní jinou úvahou.

Storyteller bude zase používat postavu jako nástroj k hýbání příběhem a bude si schopnosti brát třeba podle toho, které umožní nějaký dramatický zvrat.

Atd.
Autorská citace #72
25.7.2009 20:05 - sirien
Lotrando píše:
Sirien: přestaň se potutelně usmívat a vyklop, jak tu karmu tvůj kámoš utratil :)

Jak si věděl že se potutelně usmívám? :)
Vzal 36 karmy a vyfláknul je naráz za 6tkový silový ohnisko. Výsledek: Magické rezervy 12 (plnej počet do kouzel a pořád zbylo 6 na odliv), Magie 12 (firebally a chaotický světy které Osiris, jak čtenáři Kronik F´inëalar vědí, miloval, s čtyřnásobnou plochou zásahu...), případně 12 kostek rezerv na zaštiťování ostatních proti magii. Docela drsná hračička.

Ten postup o kterém jsem mluvil:
První level iniciace: 10 karmy (skupinová iniciace bez ordálie)
Metamagie pro první iniciaci: Ukotvování
Naučení se 10tkové silové stěně: 10 karmy
Naučení se detekčního zaklínadla 1. levelu: 1 karma
Připoutání 10tkového a 3kového mg zámku: 13 karmy (podle III ed. Podle II ed 2 karmy)
celková cena: 34 karmy podle III edice, 23 podle II. edice

Výsledek: Neustále působící zaklínadlo detekující jakékoliv projektily, tlakové vlny, termální výkyvy etc. které by ohrozily sesilatele, ukotvením provázané s čekajícím zaklínadlem 10tkové silové stěny která má, opět ukotvením, prodlouženou dobu trvání na třeba několik minut, takže neobtěžuje sesilatelovu pozornost. Po skončení tto doby ji může převzít nebo ji nechat napokoji.

Blaine píše:
moje postava by se samozrejme pokusila byt stejne drsna jako Sirienova postava

:) Doufám že mluvíš o nějaké hře se stejnou startovní pozicí a ne o té postavě kterou sem šest let hrál a piplal k co nejvyšší efektivitě... :D

Colombo píše:
já jsem tím chtěl jen říct, že skilly jako diplomacie, řízení aut, zacházení s technikou, konstrukce a opravy motorových člunů atd. nevytvářejí powergamerskou postavu, ale přitom se pro nejrůznějśí postavy a do universa Shadowrunu hodí.

Pro poskoky ano :)
Samotné postavy tyhle skilly mají, jenomže je mají obvykle provázané v něčem co by se dalo nazvat skillově-wareová comba. Pokud se tímhle směrem zaměřují, tak mají prostě svoje pole působnosti vychytané tak že se jim v něm těžko vyrovnáš.

SR má v tomhle jedinou výhodu a to tu, že tím jak je svým způsobem těžce překombinovanej, tak nelze vytvořit postavu, která by dokázala pokrýt všechny rovny ve kterých se SR pohybuje.
Autorská citace #73
29.7.2009 10:45 - Sosáček
Píše:
Vzal 36 karmy a vyfláknul je naráz za 6tkový silový ohnisko. Výsledek: Magické rezervy 12 (plnej počet do kouzel a pořád zbylo 6 na odliv), Magie 12 (firebally a chaotický světy které Osiris, jak čtenáři Kronik F´inëalar vědí, miloval, s čtyřnásobnou plochou zásahu...), případně 12 kostek rezerv na zaštiťování ostatních proti magii. Docela drsná hračička.

Magickej ekvivalent jaderny zbrane. Weeehaaa.

To chci :D
Autorská citace #74
29.7.2009 11:22 - noir
A nebo mi ji z astrálu zničí šest watcherů, které vyvolám zadarmo...
Autorská citace #75
29.7.2009 11:33 - Sosáček
Jo, no. A i kdyby, tak to za sebou nechava stopu jak krava. Nemluve o tom, ze kdyz si nekdo z magickejch fizlu vsimni ze kolem chodi chlapek co kouzli s ucinnosti 12 a magii 12, tak po tobe pujde pul planety.

Vzdyt rikam, jako atomovka :)
Autorská citace #76
29.7.2009 11:58 - Jerson
Sosáček píše:
Nemluve o tom, ze kdyz si nekdo z magickejch fizlu vsimni ze kolem chodi chlapek co kouzli s ucinnosti 12 a magii 12, tak po tobe pujde pul planety.

Mno já nevím, jsou mágové opravdu tak sebevražední šílenci, aby se zrovna oni snažili někoho takového sejmout?
Autorská citace #77
29.7.2009 12:16 - Sosáček
To je jako otazka jestli je nejaka armada dost silena na to, aby zkousela zastavit nekoho kdo beha s atomovkou (no, spis jezdi tankem, nebo tak) uprostred NY.
Autorská citace #78
29.7.2009 12:20 - noir
Jerson: Ale ono je to v SR moc pěkně vyvážené. Ohniska se dají napadat, dají se použít ke stopování postavy a jsou zničitelná. Takový granát s bílým fosforem dá (podle pravidel) solidně zabrat i orichalku.
A to nemluvě o duálním útoku - když někdo útočí na mága fyzicky i magicky, tak je to s rezervama na pováženou.
Doporučuju některé romány ze světa SR-třeba ty o mágovi Talonovi (od samotného Kensona), tam je pěkně vidět, jak velká moc láká mocné nepřátele, i jak snadno se dají zlikvidovat mocní nepřátelé.
Ono mít ohnisko je pěkné, ale když ti tuhle věc za milion NY štípne šikovnej kaspář na diskotéce, dost to vytočí, že ano.
Autorská citace #79
29.7.2009 12:55 - Jerson
No nevím, co si pamatuju, tak ohnisko je po aktivaci nezcizitelné či tak nějak. A když mága hlídají ještě elementálové, tak to byl pro našeho GMma neřešitelný oříšek.
Ale to už je dávno a některé z těchhle věcí už možná neplatí.
Autorská citace #80
29.7.2009 13:05 - sirien
noir píše:
A nebo mi ji z astrálu zničí šest watcherů, které vyvolám zadarmo...

háhahahahahaha
Zaklínadla se brání svým hodnocením a odlivem.
10tková bariéra s propojovánim na detekční zaklínadla a prodlouženym zakotvenim... to je takovejch U/2+7S, takže si těch 12S a deset kostek užij. Watchery ani nezaregistruje, elementály srovná s astrálem, stejně jako většinu mágů. To je fakt už dost hodně neprůbojný kouzlo...

Sosáček píše:
Jo, no. A i kdyby, tak to za sebou nechava stopu jak krava. Nemluve o tom, ze kdyz si nekdo z magickejch fizlu vsimni ze kolem chodi chlapek co kouzli s ucinnosti 12 a magii 12, tak po tobe pujde pul planety.

Vzdyt rikam, jako atomovka :)

Jedna iniciace a metamagický maskování a nevšimne si toho skoro nikdo.

noir píše:
A to nemluvě o duálním útoku - když někdo útočí na mága fyzicky i magicky, tak je to s rezervama na pováženou.

Naprosto vklidu, na oboje sou jiný rezervy

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10424089431763 secREMOTE_IP: 3.136.97.64