Zamyšlení nad settingy

Úvodem této glosy si dovolím použít překlad citátu Garyho Gygaxe od ShadoWWWa.

Píše:
Jak by řekl Gary Gygax: "Tajemství, které bychom nikdy neměli Dějmistrům prozdradit, že nepotřebují žádná pravidla." Upřímě, ve většině her vše, co je potřeba, jsou základní pravidla. Moduly, rozšíření, příručky, světy (settingy) jsou jen příběhové informace (fluff). Pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti jsou naprosto zbytečné.


Po přečtení těch slov se nabízí otázka, proč tedy vlastně světy publikované v podobě settignu (prostředí) hráči kupují, studují, rozšiřují. Proč jeden z nejznámějších, Ztracené říše, je společnou prací mnoha vypravěčů a výsledkem stovek odehraných hodin. Neměli bychom opominout ani fakt, že nakladatelství White Wolf úspěšně publikuje prakticky výhradně fluffové " příručky a prozatím nezkrachovalo. Což by se dalo v případě pravdivosti výše uvedeného tvrzení snadno dovodit. A můžeme pokračovat, protože nakonec k vyprávění si příběhů nepotřebujeme vůbec žádná pravidla. Vždyť to jen omezuje naší fantasii.

Nicméně sám velký otec RPG dodává, "pro Dějmistra s dostatkem času a tvořivosti."

A to bude patrně i kámen úrazu a zádrhel na celé té věci s nepotřebnými příručkami, které se tak dobře prodávají. Znám několik lidí, o jejichž tvořivosti nemám pochyby, jejich fantasie je dostatečná, ale nemají čas. Předtím, než se mohou věnovat hře, musí zvládnout bezpočet každodenních úkonů a povinností a tak jsou vděční za každé ulehčení. Navíc, a přiznejme si to, když se vám zábava mění v práci, vytrácí se nejen nasazení, ale i zábava a celé to ztrácí smysl. A to se může snadno stát, pokud nemáte možnost přenést část zátěže na hráče. Což můžete těžko, hrajete-li hru se silnou taktickou stránkou a částí zábavy je "neokoukanost nepřátel a jejich tajemné triky.

Docela neodiskutovatelnou výhodou publikovaného settingu je i skutečnost, že se mohou sejít hráči různých skupin a odehrát hru ve známém prostředí bez zdlouhavého vysvětlování reálií světa a dalších podrobností. Každý přece ví, kde leží Cormyr a jací tam žijí lidé a s jakými problémy se potýkají. A i když jsou jejich znalosti jen zřídkakdy encyklopedické, vždy existuje obecné povědomí, které kromě předání nezbytných informací vytváří také dojem uvěřitelnosti. "Cormyr? Kde to je? Není to takové to rytířské království na východě? Tam to moc neznám, já pocházím ze Stříbroluní." Zkuste něco podobného říct o svém domácím settingu. Patrně nenajdete příliš mnoho hráčů, se kterými můžete zasednout za stůl a začít řešit jeho zápletky sahající dále než k první zákrutě. Budete muset strávit nějaký čas oťukáváním prostředí, než nově příchozí hráči nebo celá skupina pozná prostředí natolik, aby se pro ní stalo důvěrné a známé. Možná není tento problém až tak patrný v zemi, kde žádný oficiální setting neexistuje a tudíž si tu každý musel chtě nechtě něco svého vytvořit. Ale RPG se hraje tam venku - a taky občas tady u nás.

Je dobré, máte-li ve skupině dostatek přičinlivých hráčů a vaše hra je bohatá na vlastní nápady, zápletky a neotřelá rozuzlení. Je dobré být originální a mnozí z nás se něčím tak zvláštním jako je hraní RPG zabývá právě proto, že nás taková činnost baví a snad i nějak uspokojuje. Nevidím však nic špatného na tom, ulehčit si svou úlohu a použít dobře zpracované a uspořádané nápady někoho jiného. Investuji do svého hobby, šetřím svůj čas a nakonec platím za něčí prácí, což mi připadá přirozené, pokud chci jejích plodů užívat. Dost často mě nápady někoho jiného inspirují a já je rozvedu úplně jiným směrem, než původně autor zamýšlel. I to je přirozené a lidské.
Napsal: Lotrando
Autorská citace #21
22.7.2009 13:09 - Lotrando
Colombo: to jsou velmi silná tvrzení, která snadno vyvrátím, po ruce mám FR

Forgotten Realms: 20 titulů, každý čítající více jednu nebo více knížek. Namátkou - Avatar Trilogy, Baldurs Gate, Elminster, Drizzt, Moonshae .....

Podívej se do seznamu knížek, které tu publikoval třeba Prcek, to jsou ty přeložené, které podle tebe nikdo nečte.

Vampires, jenom nWoD ... Shadow of Mexico (což by ti mohlo být blízké), Requiem for Rome, New Orleans ... jen pár těch skutečně geograficky tématickejch. A není v nich historie, je tam hodně, hodně upravená podoba historie, často velmi kreativním způsobem, se kterým nedokážu soutěžit.

Shadowrun jsem hrál naposledy v druhé edici, takže nevim.
Autorská citace #22
22.7.2009 13:21 - Colombo
Lotrando, jak jsem již psal, nejde o to, že by je "nikdo nečetl" (nic takového jsem nenapsal)
1. Musíte si uvědomit, že VY v žádnem případě nejste průměrnými hráči RPG, nedej bože D20 systémů.
2. Kolik knih je vydáváno jen pro ty skalní nadšence a kolik pro průměrné lidi?
3. Kolik si i vy pamatujete histoických a geografických detailů z knih? Je jich podstatně méně, než je udáno.

Podle mého názoru (neustále si stěžujícího Colomba, co už z toho důvodu nemůze mít pravdu, ať už říká cokoliv) největší prodeje takových knih (z FR ap.) je kvůli počítačovým hráčům, kteří, když budou chtít hrát RPG, si pamatují mnohem více atmosféru a cool postavy, než cokoliv jiného. A podle mého názoru pro navození atmosféry stačí mnohem méně, než číst tuny knih. Naopak, v případě, že budu chtít hrát jiný typ děje, než byl v oněch knížkách/hrách, tak budou zkušenosti mých hráčů zpíše na překážku, než k užitku.

Tím nechci říct, že je to špatné bo bůhví co, ale že to není tak jednoznačná výhoda.

(mimochodem, mi tyhle ultra cool upíroviny, které se strkají do Mezoameriky nikdy nebyly po chuti, to místo je exotické a "cool" samo o sobě, bez těch upírovin)
Autorská citace #23
22.7.2009 13:41 - Taipan
Forgotten Realms nejsou nemastná a neslaná fantasy. Spíš jsou hodně klasická/standardní. Každý z nás hledá nějakou specialitu nebo úchylku, ale všem se vyhovět nedá. Proto jsou tu FR. Ty zběsilosti a orignality si tam může přidat každý GM sám. A nebo dělat svět po svém. Stromy s krví a ranger trpaslík s trojzubcem. Tímto dovětkem jsem jen chěl vzdát hold DM Slabounovi. :-D
Autorská citace #24
22.7.2009 13:45 - Colombo
Taipan: strom s krví je naprosto normální věc!!! (samozřejmě, že ta krev nebude AB0)
Abych se vyjádřil jasněji. Proti směru knihy->hraní nemám nic, rozdíl podle mého je hraní->knihy, tedy když jako GM přijdu "Budeme hrát v tomhle světě, tady máte knihy (plná taška), doma jich mám ještě 3x tolik, to je jen pro základní orientaci." tak na tomhle je trochu něco špatně. Pokud jde o to, aby se v tom orientoval GM, tak ten se bude vždycky lépe orientovat ve svém světě, který je vytvořený podle jeho vzorce myšlení.
Autorská citace #25
22.7.2009 13:46 - Blaine
FR se mi nikdy moc nelibily protoze jsem mel pocit, ze ty supermegamocne postavy tam nemaji co delat, anebo pokud uz tam jsou, tak by mely s tim svetem neco delat ne jen cekat, az prijdou postavy a pak jim zadat quest. Proto me uplne ucaroval Eberron, ktery jsem si cetl jako vyborne prostredi, kde bych si hrozne rad zahral, ne DMoval, ale zahral nejakou fantasy steampunk detektivku. Bohuzel moje particka by chtela neco trochu jineho, tak to neni moc mozne:( A v Jihlave nevim o zadne dalsi parte, ktera by hrala a kde bych se mohl zapichnout. Coz mi rika, ze jsem kvuli praci prosvihl jak FF, tak GC... grrrr
Autorská citace #26
22.7.2009 13:48 - Blaine
Colombo: myslim, ze se mylis. GM prijde a zacne s hraci hrat. Pak jim rekne, hele podivejte, tady jsem na miste, ktere je tady v tehle knize a tady v tehle. A jelikoz jsem tohle mesto jenom tak probehli a tak nejak jsme se nezvladli poradne se vsim seznamit, takze jestli chcete, tak prosim panove, tady mam tasku knih.
Mimochodem takovy Warhammer taky spousta lidi nehraje, ale Gotreka a Felixe cetlo fakt hodne lidi. (teda to je pravda podle meho knihkupce, ktery do toho v dobe kdy ty knihy byly popularni videl)
Autorská citace #27
22.7.2009 14:41 - Lotrando
Blaine: Eberron není Steampunk, kdes to vzal? :))). Jinak celkem souhlas, mě se taky líbí a je to dobrá ukázka toho, že Colombo nemusí mít pravdu, protože z Eberronu stačí fakt kousky, které zaujmou, nikdo ho nepotřebuje celý

Colombo: dík za konstruktivní příspěvek. Problém našeho sporu je patrně v tom, že předpokládáš nutnost znalosti settingu. To nikdo neřekl. Naopak, kdo chce, ať si přečte Stříbrné pohraničí, někdo zas Cormyr, jiný na to kašle úplně. Podstatné je, že se ti hráči mají o čem bavit a to o čem se baví je nějak propojené. V opačném případě jsou vydáni na pospas DMovi, který si vše může měnit za chodu, tam něco přidá, tam zruší. Což je samozřejmě výhoda, ale jen do okamžiku, kdy jdou tyhle změny proti hráčům. S čímž jsem se nesčetněkrát setkal a bylo to utrpení.

Nemálo významné je chápání settingu jako dohody, jako určit= smlouvy - to a to je ve světě možné, tamto zase ne. Moderní přístup ke hraní je vyjasnit si podobné věci před samotným hraním. Takže v tomhle settingy nedělají nic, co by se nějak vymykalo. Z hlediska delší kampaně pak jsou patrně lepší než jedna startovací session. Koneckonců zde propagovaný viktoriánský setting od pánů Etchelionů je FATE a nikoho nenapadne jím nějak opovrhovat. Je to souhrn hodně zajímavých informací, které mám pěkně uspořádané pro případ, kdy bych zatoužil viktoriánské období hrát.

Nakonec si půjčím citaci ze tvého příspěvku
Colombo píše:
Pokud jde o to, aby se v tom orientoval GM, tak ten se bude vždycky lépe orientovat ve svém světě, který je vytvořený podle jeho vzorce myšlení.


A to může být velký kámen úrazu. Svět, který existuje jen v hlavě GMa může být velmi nehostinným místem. A velmi těžko uchopitelným, pokud není GM skvělým spisovatelem a vypravěčem, který všechno dokáže vyprodukovat sám a v dostatečném množství a kvalitě.
Autorská citace #28
22.7.2009 14:49 - Blaine
Ja taky hraju ve vlastnich svetech, teda ve svetech, ktere se tvori za behu, protoze nema cenu vytvaret nejake slozitosti, kdyz je s hraci nikdy nevyuzijes, ze ano. Ale nekdy si rikam, jak skvele by bylo hrat ve svete, ktery je bohaty na vsechno. Bohuzel nikdy jsem nemel dost casu a ani dost znalosti, abych vytvarel politicke a ekonomicke systemy, abych vytvarel jednotlivou historii vsech narodu velkeho kontinentu apod. V tom jsou settingy super, skvele se z nich krade:)

Lotrando: Ja na to nijak neprisel, ja z toho mam takovy pocit:) Ja bych tam hlavne takovou kampan chtel zahrat, neco v Sharnu, okolo toho rodu, co vyrabel Warforgedy pro Last War. Nebo tak neco:)
Autorská citace #29
22.7.2009 14:53 - Lotrando
Blaine: takhle?
Autorská citace #30
22.7.2009 15:08 - Colombo
"je FATE a nikoho nenapadne jím nějak opovrhovat."

Co je na Fate špatné?
Autorská citace #31
22.7.2009 15:13 - Blaine
Lotrando: Tl;dr


P.S.: prectu az budu doma:)
Autorská citace #32
22.7.2009 15:15 - Sosáček
Fate neni vhodny pro zacatecniky, protoze neobsahuje nic na tema "jak vlastne hrat". Fate vyzaduje disciplinu od hracu aby se ta hra udrzela v mezich ktere veschny bavi, coz znamena ze hraci musi vedet ze takove meze vubec exitsuji a vedet co kazdeho z nich bavi. Fate nema takticky souboj.

To se tyka Fate2. Fate3 je uz o dost taktictejsi, ale ta taktika se casto vaze jen na hrace a ne na postavu -- misto aby postava udelala nejakou vec, tak ma nepritel spis smulu nebo se projevi nejaka jeho spatna vlastnost.

To jsou nevyhody Fate. Nebo ale mozna ses ptal na neco jinyho :)
Autorská citace #33
22.7.2009 15:52 - Lotrando
Jde o klasický Colombovo pokus o flame. Vytrhl to z tohoto kontextu


Píše:
Koneckonců zde propagovaný viktoriánský setting od pánů Etchelionů je FATE a nikoho nenapadne jím nějak opovrhovat.


Eso: děkuji za vysvětlení, já poukazoval na to, že i FATE má setingy, například SotC, nebo Dresden Files. Jinak bych to ale moc nerozebíral, diskuzí o FATE je okolo dostatek.
Autorská citace #34
22.7.2009 15:56 - Sosáček
Jo, videl jsem posledni prispevek a odpovedel, a pak az si ctu co a jak, a koukam ze to moc nedava smysl. Nu coz, treba se to nekomu bude hodit :)
Autorská citace #35
22.7.2009 16:03 - Lotrando
Fate 3 mě zajímá taky, ale je to asi na samostatné téma.
Autorská citace #36
22.7.2009 16:05 - Colombo
Colombův pokus o flame? Mě jen zajímalo, proč by měl být Fate něco, čím by se mělo opovrhovat?
Autorská citace #37
22.7.2009 16:11 - Sosáček
Me zajima spis Dresden Files (hlavne proto, ze mam doma tri knizky ... toe setting, panecku. neda se to koupit v cechach? amazon je daleko)
Autorská citace #38
22.7.2009 16:28 - Lotrando
Jo Dresden je super, mám filmy, ale ukončili natáčení. Knížky mám nějaké v elektronické podobě (.lit) a pak něco jako audiobooky.
Autorská citace #39
23.7.2009 11:16 - DenGrasse
Kostěj píše:
Trochu pokory by neškodilo. Vzhledem k tomu že ten citát je někdy z osmdesátých let, tak na tu dobu šlo o poměrně dost silný a překvapivý výrok.

Chápu že o mrtvých jen dobře, ale nemyslím si, že by doba kdy byl výrok vysloven měnila něco na jeho obsahu. Chápu, že pro mnohé může být takové zjištění překvapivé dodnes a přesto si stále myslím, že při jistém stupni znalosti věci je to naprosto zákonitý vývod a tedy nic převratného.
Nevím přesně co myslíš pokorou. Třeba to že nebudeme zpochybňovat výroky autorit? S tím musím, jaksi z principu, nesouhlasit...

to chrochta: vím že ses ptal arga, ale třeba pro mne je vymýšlet setting mnohem snadnější než načítat nějaký už vymyšlený... ať už se jedná o paralelní staré rusko, středomoří atd., protože o většině těchto věcí mám docela dost načeteno. samozřejmě, problém se sžitím může vždycky nastat, zejména u orientálnějších kultur, které se liší mentalitou, ale tady ti žádný setting stejně nepomůže.

to alnag: ani tolkien nevymyslel nic nového :-) jenom převyprávěl iberské a ligurské mýty plus pár vlastních příběhů. z hlediska existence bytostí, ras, magie atd. je jeho přínos prakticky nulový. ovšem jako příklad tvorby vlastního settingu je to věc náramná...
Autorská citace #40
23.7.2009 11:20 - Blaine
DenGrasse: myslim, ze v te dobe to nebylo tak uplne ocividne, spis se k tomu pomalu zacinali propracovavat. A myslim, ze to bylo mysleno tou pokorou. Treba si uvedomit jak od te doby postoupilo hrani RPG.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12336802482605 secREMOTE_IP: 44.195.23.152