Překlad Shadowrunu 6E

Drazí fanoušci cyberpunku,

jistě jste zaregistrovali, že v těchto dnech vychází již 6. edice hry Shadowrun. Vývojáři slibují celkové zjednodušení, core rulebook má mít pouze něco přes 300 stran. Předpokládám, že se někdy na podzim vrhnu do překladu, který by tak mohl být hotový někdy v příštím roce. Možná..., anebo také ne :)

Zde, na tomto chatu, chci průběžně referovat a komentovat svou práci. Pomohla by mi zpětná vazba, jako určitou ochutnávku můžete prolistovat překlad SR 5E, který je zde již také publikován. Vzhledem k tomu, že spousta věcí zůstane stejná, velmi mi to pomůže do další práce.
Napsal: Lethrendis
Autorská citace #81
5.8.2019 17:55 - York
Lethrendis píše:
Ještě ohledně těch termínů jako chummer a tak, silně pochybuju, že to vůbec někdo při hře používá.


To si piš, kámo ;-)
Autorská citace #82
5.8.2019 17:59 - Jezus
Lethrendis: to používal :-D
Ale je fakt, že jsem vyl navyklej z PC Shadowrun Returns, kde se to celkem točí. (Tyhle atmosférický slovíčka se samozřejmě líp dostávaj do psanýho příběhu, než když je mají říkat hráči...)
Pak klidně zůstań u toho "jasný, kámo?". Když to zasadíš do věty, nezní to špatně, a jestli to tam je fakt, jen párkrát...

Podobně je to asi s označením "SIN". Osobně mi označení "SINer" a "SINless" přišlo poetický, ale tady prostě vítězí angličtina a česky to nedáš, tak se nemusíš ani snažit :-)
Autorská citace #83
5.8.2019 18:04 - Lethrendis
Kámo asi jo, ale který český hráč opravdu reálně říká "chummer" nebo "dandelioneater"? :)
Autorská citace #84
5.8.2019 18:05 - Šaman
Jasně, nemyslel jsem deckerku, ale hackerku. Osobní cyberware a běžné zabezpečovačky přece nejsou napojené na Matrix. (?) Většinou se ale jako první bylo potřeba napichnout na nějaký terminál, nebo aspon napíchnout dráty a pak to na noťasu prohnat dešifrováním. Datajack byl na rychlejší ovládání notebooku. Zvlášť, když visela za jednu ruku a půl nohy nějde v šachtě s kabely. :)

Nevím, co to bylo edici, něco mi říká že možná 2e. Rozhodně to byly doby před bezdrátovým Matrixem :) A dostat se do místa, odkud se dalo napíchnout na systém bylo pro ni půlka dobrodružství.

Možná to ale GM trochu upravil, protože nechtěl odehrávat Matrix. Takže deckera jsme neměli a infromace z Matrixu (nebo nějaké přístupy, které bylo nutné provést z něho) se řešilo přes NPC.
Autorská citace #85
5.8.2019 18:17 - Lethrendis
Možná až do 4E (tu jsem ale nehrál), byl decker v podstatě nehratelný jako hráčská postava, myslím. Ve 4E přišlo WIFI a náhle se z Matrixu stal druhý astrální prostor.
Autorská citace #86
5.8.2019 18:22 - Jezus
Lethrendis: Říkám, že já ;-) Ale ok, mně nedělá problém vkládat do češtiny anglický výrazy (či jiný, když se to hodí k žánru). Jestli jsem těžká menšina, tak drek, ustojím to :-)


"Pampeliškožrout" jsem při hře zaslechl, ale jen od GM = NPC. Zrovna tohle má cenu překládat :-)

O SINech jsme mluvili běžně ("máme vůbec někdo fejkovej SIN na pistoli?" "Dám mu ten SIN se jménem Jonathan" apod.), respektive když přišlo na to, že se do hry dostaly, nějak moc často to nebylo...).
Autorská citace #87
5.8.2019 18:26 - Strom
'Je v lepší/horší Pozici', 'vybudoval si Pozici', 'využil svoji Pozici',

'Má Šťávu', 'má málo Šťávy', 'nabral Šťávu'(?), 'pustil do toho Šťávu',

'Má Koule', 'má malý Koule', 'napustil si Koule'(?), 'šel do toho na plný Koule'
Autorská citace #88
5.8.2019 18:53 - sirien
Lethrendis píše:
ale který český hráč opravdu reálně říká "chummer" nebo "dandelioneater"?

Viděl sem lidi co neuměli anglicky na pohodu soukovat agravátní dymidže fortytůdou popř. enkaunterovat krýpy, takže myslim, že klidně kdekdo :D

Šaman píše:
Osobní cyberware a běžné zabezpečovačky přece nejsou napojené na Matrix.

Některej ware je výhodnější když je online a s tim jak je to všechno zdrátovaný přes API v mozku stačí když Ti hacker probourá jeden a je hned všude. A jak známo, tak už jen to že něco může být online znamená, že to může být přinuceno být online (už dneska).


Ad Edge: Je to trochu přes ruku, ale Lesk? Ztrácíš lesk, máš víc lesku, naleštíš to, blejskáš se, oslňuješ... ?
Autorská citace #89
5.8.2019 19:14 - Jezus
Sirien: Díky, trochu jsi mě zahltil ;-) Spíš jde o to, co z toho bys doporučil (ať už systémově, nebo přímo ten heck).

sirien píše:

Takže otázka spíš je - jakej styl hry a systému preferuješ? :)


Momentálně hraju Powered by the Apocalypse, takže ten bych určitě vyzkoušel. IMHO Apocalypse hezky funguje na hraní přes fórum, což je (tak trochu bohužel) nejpravděpodobnější scénář. (Znáš nějakej konkrétní setting/heck?)
Na živý hraní mi to každopádně zatím úplně nesedlo (ale mám s tím ještě málo zkušeností).

Co sem slyšel, tak ty Blades by na to měly být dobrý, alespoň co se klasických "dovnitř a ven" runů týká. Otázka je, jestli je nějakej ten heck povedenej.

Takže asi tímto směrem.

FATE by byla volba, když by nebylo nic lepšího (protože je to volba, když není nic lepšího :-))

D20 nebo klasicky designované/vyhodnocované poolovky* spíš ne. To už si můžu okrouhat ten Shadowrun.
(*nic proti poolovkám obecně, ale nechci hodiny řešit vybavení jedné postavy)

GURPS je zajímavá věc, ale maximálně tak na čtení :-)
Autorská citace #90
5.8.2019 19:26 - Lethrendis
Jo a ještě k tomu Edge - to není pro postav, nýbrž pro hráče. Je to herní statistika, o které runneři nikdy neslyšeli. Trochu se to podobá třeba Fate bodům. ze chvilku dopřeložím celou podkapitolu o Edge, tak to sem hodím.
Autorská citace #91
5.8.2019 19:31 - Aegnor
Nevím, jak moc je pro hledání vhodného termínu relevantní, jestli jde o statistiku pro hráče, nebo pro postavy.
Autorská citace #92
5.8.2019 19:36 - Jezus
Pro hráče to nemusí znít až tak "cool", i když se o to Edge samozřejmě snaží. Prostě ta Převaha a podobně funguje líp, když je to hráčský termín.

Ostrost, Lesk a Šťáva
je důležitější/vhodnější, když by ten termín používala postava in-game.
Samozřejmě se do jisté míry prolíná...

Nicméně mám chuť vymyslet nějaké rpg, už jen abych mohl navrhnout mechaniku zahrnující "Koule" :-D
Autorská citace #93
5.8.2019 19:54 - Lethrendis
Tak tady už máte přeloženu hlavní část té podkapitolky o Edge, posuďte sami:

Edge
Hodně věcí se v Shadowrunu, Šestém světě točí kolem získávání a používání Edge. Můžeš o tom smýšlet tak, že Edge buduje taktické výhody, které vrcholí náhlým posunem k vítězství. To je třeba jako když si Muhammad Ali hrál s Georgem Foremanem pět kol, pak úplně otočil a v osmém šel agresivně na knokaut. Je to jak když u Pánípatu císař Babur pomocí rychlosti a dobrého výcviku svého vojska tajil svou skutečnou sílu, dokud nebyli nepřátelé tak natlučeni, že mohl vyrazit a zcela je smést. Je to jak výsledek plánování, tak i využití nečekaného okamžiku, kdy uchopíš příležitost a sklidíš ovoce.
Edge je zaznamenáváno na deníku postavy, ale protože může být získáváno a ztráceno během herních sezení, je nejjednodušší sledovat nějaký token, jako jsou mince, pokerové žetony, nebo dokonce bonbóny. Cukroví lze dokonce zkonzumovat, když se utratí!
Postavy mohou mít pouze jeden výdaj Edge za kolo. Tento výdaj nemůže zahrnovat vícenásobné navýšení nebo akce nebo jejich kombinaci, ale stejné navýšení může být multiplikováno, pokud si to hráč přeje (např. výdaje jednoho bodu Edge dovolí hráči přehodit hod jedné kostky; může utratit i dva body a přehodit dvě kostky). V těchto případech se výdaje Edge musí vztahovat na jeden a ten samý hod, například nemůžeš si koupit přehození kostky na svůj test a zároveň i na test soupeře.
Postavy zahajují herní sezení s body Edge rovnající se jejich hodnocení Edge. V rámci jednoho sezení lze Edge přenášet a hromadit až do limitu 7 bodů, včetně Edge poskytovaného atributem Edge. Jakýkoli Edge získaný nad tvůj základní atribut zmizí po dokončení jakékoli stávající konfrontace; to zahrnuje boj, hackování, sociální interakce a vůbec jakékoli situace, kde by mohl být získán bonus k Edge. Pokud je na konci konfrontace tvůj aktuální počet bodů Edge nižší než tvůj atribut Edge, zůstáváš na nižší úrovni. Pokud chceš více Edge, musíš si to zasloužit.
Získávání Edge
Vybavení, kouzla, kvality a další věci poskytují bonus Edge nebo možnost rušit poskytnutí Edge ostatním hráčům. Sociální situace mohou poskytnout Edge na jedné i na druhé straně – viz tabulka Sociální Edge na str. XXX. Na začátku útočné nebo hackovací akce porovnej Hodnocení útoku
a Hodnocení obrany oponentů (nebo, pokud je zde více cílů, nejvyšší hodnocení z nich). Pokud má někdo hodnocení o 4 nebo více větší než ten druhý, získá bod Edge. Pokud jde o plošný útok nebo útok na více cílů, porovnej Hodnocení útoku s nejvyšším Hodnocením obrany mezi nimi. Žádný hráč nemůže získat více než dva bonusové body Edge v bojovém kole.
Edge lze také získat v sociálních situacích, na základě postojů různých účastníků, které mají k sobě navzájem, jejich zaměření a v závislosti na dalších faktorech.
Kromě způsobů, jak získat Edge pomocí herních mechanik, mohou hráči získat Edge za hraní rolí. Možná, že hráč udělá něco skvělého, obzvláště vtipného nebo jinak úžasného. Pokud se tak stane, gamemaster mu může udělit bonusový bod Edge za kvalitní hru, kterou přináší ke stolu. Tento bonus Edge podléhá všem omezením získávání a udržování Edge jako normální body.
Prevence zneužívání Edge
Edge lze získat pouze, pokud probíhá skutečně opozitní střetnutí. Gamemasteři by neměli udělovat body Edge, které nejsou přímo součástí pokračující konfrontace, a neměli by odměňovat hráče, kteří se pokoušejí zneužít herní systém. Například se hráči mohou během boje pokusit zaměřit své zbraně na nevinného kolemjdoucího, aby nashromáždili body Edge, které by mohli získat z cílení na takovou osobu, nebo by se mohli pokusit hodit pár pohledů na něco, co není skutečným protivníkem, když mají třeba lepší vidění ve snaze získat bod Edge navíc. Nejdůležitější část tohoto poučení spočívá v tom, že Edge by neměl být udělen žádnému hráči, který podniká nějakou akci výhradně k získání Edge. Akce musí hrát další roli v probíhající konfrontaci / diskuzi / hackování / v čemkoliv. Kromě toho, už v pokynech popsaných výše na spodním řádku stojí, že gamemaster má finální rozohdovací pravomoc, kdy má být Edge uděleno a kdy nikoliv.
Výdaje Edge
Body Edge se utrácí za posílení Edge, některé z nich umožňují speciální akce Edge. Posílení Edge stojí v rozmezí od 1 do 5 bodů Edge. Posílení jsou jednoduché výhody, kterými můžeš vylepšit hod. Obvykle jsou posílení zakoupeny před hodem; výjimky jsou zaznamenány v jednotlivých popisech.
Posílení za 1 bod Edge
• Přehození 1 hodu kostkou: Vyber si jakoukoli kostku a hoď ji znova. Může to být jak tvá, tak oponentova kostka, ale výsledek zůstává bez ohledu na to, co hodíš. Tohle posílení se kupuje po provedení všech hodů.
• Přidání 3 ke skóre iniciativy: Tohle posílení tam kopni před začátkem boje. Můžeš utratit jeden bod Edge a zvýšit své skóre iniciativy o 3. Může být použito i během boje, pokud se chceš posunout nahoru v pořadí příštího cyklu iniciativy.
• Použití akce Edge: Můžeš si vybrat, zda chceš použít jednu z jednoedgových akcí popsaných v sekci Akce Edge (XXX).
Autorská citace #94
5.8.2019 20:07 - sirien
Převaha.
Autorská citace #95
5.8.2019 20:15 - Šaman
U převahy je trochu zavádějící, že v běžném významu má jeden převahu nad druhým. Tady mohou mít oba převahu. A stejnou. (Tedy v běžné řeči převahu nemá ani jeden.)

Jinak už ve Fate jsem si říkal, že to není žádny Osud, ale spíš nějaké nevypotřebované štěstí (luck, nikoliv happiness). A tady je způsob získávání i význam skoro stejný jako ve Fate.

Žetony štěstí, nebo příznivé náhody by mi přišly nejlepší, ale to už je hodně volný překlad.
Autorská citace #96
5.8.2019 20:19 - Lethrendis
Zatím největší ořech, se kterým jsem se jako překladatel setkal, a to jsem už překládal několik věcí. Tfuj Edge.

Asi nezbude než tam prásknut cokoliv s tím, že si na to čtenáři snad zvyknou. Převaha se mi taky jeví asi jako nejméně bolestná.
Autorská citace #97
5.8.2019 20:40 - Lethrendis
Možná ještě lepší než převaha je výhoda, ale platí ta samá námitka, co přednesl Šaman.

Jako dobrý brainstorming, ale začínám si myslet, že žádné geniální slovo, co někoho napadne, prostě neexistuje. A jeden z hlavních termínů, který navíc nenese žádný styl, nechat nepřeložený se mi taky nechce.
Autorská citace #98
5.8.2019 20:51 - Šaman
Je fakt, že třeba na "výhodu" jsme si ve Fate bez problémů zvykli. Já mám nějaké výhody, on má nějaké výhody. Může to znamenat, že já ho mám na mušce, ale on má zase lepší pozici, nebo tak něco.

Převaha mi opravdu asociuje, abych si vsadil na toho kdo má převahu.
Autorská citace #99
5.8.2019 20:54 - Strom
Suverenita, jistota, klídeček.
5.8.2019 20:56 - Aegnor
Šaman píše:
Žetony štěstí, nebo příznivé náhody by mi přišly nejlepší, ale to už je hodně volný překlad.

S tímhle mám problém v tom, že Edge na mě působí jako výraz, který nějak posiluje požadovaný žánr. (Vůbec teď neřeším mechanický efekt, jak je to popsané v pravidlech a tak. Mluvím čistě o kombinaci cyberpunk - slovo "Edge".) Štěstí nebo příznivá náhoda je naprosto univerzální věc, která s požadovaným žánrem vůbec nesouvisí.

Navíc mi z popisu opravdu nepřijde, že by šlo o štěstí.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09819483757019 secREMOTE_IP: 18.97.14.91