[podcast] Stvořitelna

Povídání o hrách na hrdiny a věcech s nimi spojených. Mnoho Countových otázek, které určitě napadly nejednoho hráče či Vypravěče. A na každou otázku se pokusí spolu s Jersonem najít uspokojivou odpověď.

Stvořitelna na Podcasters
Stvořitelna na Spotify
Stvořitelna na Google podcasts
Stvořitelna na Youtube

Seznam dílů:

Stvořitelna 1 - Setting (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 2 - Setting (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 3 - Svět (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 4 - Svět (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 5 - Countova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 6 - Jersonova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 7 - Příprava hry se scénářem na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 8 - Deset věcí, které mě na mně serou jako PJ na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 9 - Jak Count vede hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 10 - Jak vede hru Jerson na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 11 - Reakce našich hráčů na vedení hry na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 12 - Převod postav z DrD do JaD (I. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 13 - Převod postav z DrD do JaD (II. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 14 - Převod postav z DrD do JaD (III. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 15 - Zpětná vazba na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 16 - Co hráčům vadí na Vypravěčích na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 17 - Smrt postav na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 18 - Figurky versus popisy na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 19 - Jak začít s RPG I. - Proč je to tak těžké? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 20 - Gamecon 2022 na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 21 - Jak začít s RPG II. - Jak skutečně začít? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 22 - Jak začít s RPG III. - Práce s více hráči na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 23 - Jak mluvit s NPC na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 24 - Co vypravěčům vadí na hráčích na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 25 - Silvestrovský díl na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 26 - Inventář a nakládání s předměty na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 27 - Neznám to, zabiju to na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 28 - Vyhoření vypravěče na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 29 - Nejlepší hra mého života na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 30 - Gamecon 2023 na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 31 - Mapy světa a území na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 32 - Mapy lokací a podzemí na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 33 - Protože jsem DM, tak proto! na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 34 - Vyprávěný Dračák na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 35 - Total Party Kill aneb "Všichni jsou mrtví, Dave" na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 36 - Odměny pro postavy, hráče i vypravěče na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 38 - Co chtějí hráči od vypravěče? na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 39 - Nemoci v RPG na Spotify, na Youtube
Napsal: Jerson
14.8.2022 13:01 - Dukolm
Zpětná vazba od RPG sekce nepřišla ještě nikomu z vypravěčů obvyklý čas zpracování bývá někdy během září.

Pořád se najdou lidí kteří ji ještě vyplňují touhle dobou.

A dopřejte nám taky chvíli na oddych :-)
14.8.2022 13:02 - shari
Dukolm píše:
obvyklý čas zpracování bývá někdy během září.

Děkuji za informaci, omlouvám se za paniku.
14.8.2022 13:07 - sirien
Info o zpětné vazbě ode mě jako orga GC:

RPG sekce: Protože se mě lidi už ptali i soukromě - RPG sekce má tradičně hromadu zpětné vazby a nějakou dobu trvá, než se sejde všechna (nemálo lidí odpovídá i teď v srpnu) a je to hodně materiálu na zpracování (stovky odpovědí, většina lidí nejen vyplní čísla ale i se rozepíšou), tak prosím mějte trochu trpělivost.

Na některé hry zároveň odpoví všichni hráči, na jiné jen jeden až dva - není v tom žádná (vypozorovaná) logika (jakože na dobré/špatné hry... nebo na vypravěče X/Y... nebo hry ve čtvtek/neděli / ráno/večer... nic takového), je to random o tom jestli zrovna ty hráči co jste měli jsou ti co spíš věnují nebo nevěnují čas vyplnění zpětné vazby, takže se může stát že dostanete dost komplexní feedback, ale může se stát že na nějakou hru dostanete jen zběžný - v tom prosím nic nehledejte, prostě to tak je.


Anonymizace: Zpětná vazba je anonymizovaná zaprvé kvůli hráčům (občas se stane že např. na hře byla jedna hráčka a do anonymní ZV napíše odpověď v ženské ich formě... a jiné podobné, což by pak zjevně nebylo moc anonymní) a zadruhé i kvůli vypravěčům (v těch stovkách odpovědí se občas najde člověk nebo dva co to vyplní fakt kokotsky, ať už obsahem nebo jen formou, a my nechceme kazit vypravěčům dojem z GC jen protože se někdo vyjádří jak kokot, takže tohle trochu filtrujeme). To samozřejmě zpracování také trochu prodlouží, protože to je netriviální práce kterou někdo musí udělat.


Obecně - na GC si říkáme o hodně zpětné vazby (dotazník GC, dotazníky sekcí/her...), ale bereme jí fakt vážně - není to jen pro forma a ani to není jen že bysme zběžně checkli čísla proti loňsku nebo jen jestli jsou "průměr 8+" nebo tak; ta čísla fakt "rozkládáme" (podle různých dalších odpovědí) a snažíme se dohledat faktory které k nim vedly a snažíme se to na další rok co nejvíc reflektovat a všechno co nám napíšete skutečně čteme, jedno po druhym, a poctivě zpracováváme - což u stovek odpovědí chvíli trvá.
14.8.2022 15:26 - York
Od Counta jsem dostal po hře tolik zpětný vazby a nápadů, že by to vydalo na dvouletou kampaň ;-)
19.9.2022 20:42 - Jerson
Stvořitelna 21 - Jak začít s RPG II. - Jak skutečně začít? na Anchoru, na Youtube

Po prázdninové pauze jsme se konečně sešli a dokončili načaté povídání o tom, jak vlastně začít hrát. Přidáme pár rad a jeden takový začátek si zkusíme naživo.
17.10.2022 21:41 - Jerson
Stvořitelna 22 - Jak začít s RPG III. - Práce s více hráči na Anchoru, na Youtube

Jak pracovat se skupinou více hráčů kteří se navzájem neznají a nemají zkušenost s RPG. Probereme sladění představ a preferencí, přenášení pozornosti, hraní v roli i mimo ni a nakonec si zkusíme krátké, improvizované dobrodružství.
18.10.2022 16:11 - sirien
teda, váš host je dost benevolentní :D Si příště vyberte někoho ostřejšího... třeba já bych Counta zklamal hodně - český pohádky neznám vůbec. (A teda - neznat Stardust? Vážně Counte?)

Anyway, s těmi vztahy na začátek... mě Count zklamal, hraje JaD a ani slovo o Skupinových zázemí a o tvorbě vztahů mezi postavami zodpovídáním otázek na týmové role? :)
18.10.2022 16:56 - Pan Bača
sirien píše:
(A teda - neznat Stardust? Vážně Counte?)

ehm, taky jsem o něm slyšel poprvé.
18.10.2022 17:04 - LokiB
Tohle téma (bohužel přes vícero dílů už od července) Stvořitelny přeskakuju a těším se na nějaké nové, o kterém budu přesvědčen, že o něm Count a Jerson vědí hodně, aby to bylo zajímavé poslouchat.

Hvězdný prach jsem viděl tuším v roce 2020 a předtím jsem nějak ani netušil, o co jde.
Zjevně různé generace mají různé zdroje :)
19.10.2022 02:03 - York
K poslednímu dílu: Pěkná ukázka společný improvizace. Možná by se ale hodilo říct, že tohle je totálně okrajovej styl hraní RPGček a drtivá většina se hraje a vede jinak - nevím o nikom kromě mě, kdo by se tím dlouhodobě zabejval, natož tímhle stylem hrál kampaň.
19.10.2022 06:38 - Jerson
A přitom je přesně tohle styl, kterým se k RPG dostávají hráči na improvizovaných hrách, protože nic lepšího po ruce není.
19.10.2022 12:04 - York
Neříkám, že je společná improvizace špatná. Jen není moc vypovídající o většině hranejch RPGček.

Kdybych jako úplnej nováček znal RPGčka jen ze Stvořitelny, myslel bych si asi, že jako hráč budu muset vymejšlet prvky herního světa a zápletku - což drtivá většina hráčů RPGček nedělá.

Asi by bylo dobrý v nějakym z příštích dílů nechat třeba Counta, ať podobnou formou ukázky na živo představí tradičnější způsob vedení hry, včetně toho, jak si ji připravuje. Klidně bych nechal třeba 15-30 minut samotnýho Counta připravovat hru (aby bylo vidět, že hráči jeho přípravu dopředu neznaj a nepomáhaj mu s ní) a pak to odehrál se dvěma hráči. Nic velkýho, třeba minidungeon o třech místnostech, kde bude něco schovanýho, nějaká past, možnost s něčím bojovat a možnost s něčím vyjednávat. Nemusí to bejt fantasy, klidně to může bejt opuštěná základna ve scifi nebo tak něco.

edit: Tím, že to srovnáš s tradičním způsobem přípravy a vedení hry, navíc pomůžeš posluchačům pochopit, jak vlastně společná improvizace funguje - třeba kde vzal Count tu zapečetěnou obálku, a že v tý chvíli nevěděl, kdo přesně ji poslal a proč, nebo třeba proč jste od They čekali, že vymyslí nějaký spojení obálky se svojí postavou (a nejspíš jste jí to předem neřekli, takže v tom dost tápala).
19.10.2022 12:12 - York
BTW pobavilo mě, jak Count předeslal "nebudu dělat zvuky" a pak z fleku vypálil perfektně věrohodnej hlas ze vzdálenýho ampliónu ;-)
20.10.2022 09:50 - Count
sirien píše:
teda, váš host je dost benevolentní :D Si příště vyberte někoho ostřejšího... třeba já bych Counta zklamal hodně - český pohádky neznám vůbec. (A teda - neznat Stardust? Vážně Counte?)


Pokud by jsi se nechytal na pohádky, měl jsem ještě v rukávu Rychlé šípy a Čtyřlístek.

sirien píše:
Anyway, s těmi vztahy na začátek... mě Count zklamal, hraje JaD a ani slovo o Skupinových zázemí a o tvorbě vztahů mezi postavami zodpovídáním otázek na týmové role? :)


To bude tím, že hrajeme ve dvou rozjetých skupinách, zázemí jsme aplikovali hlavně kvůli
formálnímu ukotvení k pravidlům a bonusům a postavy nezačínají, čili ani s otázkami nemám praktickou zkušenost.

York píše:
Neříkám, že je společná improvizace špatná. Jen není moc vypovídající o většině hranejch RPGček.

Už jsme se Jersonem bavili na téma kratších záznamů na téma "Jak by jsi to hrál", kde bychom si vzali nějakou situaci a rozebrali ji z našich pohledů.

York píše:
BTW pobavilo mě, jak Count předeslal "nebudu dělat zvuky" a pak z fleku vypálil perfektně věrohodnej hlas ze vzdálenýho ampliónu ;-)

Zvuky jsem myslel takové to "Bžžžžžauuum" a "Barouuum" a podobně. Zní mi to stejně jako na základce a vůbec se to za ty roky nezlepšilo. :-)
23.11.2022 21:02 - Jerson
Stvořitelna 23 - Jak mluvit s NPC na Anchoru, na Youtube

Zdánlivě triviální věc, promluvit si s NPC. Jenže jak zjistit zda jsi uspěl, když z něj chceš dostat informace a NPC se zdráhá? Přístupů vyhodnocení je několik, každý z nás dvou používá jiný a v tomto díle jsme rozebrali jejich možné výhody a nevýhody.
14.12.2022 21:43 - Jerson
Stvořitelna 24 - Co vypravěčům vadí na hráčích na Anchoru, na Youtube

Třetí a poslední díl o tom, co komu vadí při hře. Tentokrát si vypravěči vylijí svá srdce a poví, co je neskutečně vytáčí na hráčích. Odpovědi sesbírané z ankety proložíme vlastními zážitky a hartusením.
31.12.2022 11:31 - Jerson
Stvořitelna 25 - Silvestrovský díl na Anchoru, na Youtube

"Aneb co jsme v roce uplynulém vystřihli. K tomu trochu povídání kolem a kolem a hlavně hodně smíchu, který snad vyloudíme i na vaší tváři.

Ať nám 2023 přinese jen to dobré!"
31.12.2022 15:33 - ShadoWWW
Díky Jersone. I tobě s Countem a vašim rodinám hodně zdraví a štěstí do nového roku!
15.2.2023 20:31 - Jerson
Stvořitelna 26 - Inventář a nakládání s předměty na Anchoru, na Youtube

Ruce plné zbraní, kapsy narvané artefakty a z přecpaných batohů se dírami po kožožroutech pomalu trousí naloupené zlato. Dokáží to hrdinové vlastně všechno pobrat a unést? Jak to převést na papír? A co na to kostka osmia?
28.3.2023 23:15 - Jerson
Stvořitelna 27 - Neznám to, zabiju to na Anchoru, na Youtube

Na čem při setkání záleží, jestli je bytost ponechána naživu, nebo zamordována nevybíravým způsobem? Je to systémem ve kterém hrajete, nebo různé představy evokující popis vypravěče? V tomto díle se podíváme, komu je bližší úder kladivem za řádného rachocení kostek, a kdo upřednostní dlouhé zkoumání neznámých bytostí.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11401891708374 secREMOTE_IP: 35.175.212.5