Call of Cthulhu - komentáře k modulům

Překlad Úvodní sady Call of Cthulhu mě potěšil a díky němu jsem si přečetl připravené scénáře k Třetí knihy - honba za knihomolem a další dobrodružství.
Ne že by byly vyloženě špatné, ale ... to je spíše můj bias, protože mám tento setting rád a na scénáře k Call of Cthulhu jsem se těšil. Ve skutečnosti obsahují hromadu chyb a nesmyslů jak v rozporu s jistou mírou realističnosti, tak - což je horší - s logikou a konzistencí jednotlivých prvků bez ohledu na reálná prostředí. Takže provedu klasický rozbor na šroubky a kritiku všeho, co se mi nelíbí, ale zkusím se zaměřit na návrhy, jak tyhle chyby odstranit, aby šlo o hratelné dobrodružství.

Výběr postav
Tohle není přímo chyba, nicméně za zmínku to stojí. Černošská studentka historie a studentka inženýrství v jedné skupině by měly budit značnou pozornost. USA v roce 1923 byly silně rasistické a šovinistické, a i když tyhle postavy nejsou přímo historicky nesmyslné, tak jsou značně neobvyklé. Na druhou stranu vedle Nevady Jonese, profesora archeologie v klobouku (bez biče) je to už skoro jedno. Pokud vám tedy nebude vadit, že studentka inženýrství je o kus silnější než tenhle jakobydrsňák. Přesněji, obě ženy se umí prát lépe než on. Taky lépe řídí auto a budoucí inženýrka lépe zastrašuje ... prostě nenechte se oklamat jménem a vzhledem Nevady Jonese, proti svému vzoru je to loser. A jako archeolog se vyzná v biologii.

Scénář první - honba za knihomolem
V prvé řadě se nenechte zmást obrázkem, protože neodpovídá popisům. Vlastně žádný obrázek neodpovídá popisovaným skutečnostem, k tomu se ale dostanu.

Městečko Arnoldsburg se nachází v Západní Virginii, nikoliv v Michiganu, pokud byste chtěli děj situovat do skutečného místa. Trochu mrzuté je, že jde o velmi malé městečko, na jehož hřbitově jen těžko najdete hrobky nebo dokonce mauzolea. A ani přesunutí děje do většího města moc nevyřeší, tenhle styl hrobů není v amerických městech moc obvyklý a v před sto lety to určitě nebylo lepší.

Douglas Kimball je popsán jako vášnivý čtenář, který si chodil číst na hřbitov, aby unikl lidem, kteří po něm pořád něco chtěli. Přitom bydlel osamoceně v samostatném domě, a kromě jednoho příbuzného asi ani nebyl kdo by ho obtěžoval. Takže místo toho aby si v klidu četl doma v křesle ve studovně, měl sedět venku na tvrdé hrobce a číst si, dokud ho jedné noci nezastihla tma. Pomiňme, že ve dne by ho tma zastihla jen těžko, spíše vezměme v potaz, že v těchto zeměpisných šířkách se stmívá postupně. Z nějakého blíže neurčeného důvodu se Douglas spřátelil s ghúlem, i když ho dotyčný zjevě rušil od čtení. A i když v tomto světě jsou ghúlové tak děsiví, že při pohledu na ně můžete přijít o kousek příčetnosti. A nejen že se dotyčný spřátelil, on se rozhodl jít do podzemí, proměnit se v ghůla, asi aby mohl číst po tmě, ale během tohoto procesu si vzal pouze jednu knížku. Takže za ten rok, co je pryč, se sice stihl proměnit v ghúla, ale jediný rozdíl je, že stejně sedává na hrobce a místo ve dne si čte v noci. A až po roce ho napadlo, že by si mohl zajít pro další knížky, i když domů to má kousek. A že se do domu musí vloupat, i když dost možná se v této končině nezamyká, nebo by měl klíč v kapse. Během toho roku pravidelného nočního čtení si ho ale nevšiml místní hrobník (označovaný jako "zahradník"), kterého při práci asi nikdy v noci nepřekvapila tma, že by se zdržel. Mimochodem ať umístíte Arnoldsburg kamkoliv, nejspíše bude pořád zhruba v úrovni jižní Evropy, což znamená, že v létě jsou noci docela krátké a během měsíčních nocí i světlé, takže by si postavy vylézající pravidelně z hrobky někdo mohl všimnout. Nicméně jiní ghúlové ven nelezou. A vlastně Douglas se rozhodl si nějaké knihy odnést jen proto, že ghúlové odchází a on chce jejich svět prozkoumat, a možná o tom napsat knihu - i když už žere syrové maso, vypadá trochu jako pes a místo nohou má mít kopyta. Ideální materiál na autora bestselleru.
Tady se zastavím u vzhledu. Obrázky ukazují jedince, který by celkem v pohodě zapadl do nějakého urban fantasy světa jako "dobře oblečený ork". Nicméně podle popisu je Douglas nahý a dost odpudivý. Můžete se podívat na obrázek na straně 13, který odpovídá popisu - tedy až na chodidla, protože nemá kopyta, která má naopak Douglas na každém obrázku. Navíc se dají nalézt stopy, které jakoby udělal bosý člověk s kopyty místo chodidel. Takže jak - bosý člověk nebo kopyta? Protože žádný stopař nebude takhle uvažovat.
Zároveň je Douglas už dost proměněný na to, aby vypadal odpudivě, že to vyvolá hod na ztrátu příčetnosti, zároveň si vyšetřovatel může uvědomit, že jde o Douglase, i když ho nikdy neviděl, a zároveň si tenhle tvor uchovává dost původních zvyků, aby vlezl do svého domu (oknem) a vzal si knížky, protože si hodlá číst a přitom zkoumat podzemní svět ghúlů ...

No, myslím, že by to stačilo. Zápletka je prostě jedna velká pitomost, která nedává smysl, ať už se člověk chytí jakéhokoliv kousku, a aby bylo po čem pátrat, bude třeba ji předělat.

Třeba že Douglas byl samotářský, kterého se všichni stranili pro jeho zápach, takže mu nezbývalo nic jiného než čtení, nejlépe o dalekých světech. Má dům blízko k hřbitovu (až moc, tak blízko normálně nebydlí ani hrobníci), tak si všiml, že se na něm něco v noci pohybuje, jednou sebral odvahu a šel se podívat, oslovil nezřetelnou postavu, která mu nějak odpověděla. A protože to byl tvor, který se Douglase neštítil, tak se s ním snažil navázat nějaký kontakt, který postupně prohluboval, až se dostal do podzemního světa ghúlů. Tam zjistil, že je to naprosto nový neprozkoumaný svět, ale hlavně že v něm může mít i nějaké přátele, tak se rozhodl do něj stále víc a víc přesouvat. Lidé v okolí si všimli, že stále méně méně chodit nakupovat běžné věci pro potřebu domácnosti, což bylo dobře, protože vypadal stále hůř a smrděl stále víc, což bylo dané tím, že se postupně naučil místo mizerně připraveného jídla jíst i ghúlí potravu. Nakonec začal v podzemí přebývat déle. Takže když přijel jeho synovec a strýčka nenalezl, navíc celý dům příšerně smrděl po mrtvolách, a policie to nechtěla řešit, najal si soukromého vyšetřovatele, aby zjistil, co se tam stalo. A "náhodou" dojde k tomu, zrovna nastal okamžik, kdy ghúlové chtějí odejít, tak Douglas ještě naposledy vyleze z podzemí a půjde do domu, aby si vzal nějaké věci, které by mohl potřebovat - pár oblíbených knih, nějaký svůj rozepsaný pokus, do kterého by si psal poznámky, atd.

Není to žádné úžasné téma k vyšetřování, ale alespoň by to trochu dávalo smysl.

Ještě se krátce zastavím u osoby zahradníka - hrobníka. U něj je napsáno, že když vyšetřovatel přijde na hřbitov, tak mu zamává na pozdrav, ale přitom na konci v popisu je "agresivní, neurvalý". Nevím zda vám někdy neurvalý a agresivní týpek, navíc pracující na hřbitově, zamával na pozdrav, když jste přišli jako neznámí lidé, vypadáte jako vyšetřovatelé a on má v kapse placatku chlastu, když porušuje prohibici. Prostě buď to bude přátelský týpek, který mává i cizím lidem na pozdrav a alkoho má jako "povolenou medicínu", nebo je to neurvalý agresivní hrobník, který umí leda tak někoho praštit lopatou, a ten se bude cizákům vyhýbat a odpovídat jen neochotně a donucení.

Další scénáře si nechám na později, už tenhle poněkud nabobtnal.
Napsal: Jerson
Autorská citace #61
27.11.2020 10:55 - Log 1=0
Jerson píše:
Také by bylo vhodné reflektovat obvyklé složení herní skupiny, ve které budou s větší pravděpodobností převažovat muži, kteří by chtěli hrát mužské postavy.

Já nesouhlasím. I když nechám stranou, že stereotyp není automaticky dobré podtrhávat, i když odpovídá aktuální statistice (kdo se mnou nesouhlasí, může se o tom se mnou pohádat v Politice, sem to nepatří, ostatně proto to dávám pryč), tak si nejsem jist, nakolik je skutečně tato situace až tak dominantní. Jednak těch hráček není až tak extrémně málo, jednak odpor ke crossgenderu (jakkoli chápu všechny argumenty, které proti němu jsou a vůbec je nevyvracím) není v praxi až tak rozšířený.
Navíc dát předpřipravené postavy tak akorát na jednu družinu mi přijde málo, dal bych tak na dvě, aby byl volnější výběr a vybraly si i větší skupiny. A pak bych dal 50:50, skupiny, u kterých crossgender nee na tom budou vlastně stejně jako u malého výběru, a ty, kterým nevadí budou těžit ze zmíněné výhody.Jerson píše:
a šovinisty tak velkého, že ženy v jeho příbězích by se daly spočítat na prstech jedné ruky.

Já názory pana Lovecrafta v této oblasti neznám, možná byly jak píšeš, ale z tohohle bych to nevyvozoval.
sirien píše:
Definovat prvního programátora je dost těžký.

Tak za první programovatelné stroje jsou považovány ty Babbagovy, a ty programovala Ada Lovelace. Takže jo, asi se dají najít i jiná jména, ale většinou je za první programátorku považována právě ona.LokiB píše:
nadšený údernický horník

To je postava spíše do 50. let, v normalizaci byl možná stejně výjimečný jako ti čtyři (v podstatě druhý ocas gausovky).
Autorská citace #62
27.11.2020 11:00 - LokiB
Log: máš pravdu, moje chyba.

Typičtější by byl asi melouchařící instelatér, soudruh referent z ONV, šička z fabriky na oděvy a otrávený po dechu lapající horník s prachem na plicích.

Snad v tom zmatené nezanikne i smysl toho mého příspěvku, tedy to, nakolik má či nemá smysl dávat typické postavy "dané doby" a nakolik vadí, když se jde v ukázkových postavách naopak "proti (tehdejšímu) stereotypu".
Autorská citace #63
27.11.2020 11:07 - efram
Log 1=0 píše:
Já názory pana Lovecrafta v této oblasti neznám, možná byly jak píšeš, ale z tohohle bych to nevyvozoval.


To že v jeho příbězích nevystupují ženy není ani tak ukázkou šovinismu HPL jako spíš obrazem tehdejšího stavu společností. Ty role byli celkem dost společensky rozdělené. Rasista na druhou stranu on opravdu byl.

Padlo zde, že jeho hrdinové jednají nesmyslně. To je nesmysl. Ti lidé se setkají s něčím co naprosto bourá logiku našeho vnímání světa. Vše co tvořilo stabilitu jejich života se rozpadá. Jistě může s tím mít někdo problém (ne každému HPL vyhovuje), ale říct, že se chovají nelogicky je prostě nepochopení toho o čem autor píše a nepochopení stavu v jakém se hrdinové nacházejí. Stačí jen připomenout, že většina hrdinů buď spáchá sebevraždu, nebo se zblázní.
Autorská citace #64
27.11.2020 11:09 - sirien
Log: Ten odpor ke crossgenderu máš někde podložený? Protože moje zkušenost i pozorování v okolí je, že je hraný minimálně (a z velké části určitým typem hráčů, kteří k němu tíhnou opakovaně - tj. jde spíš o specifickou preferenci a z větiny o ní zájem není).

Každopádně statisticky je fakt, že ve většině skupin převažují muži. Dělat ukázkovou sadu postav kde převažují ženy je buď blbost, nebo ideologickej paskvil. (Designově správně by samozřejmě bylo mít sadu postav dost rozsáhlou na to aby dokázaly pokrýt složení většiny relevantních skupin, tj. něco jako 3 ženské, 3 mužské, 3 měnitelné nebo tak něco.)

(Jinak ano, Lovecraft byl brutální rasista a šovinista, to je obecně známo. A ano, některým z toho dneska může zpětně prasknout žilka, což má nějaké důsledky, které můžeme kdyžtak probrat v Politice.)
Autorská citace #65
27.11.2020 12:00 - Jezus
LokiB: Koukám, že jsem v jednu ráno už reagoval vážně trochu přehnaně. Omlouvám se.

sirien: Obrázek na mě vyskočil z Pinterestu, nic o něm prakticky nevím. Kompozičně mi taky přišel mírně umělý, ale říkám si, že ta fotka dost možná byla "domluvená". Jakože někdo, kdo o těch dámách věděl, je požádal, aby chvíli postály, aby měl ostrou fotku. Nebo se nechaly vyfotografovat přímo ty dámy, aby měly památku. Takové kreativnější skupinové foto.

S tím romantismem mě sirien trochu předběhl. Respektive bych k tomu dodal, že CoC asi nemá primárně za cíl historickou (a společenskou) věrnost. Hlavní je dobrodružné vyšetřování těch mystérii. Samozřejmě, že věrné kulisy a lovecraftovská atmosféra jsou nanejvýš žádoucí, ale nesmí potlačovat cíl - zábavné rpg.

To pochopitelně znamená, že není cílem simulovat rasismus a šovinismus tehdejší doby (ani autora duchovní předlohy). Zejména pak, pokud by měl omezovat přijetí u hráčů (hráček).

Ať už je míra crossgenderu jakákoli*, defaultně lidi chtějí hrát to své. A určitě nechceš jako autor rpg odrazovat hráčky (a například černochy) "jen" proto, že ta doba byla v tomhle na houby (ostatně dozvuky těhle věcí si můžou vyzkoušet ještě i dnes, nemusí si kvůli tomu kazit ještě rpg...). Tím nechci říci, že se to tam má v příkladech hemžit černými automobilovými závodnicemi, ale že určitý posun k "romantismu" je žádoucí i z hlediska toho, co má hra dělat - bavit a být přístupná.

Je samozřejmě třeba to dělat rozumě, aby to z toho netrčelo jako ten již zmíněný hřebík z oka a navíc to úplně nepřepisovalo minulost. V zásadě náročné zadání, proto jim úplně nevyčítám, že ho nezvládli (jako že bych je měl za blbce), ale kritika si samozřejmě zaslouží (šlo to lépe).

*rozjíždím teď se svými hráči druhou kampaň DrDII, v první hrál jeden kamarád za ženu (čarodějnici) a kamarádka muže (kněze). V té druhé to vypadalo, že si jiní dva kamarádi udělají ženské postavy, ale protože i ta kamarádka bude hrát holku, tak jsme to jednomu rozmluvili - tři ženské postavy na čtyři hráče by bylo trochu moc ala Netflix :-)
V DnDčku jsem zažil jednoho týpka dle sirienova popisu - tíhnul spíš k ženským postavám, druhý dle mě hraje standardně mužské, ale hlavní je pro něj kontext, příležitost - když jsem s nimi oneshotově zkoušel dobrodružství z počátku té DrDII kampaně, okamžitě skočil po čarodějnici...
Autorská citace #66
27.11.2020 12:17 - sirien
Jezus: no nevim, mě to třeba jako moc náročné zadání nepřijde. Resp. oproti jiným nárokům na vytvoření univerzální (ukázkové) zajímavé postavy to je triviální.

Ohledně počtu ženských postav na skupinu a Netflixovitost věci - jakože tři jsou ještě v pohodě, věř mi :D
Autorská citace #67
27.11.2020 12:17 - Log 1=0
Podložený ve stylu něčeho na úrovni, nějakou statistikou? Ne. Pohybujeme se na úrovni
"moje zkušenost i pozorování v okolí". A ta moje je dost odlišná od tvojí. Klidně ti přiznám, že tvůj vzorek je větší, a roli k tomu může mít i to, že třeba hraješ stylem, ke kterému se to tolik nehodí, zatímco u mě je to každému putna.
sirien píše:
a z velké části určitým typem hráčů, kteří k němu tíhnou opakovaně

Popravdě nevím, co si pod tímhle představit.

Co se týče složení party, tak se asi shodneme na tom, který přístup je správný, a případný rozpor v tom, který z těch nesprávných je nesprávný více a který méně, mi nepřipadá jako smysluplný.
Autorská citace #68
27.11.2020 13:14 - sirien
Log: to neni jen o mym stylu ale i o tom co vidim na streamech nebo co pozoruju obecně na OG hrách které nevedu, ale na jejichž organizaci se podílim a tak.

Ten "určitý" typ hráčů... sem nechal nepopsaný, protože a) jde jen o část lidí co hrají crossgender (jak velkou nevím - dost velkou, aby vyčnívala jako smysluplná "skupina"), takže by to nebylo šťastné zobecnění, a to zejména protože b) ten popis by nebyl úplně lichotivý. Pak máš samozřejmě hráče jako Markus kterej pude hrát ženskou postavu, protože mu to napadalo na kostkách a zní to fun atp., což je zase o něčem trochu jiném (ale, jak píšeš, i co do herního stylu, s nímž se to pojí).
Autorská citace #69
27.11.2020 13:16 - Lethrendis
Jen na okraj k Lovecraftovi: Byl to přesvědčený rasista, bál se žen, pesimistický nihilista a asi minimálně z části cvok. Dneska ho kdekdo opěvuje, nicméně zhruba polovina jeho tvorby jsou opravdu podivné stórky, podle mě spíš nekvalitní. Silně poplatné době. Kvalitu si uchovalo jen pár věcí.
Autorská citace #70
27.11.2020 13:53 - efram
o tom přesvědčivém rassismu - to je asi silnej výraz, byl z hodně věcí "vyjukanej", hodně věcí psal do suplíku, ale jeho mýtus je něco co ovlivnilo literaturu. Smaznout ho takhle prostě není fér.
Autorská citace #71
27.11.2020 14:00 - sirien
Lovecrafta jsem bohužel stále nečet, ale v obecné rovině je pravda že mnoho věcí, které byly svého času revolučné, převratné atp. prostě nezestárla dobře a z dnešního čistě "diváckého" pohledu tu "kvalitu" prostě nemají, byť dobově byly výborné a historicky jim ta kvalita upřít nejde.

Některé žánry přitom na tohle trpí víc, než jiné - a z mojí zkušenosti horor na to trpí fakt hrozně - z části protože zastarávají samotné techniky, ale z části i protože divák/čtenář těm technikám přivyká a noví autoři musí nacházet nové postupy, jak diváka vyděsit něčím, na co ještě není zvyklý a zocelený. Z kulturně vzdělávacích důvodů jsem takhle zkouknul nějaké staré horory relativně nedávno a můj dojem byl opakovaně ve stylu "hm, jakože vidim a chápu, co na tom bylo děsivé, ale na mě jako dnešního diváka to prostě nemá efekt". A to se týká i klasiků jako Hitchcock, takže proč ne Lovecraft.
Autorská citace #72
27.11.2020 14:02 - Jerson
LokiB píše:
jenže stejně tak je i naše nahlížení na ameriku hodně klišoidní, heslovité a tím pádem dost zkreslené.

Jasně že je, jako na všechno ostatní. Jde o to, jak moc lze tahle klišé sdílet s ostatními hráči, a jak moc z nich lze vycházet při objevování herního světa mimo herní pole popsané v RPG modulu.

smoldar píše:
Jerson, kdy bude recenze Na Hraně Temnoty?

Až ... vyřešíme tenhle první úvod :-)

malkav píše:
Zrovna u RPG, i když je zasazené do rádoby-reálných kulis, bych byl skutečně shovívavější.

Však jo. Holka která se umí prát nejlépe ze skupiny - v pohodě (tu jsem v naší hře i měl). Holka, která umí řídit auto nejlépe ze skupiny - v pohodě. Studentka historie, která splňuje jednu z podmínek výše - v pohodě. Černošská studentka historie, která umí být nejvíce nenápadná ze skupiny - v pohodě.
Všechno tohle dohromady? - Ale jo, v pohodě.
Všechno tohle dohromady jako připravená postava, a navíc první na výběr?
- to už mi přijde jako hodně velké tlačení na pilu.

Log 1=0 píše:
Jednak těch hráček není až tak extrémně málo, jednak odpor ke crossgenderu (jakkoli chápu všechny argumenty, které proti němu jsou a vůbec je nevyvracím) není v praxi až tak rozšířený.

Jsem poslední, kdo by tvrdil, že je hráček málo. Nicméně myslím, že z přítomných mám asi nejlepší soubor hráčů postav z podobného světa, a můžu ti najisto říct, že když náhodně nabrané herní skupině pěti lidí předložím pět postav pro hraní RPG, z nichž tři budou ženské charaktery, tak minimálně jeden si vhodnou postavu pro sebe nevybere.

V praxi jsem z osmdesáti hráčů narazil jen na dva, kteří chtěli hrát crossgender. Ostatní si zcela přirozeně vytvořili nebo vybrali postavu podle svého pohlaví.

Jinak si nemyslím, že by autoři byli nějací aktivisté, protože třetí příběh s tématem rasismu pracuje a dost dobře, včetně vysvětlení jak takovou hru pojmout.

Jinak ty postavy mohly být úplně v pohodě postavené tak, že budou zvlášť jejich vyplněné karty, zvlášť fotky a několik jmen na výběr. Nemám tak velkou zkušenost s hrami, ve kterých si hráči vybírají z připravených postav, ale pokud se vedle schopností postavy musí trefit ještě vzhled, přijde mi to o dost náročnější a tedy omezenější výběr.
Autorská citace #73
27.11.2020 14:02 - LokiB
Lethrendis: tohle škatulkování po 100 letech do pár termínů, které si každý vyloží po svém ... to je hrozný mor.
reductio ad absurdum

A hodnotit jeho dílo prismatem jeho charakteru je úplně mimo (pro mě).
Opěvování ... to je tak pejorativní výraz, fuj.
Autorská citace #74
27.11.2020 14:26 - efram
sirien

To co píšeš možná platí obecně, ale ne pro Lovecrafta. Styl jakým píše a to jak pracuje s atmosférou je prostě filmově i jinak neuchopitelné. Je to hodně snové a to se na plátno prostě blbě přenáší: navíc je jeho tvorba hodně náročná na fantazii, na to jak se do čteneho čtenář vžije. Samozřejmě to obecně u všech knih, ale u něj o to víc.
Autorská citace #75
27.11.2020 14:30 - LokiB
No, do roku 1990 nezestárl, to můžu potvrdit :)

jestli někomu zestárl třeba dobový původní Sherlock Holmes a potřebuje "aktuálnějšího, dnešního" ... ok, pak asi zestárl i Lovecraft.
Autorská citace #76
27.11.2020 14:37 - sirien
efram: jak říkám, Lovecrafta nemůžu soudit, protože jsem ho ještě nečetl - ale to co píšu platí popravdě i pro knižní horory, četl jsem i nějaké starší hororové věci (zejména teda povídky) a taky to bylo cítit - ta forma vyprávění a popisů a tak se stane průhlednou. Horor pracuje s překvapením a očekáváním a pokud čtenář začne ty techniky vnímat a vidí skrz ně, tak to ztratí sílu. Znám lidi co sou větší hororoví fandové než já a ti třeba říkají že takhle začal zastarávat už i King, což je v podstatě současnej autor - jenže tím jak píše pořád stejným stylem a tím jak od něj tento styl převzali jiní ten styl samotný zeslábnul (minimálně pro lidi pro které ten žánr není úplně cizí).

Samozřejmě, sem tam najdeš nějaké nadčasové skvosty. Aliena a Alieny sem viděl poměrně nedávno a ani jeden ten film nezestárnul prakticky vůbec - ani jako horor, ani jako sci-fi a u dvojky ani jako akčňárna. Věřim, že u knížek můžou být podobné případy, ale že by to bylo celé dílo jednoho autora, to trochu pochybuju.
Autorská citace #77
27.11.2020 14:39 - Corny
Já musím za sebe říct, že byť mi lovecraftí atmosféra a prvky toho mythosu docela hodně sedí, tak hodně čistý Lovecraft (resp. média, která jsou jim Hodně inspirována) mě většinou připadají až moc absurdní a "on the nose". Spousta věcí je tak moc tajemná a temná, bez nějaké jemnější nuance, že mi to až připadá nesmyslné.

EDIT: Než jsem to stihl dopsat, tak něco podobného asi řekl i Sirien, že mi prostě ten mythos a čistě lovecraftem inspirované knihy, povídky, hry či deskovky připadají co se příběhu týče až moc průhledné. Popravdě mi to ani už tak nepřišlo třeba děsivé, spíš jako kdyby se někdo šíleně nasílu snažil mě vyděsit nebo vybudovat nějakou temnou atmosféru bez nějaké finesy.

Jinak souhlasím, že byť Lovecraft sám byl takový jaký byl, není fór za to úplně odsuzovat jeho dílo jako celek, případně ty, co ho rádi čtou nebo s ním jinak pracují. Připadá mi, že ideální je způsob, jak se s tím vypořádal Fate of Cthulhu. Ostatně, o Rowlingové si taky můžu myslet ledasco, ale není fér to vztahovat na její dílo.
Autorská citace #78
27.11.2020 14:47 - Aegnor
Pro zájemce, zde je citace z Fate of Cthulhu ohledně HPL:

Fate of Cthulhu, Content and Consent píše:
Fate of Cthulhu is a game that deals with many hard topics, including mental health, systemic abuses of power, and the deaths of huge portions of the human species. Make sure all the players are aware of these things and give enthusiastic consent before they begin playing.
Also— Howard Phillips Lovecraft was a racist and an anti-Semite.
There. We said it.
We could give a litany of examples, but they are easy to find with a simple Internet search. Look up the name of his cat, for instance (HPL was over-the-top, even for his time). Go ahead, we’ll wait.
Now that we’ve gotten that issue out in the open, let us turn our attention to why we still find the Cthulhu mythos, of which he planted the seed, a fruitful garden in which to find stories.
Lovecraft once said, “The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown.” He filled that void of knowledge with his imagination, creating Old Ones and forbidden knowledge, strange religions and fantastical superstitions, threats to society and suspicion of what science might unlock. We can acknowledge the fear behind his imagination while also re-examining what came out of it.
In recent years, many writers, including writers of color, have flipped the perspective on some of Lovecraft’s most famous stories and made brilliant new works. Excellent examples are The Ballad of Black Tom by Victor LaValle, The Dream-Quest of Vellitt Boe by Kij Johnson, Hammers on Bone by Cassandra Khaw,Winter Tide by Ruthanna Emrys, and Agents of Dreamland by Caitlín R. Kiernan. We hope you use them for inspiration just as much as you use Lovecraft’s original works.
Autorská citace #79
27.11.2020 15:05 - sirien
Aegnor: Tak jakože Evil hat je poněkud biased a co se tý kočky týče, tak sorry, ale to je zas poněkud očividná hysterie a dělat kolem toho takový divadlo je drama queening na facku pro rychlé vzpamatování se.


EDIT: reakce na tento post tady
Autorská citace #80
27.11.2020 15:22 - Jezus
Jerson píše:
V praxi jsem z osmdesáti hráčů narazil jen na dva, kteří chtěli hrát crossgender. Ostatní si zcela přirozeně vytvořili nebo vybrali postavu podle svého pohlaví.


Super statistika. Jen dodám kontext toho, že se u tebe jedná zpravidla o prvohráče. Imho ten crossgender se víc objevuje, až mají hráči něco za sebou. Ale jinak dokonalé potvrzení toho, proč potřebuješ dostatek ukázkových postav pro obé pohlaví.

Na druhé straně pět postav je jako ukázka dost. Na té třetí je pět jakýchkoli ukázkových postav vždycky málo :-)

Jerson píše:
Jinak ty postavy mohly být úplně v pohodě postavené tak, že budou zvlášť jejich vyplněné karty, zvlášť fotky a několik jmen na výběr.


A tohle je zajímavý návrh, jak to vyřešit. Jakože mít vzorové archetypy a k nim na výběr z konrétních charakterů, které jsou ale číselně stejné.


Jerson píše:
Jinak si nemyslím, že by autoři byli nějací aktivisté, protože třetí příběh s tématem rasismu pracuje a dost dobře, včetně vysvětlení jak takovou hru pojmout.


Špatná logika. Že s tím umějí pracovat znamená, že jsou inteligentní, což aktivismus jako takový nevylučuje (i když to tak občas vypadá). Každopádně za tohle bod pro autory.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090533018112183 secREMOTE_IP: 3.237.186.170