Call of Cthulhu - komentáře k modulům

Překlad Úvodní sady Call of Cthulhu mě potěšil a díky němu jsem si přečetl připravené scénáře k Třetí knihy - honba za knihomolem a další dobrodružství.
Ne že by byly vyloženě špatné, ale ... to je spíše můj bias, protože mám tento setting rád a na scénáře k Call of Cthulhu jsem se těšil. Ve skutečnosti obsahují hromadu chyb a nesmyslů jak v rozporu s jistou mírou realističnosti, tak - což je horší - s logikou a konzistencí jednotlivých prvků bez ohledu na reálná prostředí. Takže provedu klasický rozbor na šroubky a kritiku všeho, co se mi nelíbí, ale zkusím se zaměřit na návrhy, jak tyhle chyby odstranit, aby šlo o hratelné dobrodružství.

Výběr postav
Tohle není přímo chyba, nicméně za zmínku to stojí. Černošská studentka historie a studentka inženýrství v jedné skupině by měly budit značnou pozornost. USA v roce 1923 byly silně rasistické a šovinistické, a i když tyhle postavy nejsou přímo historicky nesmyslné, tak jsou značně neobvyklé. Na druhou stranu vedle Nevady Jonese, profesora archeologie v klobouku (bez biče) je to už skoro jedno. Pokud vám tedy nebude vadit, že studentka inženýrství je o kus silnější než tenhle jakobydrsňák. Přesněji, obě ženy se umí prát lépe než on. Taky lépe řídí auto a budoucí inženýrka lépe zastrašuje ... prostě nenechte se oklamat jménem a vzhledem Nevady Jonese, proti svému vzoru je to loser. A jako archeolog se vyzná v biologii.

Scénář první - honba za knihomolem
V prvé řadě se nenechte zmást obrázkem, protože neodpovídá popisům. Vlastně žádný obrázek neodpovídá popisovaným skutečnostem, k tomu se ale dostanu.

Městečko Arnoldsburg se nachází v Západní Virginii, nikoliv v Michiganu, pokud byste chtěli děj situovat do skutečného místa. Trochu mrzuté je, že jde o velmi malé městečko, na jehož hřbitově jen těžko najdete hrobky nebo dokonce mauzolea. A ani přesunutí děje do většího města moc nevyřeší, tenhle styl hrobů není v amerických městech moc obvyklý a v před sto lety to určitě nebylo lepší.

Douglas Kimball je popsán jako vášnivý čtenář, který si chodil číst na hřbitov, aby unikl lidem, kteří po něm pořád něco chtěli. Přitom bydlel osamoceně v samostatném domě, a kromě jednoho příbuzného asi ani nebyl kdo by ho obtěžoval. Takže místo toho aby si v klidu četl doma v křesle ve studovně, měl sedět venku na tvrdé hrobce a číst si, dokud ho jedné noci nezastihla tma. Pomiňme, že ve dne by ho tma zastihla jen těžko, spíše vezměme v potaz, že v těchto zeměpisných šířkách se stmívá postupně. Z nějakého blíže neurčeného důvodu se Douglas spřátelil s ghúlem, i když ho dotyčný zjevě rušil od čtení. A i když v tomto světě jsou ghúlové tak děsiví, že při pohledu na ně můžete přijít o kousek příčetnosti. A nejen že se dotyčný spřátelil, on se rozhodl jít do podzemí, proměnit se v ghůla, asi aby mohl číst po tmě, ale během tohoto procesu si vzal pouze jednu knížku. Takže za ten rok, co je pryč, se sice stihl proměnit v ghúla, ale jediný rozdíl je, že stejně sedává na hrobce a místo ve dne si čte v noci. A až po roce ho napadlo, že by si mohl zajít pro další knížky, i když domů to má kousek. A že se do domu musí vloupat, i když dost možná se v této končině nezamyká, nebo by měl klíč v kapse. Během toho roku pravidelného nočního čtení si ho ale nevšiml místní hrobník (označovaný jako "zahradník"), kterého při práci asi nikdy v noci nepřekvapila tma, že by se zdržel. Mimochodem ať umístíte Arnoldsburg kamkoliv, nejspíše bude pořád zhruba v úrovni jižní Evropy, což znamená, že v létě jsou noci docela krátké a během měsíčních nocí i světlé, takže by si postavy vylézající pravidelně z hrobky někdo mohl všimnout. Nicméně jiní ghúlové ven nelezou. A vlastně Douglas se rozhodl si nějaké knihy odnést jen proto, že ghúlové odchází a on chce jejich svět prozkoumat, a možná o tom napsat knihu - i když už žere syrové maso, vypadá trochu jako pes a místo nohou má mít kopyta. Ideální materiál na autora bestselleru.
Tady se zastavím u vzhledu. Obrázky ukazují jedince, který by celkem v pohodě zapadl do nějakého urban fantasy světa jako "dobře oblečený ork". Nicméně podle popisu je Douglas nahý a dost odpudivý. Můžete se podívat na obrázek na straně 13, který odpovídá popisu - tedy až na chodidla, protože nemá kopyta, která má naopak Douglas na každém obrázku. Navíc se dají nalézt stopy, které jakoby udělal bosý člověk s kopyty místo chodidel. Takže jak - bosý člověk nebo kopyta? Protože žádný stopař nebude takhle uvažovat.
Zároveň je Douglas už dost proměněný na to, aby vypadal odpudivě, že to vyvolá hod na ztrátu příčetnosti, zároveň si vyšetřovatel může uvědomit, že jde o Douglase, i když ho nikdy neviděl, a zároveň si tenhle tvor uchovává dost původních zvyků, aby vlezl do svého domu (oknem) a vzal si knížky, protože si hodlá číst a přitom zkoumat podzemní svět ghúlů ...

No, myslím, že by to stačilo. Zápletka je prostě jedna velká pitomost, která nedává smysl, ať už se člověk chytí jakéhokoliv kousku, a aby bylo po čem pátrat, bude třeba ji předělat.

Třeba že Douglas byl samotářský, kterého se všichni stranili pro jeho zápach, takže mu nezbývalo nic jiného než čtení, nejlépe o dalekých světech. Má dům blízko k hřbitovu (až moc, tak blízko normálně nebydlí ani hrobníci), tak si všiml, že se na něm něco v noci pohybuje, jednou sebral odvahu a šel se podívat, oslovil nezřetelnou postavu, která mu nějak odpověděla. A protože to byl tvor, který se Douglase neštítil, tak se s ním snažil navázat nějaký kontakt, který postupně prohluboval, až se dostal do podzemního světa ghúlů. Tam zjistil, že je to naprosto nový neprozkoumaný svět, ale hlavně že v něm může mít i nějaké přátele, tak se rozhodl do něj stále víc a víc přesouvat. Lidé v okolí si všimli, že stále méně méně chodit nakupovat běžné věci pro potřebu domácnosti, což bylo dobře, protože vypadal stále hůř a smrděl stále víc, což bylo dané tím, že se postupně naučil místo mizerně připraveného jídla jíst i ghúlí potravu. Nakonec začal v podzemí přebývat déle. Takže když přijel jeho synovec a strýčka nenalezl, navíc celý dům příšerně smrděl po mrtvolách, a policie to nechtěla řešit, najal si soukromého vyšetřovatele, aby zjistil, co se tam stalo. A "náhodou" dojde k tomu, zrovna nastal okamžik, kdy ghúlové chtějí odejít, tak Douglas ještě naposledy vyleze z podzemí a půjde do domu, aby si vzal nějaké věci, které by mohl potřebovat - pár oblíbených knih, nějaký svůj rozepsaný pokus, do kterého by si psal poznámky, atd.

Není to žádné úžasné téma k vyšetřování, ale alespoň by to trochu dávalo smysl.

Ještě se krátce zastavím u osoby zahradníka - hrobníka. U něj je napsáno, že když vyšetřovatel přijde na hřbitov, tak mu zamává na pozdrav, ale přitom na konci v popisu je "agresivní, neurvalý". Nevím zda vám někdy neurvalý a agresivní týpek, navíc pracující na hřbitově, zamával na pozdrav, když jste přišli jako neznámí lidé, vypadáte jako vyšetřovatelé a on má v kapse placatku chlastu, když porušuje prohibici. Prostě buď to bude přátelský týpek, který mává i cizím lidem na pozdrav a alkoho má jako "povolenou medicínu", nebo je to neurvalý agresivní hrobník, který umí leda tak někoho praštit lopatou, a ten se bude cizákům vyhýbat a odpovídat jen neochotně a donucení.

Další scénáře si nechám na později, už tenhle poněkud nabobtnal.
Napsal: Jerson
Autorská citace #41
26.11.2020 14:52 - sirien
Popravdě ono to má mnohdy super přidanou hodnotu i pro hráče, co po tom sami úplně netoužej. Ukázkový případ z Trail of Cthulhu je zasazený do reálného historického Clevelandu a jsou v něm použité reálné historické postavy, místa a události z dané doby a když se můžeš jako hráč na tyhle věci podívat a představit si za nimi ten odehraný příběh, tak to má fakt boží atmosféru. Ale aby to fungovalo, tak to fakt musí zapadat - pokud tam jsou věci zjevně použité jen jako kulisy na oko, tak mě to třeba nezaujme a ten dojem autenticity z toho moc nemám - jen nějaké obecné dobové stylizace, kde byla realita použita jako usnadňující pomůcka pro tvorbu, ale ne jako přidaná hodnota pro mě jako hráče.
Autorská citace #42
26.11.2020 16:04 - Boldrick
V tom máte všichni naprostou pravdu. Když jsme hrály CoC ve staré Praze tak všechny ty fotky a mapy z 20 let 20stol. byly super. Souhlasím.

Nicméně mi u Jersona trochu vadí "střet zájmů".
Skoro všude se dá něco najít a ano autoři by si na to měli dát pozor, když za to chtějí prachy. Takže v tom mají Jersonovi rozbory určitě svůj přínos, ale od takového puntičkáře bych čekal, když zmiňuje nápravu, víc a hlavně bych za tím nesměl vidět Omegu, tudíž zpochybnitelnou objektivitu.
Možná je to vědomé, možná podvědomé, ale něco rozebrat a pak napsat, ale tohle je lepší -> Omega.
Viz v diskuzi, necituji: Indy Jones by šel v CoC špatně, tak mi řekněte v jakém sys dobře? - já tu odpověď znám a vy ji asi dáte taky.
Indy jde dobře udělat i v DrD a v CoC naprosto excelentně.
Prostě mi to přijde jako bych se vrtal v DnD a psal co je na něm špatně, když ve WFRP to jde přeci líp a snadněji a je celkově lepší.

A až tohle nebudu od Jersona cítit pak se snad polepším.

A mimo jiné, když tohle napíšete, tak asi chcete slyšet odevšud někoho (takže se přidají i ti méně schopní, jako já ;-)), ne:

Začal jsem probírat přeložená dobrodružství k Call of Cthulhu, taková Jersonova kancelář pro uvádění RPG modulů na pravou míru. Pokud by někdo chtěl komentovat můj první počin, tedy Honbu za knihomolem a nechtěl psát na d20, může napsat sem.
Autorská citace #43
26.11.2020 16:23 - sirien
Boldrick: jakože o Omeze se tu nemluví a za to že si jí někde domýšlíš nebo z něčeho předpojatě cítíš nikdo jinej fakt nemůže.
Autorská citace #44
26.11.2020 16:30 - Log 1=0
Boldricku, pokud se ti nezdála ta jedna systémová poznámka mezi asi patnácti odstavci textu o dobrodružství, tak jsi měl reagovat na ni, ne na ten text okolo. Protože pak se diskutuje o tom textu okolo, a ne o té věci, co tě zajímá.

Protože já s ní třeba taky nesouhlasím, ale přijde mi tak vedlejší a nepodstatná, že jsem neměl potřebu na ni reagovat.
Autorská citace #45
26.11.2020 16:44 - Boldrick
Nesouhlasím s tím co jsem opravil, možná nemoudře a nakonec jsem napsal i můj pocit z Jersonových příspěvků.
A píšu to proto, že to Jerson chtěl.
Autorská citace #46
26.11.2020 23:59 - Jezus
Náhodou jsem potkal něco trochu k předchozímu tématu...

Autorská citace #47
27.11.2020 00:25 - Jerson
Ta fotka je z roku 1938. Je to podobné jako mít fotku dvou chlapů v Česku dávajících si pusu na ulici z roku 2015 a používat ji pro ilustraci projevů gayů na veřejnosti v roce 2000.
Také je dobré si povšimnout, že tato fotka pochází ze série Rarephotos, tedy jde o zachycení velmi neobvyklých scén. I v roce 1938 šlo zřejmě o dost unikátní situaci.

Tim chci říct, že v historii té doby se dá najít ledacos. Třeba agentka FBI. Černošská šerifka. Nejspíše i studentka mechaniky a boxující černošská studentka historie. Ale všechno to jsou tak unikátní postavy, že si zaslouží své vlastní heslo na Wikipedii. A jejich četnost je taková že se najde jedna v 19. století, pak dvacet nebo třicet let nic, a pak třeba další. Jeden případ na sto tisíc jevů dané kategorie, nebo na deset až sto miliónů lidí.

Prostě stejný případ jako černoch v Černobylu. Ano, byl tam. Ale pořád by byla blbost dávat ho do prvního dílu v seriálu.

I když fotka je to rozhodně zajímavá :-)
Autorská citace #48
27.11.2020 00:36 - LokiB
asi by Jersone pomohlo, kdybys tak nějak otevřeně dal najevo, že ti "výjimečné postavy" nevyhovují jako ukázkové v dobrodružství RPG. Že bys chtěl nějaké aspoň trochu typičtější. nebo že to na tebe moc čpí aktivismem.

Což je jistě názor možný, ale asi se o něm dá diskutovat, viz cikánská agentka z cirkusu :)
(někdo naopak může mít pohled, že hrát třeba skupinu 4 osudem pronásledovaných černošských sirotků, kteří ale všichni byli geniální a stali se nezávisle na sobě miliardáři, je cool a zábava ... což může být, tobě by to ale jako ukázková družina v americe 20. let vadilo, chápu tě správně?)

Aspoň bychom se tím dostali rychle k jádru toho, co ti na tom vadí. Ne to, že je to pitomost, ale že je to "netypické" (i když jsem měl pocit, že v jiných debatách jsi naopak hájit různé podivnosti, které ale byly dohledatelné, že se staly).

A úplně popravdě, myslím, že trochu přeceňuješ svou znalost ameriky let 20. a 30. Co se arbitrárního prohlašování, co je a co není blbost :)
Ta země byla už tehdy fakt "obrovská" a to, že na něco najdeme samostatné heslo ve wikipedii, neznamená, že se to nedělo i v dalších případech. Zas si nedělejme iluze, že úplně všechno bylo zdokumentováno a zachovalo se.

EDIT: jakože není podle mě blbost, když budeš dělat RPG z černobylu 1986, dát tam jako ukázkovou postavu černocha. může být divné, když tam dáš "jen černocha, evenka a tatara", to joo :)
Autorská citace #49
27.11.2020 00:37 - Jezus
Jj, myslel jsem to spíš jako zajímavost, ne ukázku nějakého trendu. A asi spíš by se to hodilo pro Omegu, kde podobné "unikátnosti" občas rozvíjíš (vím, že spíš ty technické, ale snad si rozumíme).

Jsou to prostě zajímavé perličky. Jako ten černoch v Černobylu. Nebo fakt, že první de facto programátor byla žena...
Autorská citace #50
27.11.2020 00:47 - Jezus
Meh, zkus Loki ty osobní antypatie alespoň trochu skrývat- takhle to přestává být diskuse. Hlavně pak nemám moc chuť sem postovat další zajímavosti nebo rozvíjet nějaké scénáře a bavit se o nich.

Každopádně mě třeba ty postavy, jak je popisuje Jerson, taky připadají přestřelené - což ano, do rpg ty unikáty patří, stejně jako se ti ve filmech sejde občas parta dost výstředních hrdinů. Blbý je, když je to nápadně výrazné a přehnané jen u části a jaksi chybí ty uvěřitelnější (a výrazné v něčem jiném).

Paradoxně si myslím, že pokud je za tím skutečně ten aktivismus - tak ubližuje těm skupinám, na které se rozhodl upozornit, za které bojuje. Protože pokud se v pseudohistorickém settigu setkám s množstvím takovýchto černošských hrdinek, tak si řeknu: "Hej, tak to asi s tou segregací nebylo tak zlý, když holky normálně studovaly a řídily auta... normálně fungovaly jako "vyšetřovatelky". Co pořád mají."

Jako... když budeš opravovat historii, těžko ji pochopíš, na tož, aby ses z ní poučil.

EDIT: Nicméně má Loki pravdu v tom, že pokud bylo něco cca 15 let po tom, tak nějaké počátky určitě byly o tu půl generaci dříve. Jasně, je to extrémně výjimečné, ale to je v rpg zase to zajímavé.
Autorská citace #51
27.11.2020 00:54 - sirien
Má k té fotce někdo bližší info? Protože mě ta scéna připadá hodně umělá a pro kameru, ne jako zachycení reálného dění. Od okolí těch "bojovnic" po jejich postoj.

Jinak osobně nemám problém s tím když hráči hrají v daném prostředí výjimečnou postavu, ale zase nevidím nic špatného na tom ty výjimečnost vypíchnout. K tomu jak moc je cool mít výjimečné postavy jako ukázkové asi nemám pevný názor - jde o to jak realistickou chci tu hru mít a jak moc ta postava na daném místě funguje jako reprezentativní ukázka settingu.

Jezus: tak ona v Rusku existuje celá černá minorita. Ano, taky sem to zjistil až ze čtení Dresden Files :D

Definovat prvního programátora je dost těžký. Ale fakt je že práce s počítači byla velmi dlouhou dobu ženská práce - byla to součást "přepisování" a dělaly to asistentky a sekretářky, z nichž s se staly první profi programátorky. Btw Margaret Hamilton byla třeba fakt hustá :)
Autorská citace #52
27.11.2020 07:45 - Jerson
LokiB píše:
asi by Jersone pomohlo, kdybys tak nějak otevřeně dal najevo, že ti "výjimečné postavy" nevyhovují jako ukázkové v dobrodružství RPG. Že bys chtěl nějaké aspoň trochu typičtější. nebo že to na tebe moc čpí aktivismem.

Eh, já myslel, že jsem to tu už několikrát dal najevo a minimálně dvakrát napsal přímo jen za doby, kdy řešíme tohle téma. Ale dobře.

Pro hru začínajících hráčů ve 20. létech v USA bych preferoval více stereotypní postavy, které hráči můžou napasovat na představy vytvořené na základě všech filmových, knižních a jiných příběhů z té doby. Velmi výjimečné postavy a parodie na známé fiktivní postavy, které je podle popisu evokují, ale podle mechanik jsou dost odlišné, považuju za ne úplně vhodné jako výběr z předpřipravených postav. Také by bylo vhodné reflektovat obvyklé složení herní skupiny, ve které budou s větší pravděpodobností převažovat muži, kteří by chtěli hrát mužské postavy.

LokiB píše:
Což je jistě názor možný, ale asi se o něm dá diskutovat, viz cikánská agentka z cirkusu :)

Cikánská agenta z farmy, která se přistěhovala z Irska. (Pořád se mi nepodařilo dohledat, zda v Irsku byli ve 30. letech vůbec nějací Cikáni. Naproti tomu mají doteď své vlastní kočovníky.)

Ano, osudem pronásledovaní černošští vysokoškolsky vzdělaní miliardáři v Lovecraftových příbězích je věc, která ... ne že by mi vadila. Spíše je to odpověď na otázku "Jaké postavy byste v takové hře čekali ze všeho nejméně?"

USA 20. let, jedno z nejrasističtějších a nejšovinističtějších míst v "civilizovaném" světě, v příbězích Lovecrafta, rasisty tak velkého, že toho na konci života litoval, a šovinisty tak velkého, že ženy v jeho příbězích by se daly spočítat na prstech jedné ruky.

Jako dovedu si představit i méně pravděpodobné postavy, třeba černošská Židovka v Hitlerově štábu, ale to mi moc nepomáhá.

LokiB píše:
i když jsem měl pocit, že v jiných debatách jsi naopak hájit různé podivnosti, které ale byly dohledatelné, že se staly

No, to je právě ono. Jedna věc je, zda něco bylo možné. Pak odpověď dost často zní "ano, bylo", a když můžu, tak to dohledám. Druhá věc je, zda něco bylo obvyklé natolik, aby to v RPG hře netrčelo jako hřebík z oka. Na to je občas odpověď "ne, nebylo".

Pro účely debaty o pseudohistorickém settingu považuju za užitečné mezi těmito dvěma argumentačními přístupy ostře rozlišovat.

Mohl bych to srovnat třeba se seriálem Lovecraftova země, který jsem ještě neviděl, a ve kterém jsou hlavními postavami černoši v USA v 50. letech, navíc zapojení do Lovecraftova mýtu. Nicméně z ukázek jsem pochopil, že je příběh vystaven na problémech, které tyhle postavy mají, kromě jiné i kvůli své rase. A dává to velmi dobrý smysl.

LokiB píše:
A úplně popravdě, myslím, že trochu přeceňuješ svou znalost ameriky let 20. a 30. Co se arbitrárního prohlašování, co je a co není blbost :)
Ta země byla už tehdy fakt "obrovská" a to, že na něco najdeme samostatné heslo ve wikipedii, neznamená, že se to nedělo i v dalších případech. Zas si nedělejme iluze, že úplně všechno bylo zdokumentováno a zachovalo se.

O mé znalosti nejde. Jde o znalosti lidí, které se takovými věcmi zabývají a píší o nich články, i na tu wikipedii. Nemyslím si, že jsem chytřejší než oni, tak jim věřím.

Jezus píše:
Nicméně má Loki pravdu v tom, že pokud bylo něco cca 15 let po tom, tak nějaké počátky určitě byly o tu půl generaci dříve. Jasně, je to extrémně výjimečné, ale to je v rpg zase to zajímavé.

Proti tomu jsem nikdy neřekl ani slovo. Když hráč přijde s tím, že by chtěl hrát nějakou neobvyklou, ale možnou postavu, tak ho nechám, aby ji hrál (teď už jo). Jak jsem psal výše - nelíbí se mi, když jsou takové postavy jediný výběr pro začínající hráče, jakýsi vzor. Asi jako když by si hráč v druhoválečné hře mohl vybrat mezi sovětskou tankistkou, německou pilotkou, americkým sanitářem a japonským mechanikem.
Autorská citace #53
27.11.2020 08:20 - LokiB
Jezus: jsi tak moc mimo, s nějakou antipatií, že je to z toho až smutno. Fakt jako, jak můžeš být tak mimo. Já naopak mám k Jersonovi a jeho snaze sympatie. Akorát mu přátelsky doplňuju, že někde je dobré mít určitý odstup, vidět situaci empaticky i z jiného pohledu, protože to, že k tomu většina hráčů na světě přistupuje jinak (protože má pro příjemnou hru jiné potřeby), je důležité pro posuzování cizích produktů, a přípravu vlastních.

Jerson píše:
Druhá věc je, zda něco bylo obvyklé natolik, aby to v RPG hře netrčelo jako hřebík z oka.


A v tom je meritum ... stejně tak trčí v mnoha fantasy / pseudostředověk prostředích ten "kouzleník" či "hraničář", za kterého hráč hraje. I další "hráčské postavy". Ale tam to tolik nevadí, protože to není ta "historie", kde jsme na to citlivější.

Lovecrafta jsem začal číst v roce 1990, když to u nás vycházelo v sešitových svazcích s ilustracemi Káji Saudka. Což byla prostě bomba a z povídek jako Bílá loď jsem byl dlouhou dobu u vytržení, jak se o snových fantasiích dá psát.
Co tím chci říc - mě při čtení toho dobrodružství pochopitelně také ty navržené postavy upoutají ... a rovnou v tom vidím "á, ženské a zironizovaný Indiana, to budou asi někteří dost prskat". A je mi líto, že je to takhle polarizované, jak ta snaha bije do očí. ALE, samotné ty postavy pro role ve hře toho dobrodružství mi vůbec nevadí. Nad jejich neobvyklostí se pro potřeby samotné hry nepozastavím ani na chvíli ... a to se snažím právě Jersone ukázat, že si myslím, že majoritě tohle prostě nevadí.

Že je za tím ještě aktivismus, nasáčkovaný i do mé oblíbené volnočasové aktivity ... to mě mrzí. Ale otrávit se tím dopředu snad také nenechám.
Autorská citace #54
27.11.2020 08:25 - malkav
Jezus píše:
Meh, zkus Loki ty osobní antypatie alespoň trochu skrývat- takhle to přestává být diskuse. Hlavně pak nemám moc chuť sem postovat další zajímavosti nebo rozvíjet nějaké scénáře a bavit se o nich.

Jezus maria, vždyť Loki napsal celkem v pohodě koment. Zase neděle ze všeho útoky na nepochopenou genialitu Jersonovu :D I když třeba Loki netrefil úplně hřebíček na hlavičku.
Autorská citace #55
27.11.2020 09:16 - Jerson
Loki - moje motivace je opačná. Prostě se do modulu či jiného výtvoru ponořím, vykopu a přehážu všechno na co narazím, a ostatní si můžou udržet odstup, nebýt ušpiněni (tedy nemusí číst komentáře, že jsou moc kritičtí, řeší každý zbytečný prd, že tlačí svůj systém nebo že se považují za geniální), a můžou si z té přeházené hromady vybrat jen ty kousky, které je zajímají. Každý může být spokojen. I ti, kteří k té hromadě přijdou, strčí do ní špičkou nohy a opovržlivě prohlásí, že by se v tom nikdy nehrabali, protože proč.

Takže mě naopak komentáře k mým komentářům pomáhají zjistit, kde je ta hranice "obvyklého konsensu", tedy toho, co už vadí prakticky jen mně a nikomu jinému. Čímž chci říct, že mi tvé komentáře nebo komentáře jiných lidí nevadí. Občas si kvůli odpovědi musím zjistit nějaký detail, který se ukáže zajímavý, nebo ho vyhrabe někdo jiný. Podle mě win-win výsledek.

LokiB píše:
a to se snažím právě Jersone ukázat, že si myslím, že majoritě tohle prostě nevadí.

V tomto tématu se moc hrabat nechci, protože se pravidelně zvrhává. Jen si myslím, že tenhle aktivismus mnoha lidem vadí (jako třeba třetině lidí vadí, další třetina se ho snaží nevnímat), ale nechtějí se moc projevovat, protože jsou některými diskutéry z poslední třetiny hned onálepkováni jako rasisté a šovinisté, jejichž názor nestojí ani za údery do klávesnice, kterými byl napsán. Tedy, na tomto serveru to není tak strašné, u sousedů bych možná za svůj postoj v tomto směru dostal větší čočku.

Ještě jsem zapomněl reagoval na Boldricka:
Boldrick píše:
Skoro všude se dá něco najít a ano autoři by si na to měli dát pozor, když za to chtějí prachy.

Hele, o penězích jsem nikdy nenapsal ani čárku. Můj postoj vychází z toho, na co by si mohli dát pozor, když to nabízí veřejně, případně když to nabízí pro nováčky. Případné peníze by byly přitěžující okolností, protože zaplatit za mizernou kvalitu je pro mě horší než dostat mizernou kvalitu zadarmo, ale ve svých recenzích i výtkách placení zcela ignoruju.

Nemám dojem, že bych měl někdy problém napsat "tohle by v Omeze šlo lépe", když bych si to o dané věci napsal. Jinak píšu bez podtextu. Jsem jednoduchý člověk a na vkládání podtextu nemám dostatečnou mentální kapacitu :-)
Bohužel nejsem telepat ani mentalista, abych mohl tvé pocity ovládat, takže to co z mých příspěvků cítíš je mimo mou kontrolu. Už jen to že různí čtenáři z nich cítí různé věci je podle mě argument pro tvrzení, že za tenhle pocit z mých textů jsi plně odpovědný ty sám. :-)

Píše:
Takže v tom mají Jersonovi rozbory určitě svůj přínos, ale od takového puntičkáře bych čekal, když zmiňuje nápravu, víc

Co víc bys odemně čekal? V jakém směru?
Autorská citace #56
27.11.2020 09:27 - sirien
Jerson, Loki: ono je potřeba rozlišovat mezi hraním ve věrném historickém období a v romantizovaném historickém období.

Taky je dobré brát v úvahu, že Američani co do historie nemají moc kořeny a odkaz a v Americe převládá romantizovaný pohled - napříč vším, od zábavy až po vzdělání, bohužel. Jejich idealizace vlastních historických figur nebo období je v podstatě drsná propaganda, jejich představy o divokém západě jsou z filmů a realitu naprosto nepotkávají, totéž jejich mýtus kolonizace Ameriky (který je totálně mimo, ale vyvozují se z něj politické a finanční důsledky). Na druhou stranu Amerika má velkou tradici věcí jako jsou Renaissance fairs, pořádané v ohromném a často i trvalém formátu atp.

Tj. je dobré si uvědomit, že očekávání a hodnocení těhle věcí je pro Evropany implicitně jiné, než pro Američany.
Autorská citace #57
27.11.2020 09:32 - Jerson
Tohle chápu. Ale ta černošská vyšetřovatelka mi nesedí ani do jednoho přístupu, i když věřím, že nebude dlouho trvat, a zařadí se do toho romantizovaného historického stylu.
Autorská citace #58
27.11.2020 09:37 - LokiB
sirien, Jerson: jenže stejně tak je i naše nahlížení na ameriku hodně klišoidní, heslovité a tím pádem dost zkreslené.

Viz Jeesonovo: Jerson píše:
USA 20. let, jedno z nejrasističtějších a nejšovinističtějších míst v "civilizovaném" světě


To je úplně stejné, jako by američan měl hrát v ČSSR roku 1978 a v předpřipraveném Lovecraftovském dobrodružství by byly postavy:
* dlouhovlasý uživatel analgetik s oblibou v poslouchání Velvet Underground
* zhrzený spisovatel pronásledovaný státním aparátem
* učitelka nadšená do díla Lovecrafta, která hledá nadpřirozené záhady všude
* kněz, který přes odpor nadřízených hledá v Čechách Svatý grál, o kterém je přesvědčen, že tam někde musí být

Asi se shodneme, že to nejsou "typické ukázkové postavy tehdejší doby". Typičtější by byl asi melouchařící instelatér, soudruh referent z ONV, šička z fabriky na oděvy a nadšený údernický horník. A klidně by to mohly být také dobré postavy.

otázka je, jestli se shodneme na tom, že ty prve uvedené postavy by mohly být zajímavé pro hraní toho dobrodružství, jeho atmosféru, zápletky, včetně problémů s oficiálními místy a situací z toho vyplývajících ... atd.

I když by si Američan mohl říc: cože, takové postavy v ČSSR 1978, v jednom z nejkomunističtějších států té doby snad ani nemohly být. tak tam tehdejší život přeci nevypadal.
Autorská citace #59
27.11.2020 10:15 - smoldar
Jerson, kdy bude recenze Na Hraně Temnoty?
Autorská citace #60
27.11.2020 10:49 - malkav
sirien: Mě tak trochu fascinuje to, s jakou jistotou komentuješ americkou společnost. Z čeho pramení tvé přesvědčení, to netuším, ale očividně jsi si svými názory opravdu skálopevně jistý.

Jerson: Zrovna u RPG, i když je zasazené do rádoby-reálných kulis, bych byl skutečně shovívavější. Jako pokud by někdo inzeroval, že jde o snahu rekonstrukce toho období a místa, asi bych prskal taky, jinak jde o stylizaci. Podobně, jako když ti viking v kompletní rádobyplátové zbroji kosí pořádně těžkým mečem severské vyznavače věstonické Venuše.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097775220870972 secREMOTE_IP: 3.89.56.228