RPG a realita, uvěřitelnost, smysluplnost, logika

Toto je pokud o omezení různých hádek v jiných debatách na téma realističnosti v RPG, a budu sem psát své poznámky a výhrady k různým prvkům, na které narazím.

Kdo nemá rád pohled na RPG, zejména fantasy RPG přes optiku logiky, smysluplnosti, realističnosti a podobných kategorií, ať to tady ani nečte.
Napsal: Jerson
15.1.2019 20:32 - LokiB
sirien: v konstruktivní hře ano. v realistické to tak být nemusí. jde přeci o realismus.
kupříkladu u Jersona nerozhodují kostky.

Když chceš realistickou hru, nemůžeš odmávnout nerealistický požadavek hráče s tím, že je to vlastně cool, tak proč ne.
15.1.2019 20:36 - sirien
U Jersona rozhodují karty a je to celé nastavené mnohem dramatičtějc než by se z mnoha Jersonových výroků zdálo.

Zároveň i v realistické hře je mnoho věcí ponecháno neurčitých tak aby o nich rozhodly kostky. Např. přesná pozice dokování na orbitě a to jak rychle stihne zareagovat posádka vesmírného křižníku, aby se pustila do pronásledování malé fregaty a tedy jak velký náskok ona fregata skutečně má a kolik času potřebuje na manévr oproti tomu kolik času potřebuje křižník na výstřel je něco co obvykle rozhodnou kostky. Naznačovat opak je ad absurdum rejpání, protože z řešení herní situace přesouváš diskusi do zadání domácího úkolu pro vysokoškoláky na matfyzu.
15.1.2019 20:37 - Šaman
sirien píše:
Loki: Tebou předestřená námitka je nesmysl - o tomhle se už ve hře rozhoduje kostkama a ne licitací, od toho tam ty kostky sou.

Já to ale z té diskuze taky pochopil tak, že dobrý popis je půlka úspěchu (ne-li celý). O tom byly mé reakce.
Jakmile rozhodnou kostky, tak také není potřeba rozporovat fluff, pokud to není tak velký nesmysl, že by někomu silně nabourával pocit, že ta fikce dává smysl. A v takovém případě se dá často upravit k všeobecné shodě.

sirien píše:
protože z řešení herní situace přesouváš diskusi do zadání domácího úkolu pro vysokoškoláky na matfyzu

Právě tenhle pocit jsem z toho měl. Jsem rád, že tomu tak není :)
15.1.2019 21:00 - Jerson
Loki, zaprvé nevím jde jsi vzal, že v realistické hře jde (jen) o realismus, a že v mých hrách rozhoduje jen popis hráče bez kostek (či jiné mechaniky).

Jinak mě docela baví, jak jsi vysazený na slovo "realistický". Podobné námitky slýchávám z druhé strany proti fantasy - "Máš ve hře magii, tak zkouzlíš a vyčaruješ si hrad se služebnictvem, nebo se přeneseš do země, ve které jsi vládcem. Jde přeci jen o fantasii, ne?"

Šaman píše:
Já to ale z té diskuze taky pochopil tak, že dobrý popis je půlka úspěchu (ne-li celý). O tom byly mé reakce.

Ano - protože bez popisu není žádný úspěch - alespoň v mých hrách. Takže dobrý popis je půlka úspěchu. Další půlka je nepředvídatelná mechanika, schopnosti postav, intepretace hráčů.
15.1.2019 21:12 - LokiB
Jerson píše:
Jinak mě docela baví, jak jsi vysazený na slovo "realistický".


Prdlačky :) Nejsem vůbec vysazený na slovo realistický. To, že upozorňuju na nškteré možné problémy s realistickou hrou (tak jak tu požadavky na ni zazněly), není o tom, že bych ji zavrhoval ... ale že jsou to problémy, se kterými jsem se reálně setkal, když jsem zkoušel hrát svoje hry realisticky.
Že ty z toho pochopíš, že jsem vysazený na to slovo, je šum někde u tvé klávesnice :)

Jerson píše:
jde jsi vzal, že v realistické hře jde (jen) o realismus,

A kde jsi ty vzal, že tvrdím, že v ní jde jen o realismus?

To, že je to jen znamená, že připouštíš možnost, že v realistické hře nejde o realismus vůbec? To se omlouvám, tomu nerozumím.
15.1.2019 21:33 - Aegnor
Loki: Já jsem to tvoje tvrzení, že v realistické hře jde jen o realismus, pochopil třeba z tohohle vyjádření:
LokiB píše:
sirien: v konstruktivní hře ano. v realistické to tak být nemusí. jde přeci o realismus.

Vyznívá mi to tak, že jakmile hraješ realistickou hru, tak nemůžeš hrát konstruktivně. A to mi přijde jako dost slušný nesmysl.

LokiB píše:
ale že jsou to problémy, se kterými jsem se reálně setkal, když jsem zkoušel hrát svoje hry realisticky.

Já nevím, co tu zmiňuješ za problémy (destruktivní styl, dlouhé diskuze o tom, co jde ...) nejsou svázané s realisticky stylizovanou hrou, ale jsou na úrovni společenské. Jde o nepochopení žánru, bad GM practice, nevyjasněný social contract, neochota ustoupit ze své pozice ... znám lidi, kteří by se byli ochotní úplně stejně hádat u hraní SW nebo WH40k.
15.1.2019 22:32 - sirien
Šaman píše:
Já to ale z té diskuze taky pochopil tak, že dobrý popis je půlka úspěchu

může být, ale přesné číselné hodnoty zejména jsou-li samy o sobě determinantou úspěchu (jak tomu je v logově příkladu) nejspíš nebudou součástí popisu, že.
16.1.2019 08:31 - Jerson
Loki, jak vidíš, nejsem sám, kdo nabyl dojmu, že mluvíš o ultrarealistické hře, ve které realismus přebíjí všechno ostatní.

Nevím jak dlouho jsi "realisticky" zkoušel hrát ty, já tak činím nejpozději od roku 2004, přičemž různé skutečně prvky jsem do hry cpal i dříve, ve fantasy. Na několik sporných momentů si vzpomínám a řešení bylo poměrně jednoduché.

1) Hráč navrhne věc, o které GM ani nikdo další nic neví - názor hráče se použije pro setting či nastavení mechanik (třeba Hugovo poznámky o fungování vojenských oddílů, poznámky Karolíny o existenci Kripo a odlišnostech od funkcí Gestapa)
2) Hráč chce něco, o čem GM není přesvědčen že je možné, pak:
- 2A) lze to snadno vyzkoušet/dohledat - vyzkouší se/dohledá a výsledek se použije pro hru (házení granátu do místnosti poslepu, schovávání velké pistole pod triko, schování samopalu do batohu, existence transatlantických letadel)
- 2B) nelze snadno vyzkoušet /dohledat - použije se nastavení náročnosti mezi odhadem hráče a GMma, herní fikce se popíše nahrubo a oba do příštího sezení najdou nějaké další podrobnosti, aby šlo problém vyřešit (pokud příští sezení bude)t
3) Hráč chce něco zkusit, GMmovi/ostatním hráčům to oč nesedí - nastaví se vysoká náročnost akce, použije se jen část návrhu
4) Hráč navrhuje věc, o které nic neví (a přizná to), nelze ji snadno vyzkoušet / dohledat, GM/ jiný hráč znalý věci je ostře proti, ostatní hráči pochybují nebo nemají názor - nápad se shodí že stolu (zapálení hromady papírů hozenou sirkou a shození následné vatry na mutanta stojícího dva metry daleko.)

Tedy jen v tomto jednom případě rozhodne GM v neprospěch hráče, přičemž to snad vždycky byla situace, kdy hrát chtěl dosáhnout nějakého efektu, ale zcela bezpečně, a vůbec nevěděl jak, tak navrhoval cokoliv ho napadlo. (V tomto posledním případě chtěl hrát zlikvidovat mutanta, který ho nijak neohrožoval, měl k tomu jen improvizované prostředky, ale hlavně to chtěl udělat tak, aby zcela vyloučil jakékoliv riziko nákazy, tedy z odstupu několika metrů. To raději píšu dopředu, než se do mě zase někdo pustí, že zakazuju hráčům nápady - pokud by byl ochoten nějaké riziko podstoupit, dala by se jeho akce snadno modifikovat na nějakou použitelnou.)
_________________

Jedna poznámka k realistickým prvkům ve hře. V první řadě nechci, aby se diskuse zvrhla v téma, jak Jerson chce realistickou hru - já chci hru uvěřitelnou a konzistentní, což není to samé co realistická hra. I fantasy může být uvěřitelné a konzistentní. Stejně tak očekávám, že RPG bude obsahovat nějaké "nerealistické" prvky. Jde mi ale o to, aby takové prvky byly účelné a dávaly smysl. A pokud už vzniknou díky neznalosti (což se stává i mně), tak aby při poukázání na tuto skutečnost autor neříkal "ale to je fantasy a nemusí to dávat smysl".
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.

Jerson

Věk 35 let, větší polovina z toho připadá na aktivní hraní RPG.
Mám trochu neobvyklé názory a zkušenosti, i v porovnání s ostatními lidmi okolo RPG. Když mě necháte, budu vám vnucovat svůj názor a rozebírat ten váš. Když to vydržíte dostatečně dlouho, třeba zjistíte, že jsem měl pravdu - nebo já...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17687392234802 secREMOTE_IP: 34.234.76.59