Xeth píše:
Jerson: "Kladu různým zastáncům DH tu samou otázku (nastavení obtížností v ukázkovém dobrodružství)..."
...pokusím se ti na to nastavení obtížnosti odpovědět.
Tak jsem si to dobrodružství konečně pročetl (díky všem za poskytnuté podklady) a musím uznat, že příliš nepovedlo. Je to ukázkové dobrodružství, od kterého nelze očekávat příliš, ale tady chybí základní věci, které si myslím, že by tam měly být, jako je např. uvedení oněch obtížností u hod vyžadujících činností. Ne, že by si s tím člověk neporadil, ale je to věc, kterou by nemusel řešit. Svoboda, která je zde PJovi dán je fajn pro jakékoliv jiné dobrodružství, ale tam, kde se má ukazovat co je co, a jak se s čím zachází, bych raději viděl jiný přístup.
K Jersonově otázce ohledně obtížností...
V dobrodružství není nikde žádné spojení Vorpalovy věže s obtížností, nejblíž se dostává popis dveří - "Dveře jsou silné (dubové) a chráněné kouzlem,
které zesiluje jejich odolnost" - což může číselně znamenat poměrně dost velké rozpětí. Čistě z popisu mi to přijde na obtížnost Těžká (14-16 - I zkušené postavy se rozhlížejí po jiných alternativách). Skrz ty dveře by se normálně nemělo být možné normálně dostat. Společnými silami by ale mělo být možné dveře rozbít, případně se pokusit přesvědčit k pomoci nějaké vesničany.
Lezení je zde o dost volnější. Není zde vůbec nic, co by naznačovalo obtížnost takového šplhání po stěně věže, takže ta bude záviset na tom, jak si ji PJ představí a hráčům popíše. Na základě toho může být takové lezení kdekoliv od Lehkého (4-6) až po Těžké (14-16), podle toho, jak vypadá stěna věže. Tady bych vypíchnul, že za pomoci různého náčiní si lze cestu nahoru zjednodušit (skoby, lano s kotvičkou apod.) a pak, neúspěch v hodu neznamená nutně pád (k tomu bych přistoupil pouze u výrazného neúspěchu - řekněme o 5 bodů). Postava se klidně může zaseknout a prostě v daném momentu nebýt schopna nalézt vhodné úchyty nebo na ně dosáhnout atd. Ano, není to zde napsané, ale o pádu při neúspěchu se rovněž nikde nepíše. Pravdou je, že by to tak lecjaký začátečník mohl hrát. Nicméně pokud jde o mne, tak bych nejspíš zvolil stav věže a s ní i obtížnost lezení na základě zkušenosti družiny, tj. v případě připravování dobrodružství pro 1 lvl postavy by se jednalo o nějakou skoro-rozvalinu s nízkou obtížností takového šplhání.
Pro objevení skrýše s klíčem bych se podobně jako u šplhání řídil zkušeností družiny, s obtížností začínající někde u Střední obtížnosti (7-10), přece jenom by to nemělo být patrné na první pohled. Truhlu bych nechal zamčenou alespoň na Středně těžkou obtížnost (11-13) - v případě nenalezení klíče je stále možné truhlu rozmlátit nebo odnést do vesnice k otevření.
Přesvědčování vesničanů k nějaké asistenci by hodně záleželo na nebezpečnosti požadované činnosti. Věci bez ohrožení zdraví a majetku by byly asi Triviální (0-3) až Lehké (4-6) podle toho, jak moc velkou součinnost by to vyžadovalo (vesničané se těch nemrtvých chtějí zbavit). Při malém nebezpečí by to bylo od Lehké obtížnosti (4-6), až po Střední (7-10), opět podle míry ohrožení. U velkého rizika bych stanovil obtížnost na Středně těžkou (11-13) až Těžkou (14-16). Jakákoliv snaha přimět vesničany jít do boje s nemrtvými (kromě obrany své vesnice, kde nemají jinou možnost) by však byla obtížnost Velmi těžká (17-19) a tedy by bylo prakticky nemožné uspět. Případný výraznější vztah daných vesničanů k družině by pak ještě mohl tyto obtížnosti oběma upravovat, respektive přidávat nějaké bonusy či postihy.
Celkově je tu hromada prostoru pro různé věci, včetně RP ve vesnici (např. vyhandlování různých druhů pomoci). V případě zoufalého neúspěchu družiny se stále dá čekat na kněze, pro kterého vesničané poslali, a změnit dobrodružství z vyrabování věže kouzelníka na udržení vesnice, než dorazí pomoc. Nicméně, to se pro ukázkové dobrodružství moc nehodí a spíš by bylo lepší nějaké lineární procházení podzemí s ukázkami ověřování dovedností, bojů a nějakého toho RP, ale s minimem požadavků na začínajícího PJe.
Suma sumárum mi to odhadem vychází tak, že by neměl být až takový problém toto dobrodružství projít, byť ne nutně vždy se 100% úspěchem co do překonávání překážek. Ale to snad není účelem nikde.