Vedení hry (podle Jersona)

Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
Napsal: Jerson
5.11.2018 21:44 - efram
Jerson píše:
Vyrozuměl jsem, že smyslem téhle debaty je dát mi sežrat vedení hry v několika misích Omegy před šesti až deseti lety. A taky snaha ukázat mi, že to dělám špatně a měl bych to dělat jinak, i když těch konkrétních doporučení tu už moc není (a některých se snažím držet).


Čili jsi si nakonec vlastně potvrdil, že ti hráči sviní :p. Myslet si, že to někdo děla špatně nejde, protože co skupina a GM to jiný styl. Těžko říct, jaký je ten správný. Pokud bychom se bavili o subjektivním pohledu, to už by byla jiná věc. Řekněme, že mne velice překvapilo, kolik negativních reakcí tu je. Popravdě se ani nedivím, podle toho co píšeš.
5.11.2018 22:27 - sirien
Já myslim že celá tahle osobní rovina diskuse kdy má Jerson dojem že by měl být z nějakého důvodu v defenzivě je dost nešťastná a ničemu neprospívá. (I když sem sám možná taky plácnul pár formulací co tomu nějak přidaly.)

Tlačit do někoho že něco hraje blbě není obecně moc produktivní, protože to nedává odstup - spíš bývá zajímavější tu případnou / tušenou chybu nebo fenomén o kterém je řeč izolovat, oddělit od té konkrétní osoby a diskutovat to tak nějak "sterilně".

Upřímně - osobně mě vlastně až tak moc nebere co přesně udělal Jerson blbě v nějaké misi kterou sem hrál tak dávno že už mám problémy si vybavit její detaily, jako spíš co se z toho obecně dá nějak vyvodit.
6.11.2018 06:42 - efram
To mas Siriene jiste pravdu, ale z diskuse nemam uplne pocit, ze by se nazory nechal ovlivnit,pripadne menil svuj koncept. Take jsem napsal, ze moc objektivity v posouzeni nelze hledat, protoze co parta a gm to jiny styl a kdo muze rict jakej je dobrej a jakej ne. Proto za bernou minci beru reakce hracu jeho skupiny.
6.11.2018 09:50 - Hugo
Efram: to je samozřejmě pravda, a je to mj důvod proč jsem Jersonovi ve vedlejší diskusi o preferencích v kampani cca před 150-200 posty psal, že podstatné jsou preference těch hráčů, kteří kampaň potáhnou a jejich postavy budou protagonisté (sekce 9 potažmo 8). Stavět na preferencích hráčů epizodních postav může být mimo.
6.11.2018 11:05 - efram
já s tím světem "mám problém" v tom, že tam nejsou vyjasněny základní aspekty. Jerson třeba zmínil jak může hrát ve světe skeptik a magicky nadaný člověk / psionik etc. jednak si myslim ze to jde a jediné co to limituje je fakt jak se nadprirozene sily v reálnem světe projevují. Přijde mi, že ke spoustě věcí má GM nevyhraněný názor. V alibisticke rovině je nechává na rozhodnutí hráčů a jejich činech, ale tyto činy následně neakceptuje, případně dělá jako by nic. jakkoliv to může GM myslet dobře, tak pokud se zde sejdou ohlasy hráčů a jsou ve skrze negativní, tak je fakt něco špatně. Viz. např. být vyslán na misi, kde se vlastně nic neděje, nezjisti atd. Ze své podstaty je omega organizací zabývající se zjištěním nestandardních jevů. Pokud bych byl mecenášem takovéto organizace, asi bych hodně uvažoval, že ji přestanou podporovat, protože vlastně nic nedělaj a jejich výstupy někam nevedou. Vlastně by se mi ani nelíbil výběr agentů. Lidí, kteří vlastně nechtějí nic riskovat. Od lidí v takových to organizacích očekávám nadstandardní přístup k práci.

Celé jádro pudla tkví v GM. Ne v pravidlech a ne hráčích. Pokud Gm nepřevezme určitou část kompetenci a neopustí svůj alibistický přístup k hře, styl hry ani zábavnost se nezmění. Podle mého soudu.
6.11.2018 11:51 - York
sirien píše:
Já myslim že celá tahle osobní rovina diskuse kdy má Jerson dojem že by měl být z nějakého důvodu v defenzivě je dost nešťastná a ničemu neprospívá.


Jerson tady dostává takovou sodu, že se docela divím, že ještě vůbec odpovídá...
6.11.2018 12:13 - LokiB
York píše:
Jerson tady dostává takovou sodu, že se docela divím, že ještě vůbec odpovídá...


jenže ta soda je dvou druhů - jednak od těch, kteří to s ním hráli a hrají a nebyli třeba psokojeni (a to mi přijde validní), a pak od těch, kteří to nikdy nehráli, a jen z reakcí a popisů si udělali představu (a to už mi tak validní nepřijde).

efram píše:
Jerson třeba zmínil jak může hrát ve světe skeptik a magicky nadaný člověk / psionik etc. jednak si myslim ze to jde a jediné co to limituje je fakt jak se nadprirozene sily v reálnem světe projevují.


To mi přijde jako dost odlišné pochopení, od toho, jak jsem Jersona viděl já.
Nejde o to, jak vedle sebe mohou být dané postavy. ale jak to mají hrát hráči, když skeptikovi řekneš "no, ale tvoje postava, smiř se s tím, nemá pravdu a mimozemš´tané jsou" ... tam jsem v jeho vyjádřeních viděl jádro pudla. Že to bude vadit tomu hráči, ne té postavě. Ta o tom, co je a co není "reálné" nebude vědět nikdy. Nemůže vystoupit ze svého světa a říc "aha, tak ono je to takhle".

efram píše:
Vlastně by se mi ani nelíbil výběr agentů.


Že jo? Ta odmítnutá irská cikánka z cirkusu ... to jsem viděl stejně ;)

efram píše:
Celé jádro pudla tkví v GM. Ne v pravidlech a ne hráčích. Pokud Gm nepřevezme určitou část kompetenci a neopustí svůj alibistický přístup k hře, styl hry ani zábavnost se nezmění.


Tak ještě je furt možnost, že si GM k sobě najde hráče, které bude bavit to hrát stejným způsobem. Že se to nelíbí všem je jasné. Že se to nelíbilo i některým z těch, kteří to hráli, je škoda. Ale tak dokud ho nezpraží jeho současná skupina a další skupiny, tak tu šanci má.

Jako rady, aby Jerson skončil s hraním, protože jiným se jeho styl hraní a to, co chce ve hře mít, jsou trochu WTF :)
Holt to má jen těžké, aby k sobě sehnal další stejně naladěné lidi.

Já to v některých věcech mám podobné v tom, že bych hráčům rád předal některé kompetence, ale jan za podmínky, že by výstup jejich rozhodnutí byl takový, aby se mi líbil :D Jinak si ty kompentence raději jako GM nechám. A jako hráč budu GMům po kompetencích šmatat, když se nechají, to je doufám jasné :)
6.11.2018 12:17 - sirien
efram: no, tiše sem doufal že v tomhle tónu ta diskuse pokračovat spíš nemusí :/

York: Přitom je to škoda. Protože ty hry o kterých je zrovna řeč sou vcelku zajímavé case studies na různé herní koncepty a problematiky. Namátkou:

- Jak moc hra potřebuje skutečné antagonisty a jak moc jde příběh připravit bez nich
- Jak vlastně musí končit hra aby jí hráči ocenili (úspěchem, neúspěchem, ambivalentně...)
- Jak se váže řízení tempa, gradace a dramatického oblouku k řízení obsahu hry
- ...

Plus tu sou v kontextu sousední diskuse ještě nějaké navazující systémové otázky. Třeba jak přistoupit k designu systému ve vztahu k tomu aby generoval požadovaný žánr. Tady se třeba Jerson podle mě tak hrozně křečovitě zaměřuje na otázku šance na úspěch že pro stromy nevidí les, takříkajíc. Např. Doctor Who RPG má mechaniku iniciativy která říká "první jdou ti co mluví, druzí jdou ti co utíkají, třetí jdou ti co něco dělají a až na konec jdou ti co útočí", což slouží k simulaci naprosto klasické posloupnosti dění z Docotra i k preferenci typicky Doctorovských řešení. Podobně pokud Jerson chce nějakej mix Indiana Jones věcí (? těžko říct, o tom se tu zjevně vede diskuse) a 30th mystery Lovecraft investigative věcí nebo čeho a chce aby to nebylo všechno jen o akci, tak to podle mě má pramálo společnýho se šancí na úspěch a s tím jak se na kartičkách co vyhodnotí.
6.11.2018 12:29 - LokiB
sirien píše:
Třeba jak přistoupit k designu systému ve vztahu k tomu aby generoval požadovaný žánr....Např. Doctor Who RPG má mechaniku iniciativy která říká "první jdou ti co mluví, druzí jdou ti co utíkají, třetí jdou ti co něco dělají a až na konec jdou ti co útočí", což slouží k simulaci naprosto klasické posloupnosti dění z Docotra i k preferenci typicky Doctorovských řešení.


+1
Tohle bych vypíchl. Skutečně zmayšlení se nad tím, jaké mechaniky zvolit, aby produkovaly nejen žádaný průběh hry (tedy Jersonovy požadavky na pravděpodobnosti, úspěchy a komplikace a jejich zastoupení při hře), ale i příslušný žánr, kterým Omega je nebo má být, je asi tím základním kamenem, na kterém by se to celé mělo stavět.

Jsem rád, žes to takhle pregnatně zformuloval, protože když jsem nad tím přemýšlel, tak se mi to nedařilo uchopit a tohle shrnuje to, co jsem vlatně měl v mnoha případech v hlavě.
6.11.2018 12:40 - Šaman
Jsem jeden z těch, co si obrázek dělají jen z reakcní v diskuzi a nemám nijak důvod šít do Jersona ohledně samotné kamapně. Zvlášť když, jak píše Sirien, je to vlastně zajímavý experiment ohledně netradičního vedení hry.

Jen v tomhle případě se ve mě probouzí takový ten ochranářský pud, který jiné zvedal ze židle v diskuzi o fixlování kostek. Tedy opravdu je dobrý nápad vést takto experimentálně hru, když se jedná o kroužek v DDM a svým způsobem jde i to určitou propagaci desktop RPG v tom městě? Zrovna v tomhle zastávám názor, že když už vede oficiální kroužek, za který se platí, tak by bylo lepší zvolit tradičnější pojetí hry. (Tím neříkám DrD 1.6 a začít Bílým hradem :)

Zvlášť, když vlastně nemá ani ujasněná pravidla a mění je za pochodu. Na tohle by bylo lepší mít vlastní experimentální družinu a ne betatestovat to na dětech.

(Už z toho důvodu, že vedoucímu na kroužku bych nejspíš neřekl, že mě to moc nebaví. Má to punc autority, kterou by ve skupině sobě rovných neměl. Také předpokládám, že většina hráčů chodí pravidelně prostě proto, že je to kroužek. Takže zpětná vazba jestli chodit chtějí bude vlastně až v dalším pololetí.)
6.11.2018 12:48 - York
Šaman: Byl bys raději, kdyby tam místo hodně zkušeného Vypravěče vedl hru nějakej začátečník, kterej si navíc přečetl rady jako "PJ má vždycky pravdu" nebo "fixlování kostek je v pohodě, každej by si to měl sám vyzkoušet (a hlavně o tom neříct hráčům a všemožně je obelhávat, aby mu na to nepřišli)?"

edit: Nehledě na to, že logická alternativa je DrD nebo DnD, což jsou hry, které si obvykle PJové houserulují až na půdu, takže fakticky nic jinýho než betatest stejně nejspíš hrát nebudou.
6.11.2018 13:00 - Jerson
Eframe, se mnou hrálo asi 60 lidí nějakých 48 her. Sirien hrál čtyřikrát, naposledy v roce 2011, přičemž hra kterou kritizuje byla jeho první, se zbylými třemi byl spokojen (alespoň zatím jsem si nevšiml, že by si na ně stěžoval.) Ebon hrál šest misí, z toho jednu na netu, Hugo hrál pět misí (přičemž si poslední nepamatuje). Všechno tohle bylo do konce roku 2011.
Gurney hrál jednu misi, kdy jsem vedl hru po dvou letech bez hraní. Jarik, který hrál poslední čtyři mise, a A15 hrál 19 misí.

95% kritických příspěvků pochází od 5% hráčů, kteří se mnou hráli 10% misí naposledy před sedmi lety. Neříkám, že všem ostatním se všechno líbilo a že jsem to dělal dobře, ale lidé kteří už nehrajou nehrajou proto, že jsme se od té doby neviděli, nebo přestali hrát RPG úplně, nebo se odstěhovali, nebo mají děti a nemají čas. Jediný z těch, kteří by se mnou mohli (alespoň občas) hrát a opravdu nechtějí, je Gurney. Možná že by se našel ještě někdo, kdo by hrál okultní RPG, ale ne Omegu se mnou, to nevím.

Tohle nepíšu proto, abych se obhajoval (protože v řadě případů bylo mé vedení hry opravdu nedobré) ale proto, aby sis udělal představu, z jakého vzorku děláš svůj úsudek.

Taky znovu připomínám, že se jedná o pokus hrát multikampaň se snahou zapojit řadu různých preferencí v dlouhodobém měřítku, a snahou dát hráčům větší pravomoci v utváření hry. Takhle zpětně můžu říct, že jsem si ukousl hodně velké sousto, na které jsem zjevně nebyl připraven, ale taky jsem nečekal, že se rozroste do takových rozměrů.

Pokud máš nějaký vzor Vypravěče, který by zkoušel něco podobného vést a od kterého bych se mohl poučit, jak to dělat dobře, tak sem s ním, rád si od něj něco přečtu či poslechnu.

efram píše:
Jerson třeba zmínil jak může hrát ve světe skeptik a magicky nadaný člověk / psionik etc. jednak si myslim ze to jde

Nevím na co narážíš, v Omeze takoví lidé normálně hrajou.

efram píše:
Pokud bych byl mecenášem takovéto organizace, asi bych hodně uvažoval, že ji přestanou podporovat, protože vlastně nic nedělaj a jejich výstupy někam nevedou. Vlastně by se mi ani nelíbil výběr agentů. Lidí, kteří vlastně nechtějí nic riskovat. Od lidí v takových to organizacích očekávám nadstandardní přístup k práci.

Můžeš si založit vlastní organizaci a vyzkoušet její vedení, jak personální, tak herní. Já s tím žádné zkušenosti nemám, ani z hraní, ani z reálného života, a nikdy předtím jsem neměl na starost větší skupinu než deset lidí (jednou), obvykle jen šest lidí (jen herní skupiny). Všechno se učím za pochodu.

Je dost věcí, za které mě lze kritizovat, ale nevidím ani jeden důvod, proč bych tady měl poslouchat kritiku zrovna od tebe, když jsi nehrál ani se mnou, ani v jiném podobném větším projektu. Huga, Siriena, Ebona a další poslouchám, možná ne úplně ochotně, ale poslouchám, ale tvé komentáře jsou mi opravdu úplně volné.

Tedy ne, nejsou mi volné - nebaví mně, mírně řečeno. Kdybych ti nabízel hraní a ty jsi nechápal fungování světa, budu výtky k nejasnostem brát v potaz, ale takhle opravdu ne. A bych byl opravdu rád, aby sis odpustil kecy o alibistickém přístupu.
6.11.2018 13:05 - Gurney
sirien píše:
Protože ty hry o kterých je zrovna řeč sou vcelku zajímavé case studies na různé herní koncepty a problematiky. Namátkou:

- Jak moc hra potřebuje skutečné antagonisty a jak moc jde příběh připravit bez nich
- Jak vlastně musí končit hra aby jí hráči ocenili (úspěchem, neúspěchem, ambivalentně...)
- Jak se váže řízení tempa, gradace a dramatického oblouku k řízení obsahu hry
- ...

Tyhle a mnohé další, pro mě hlavně na téma předávání vypravěčských pravomocí hráčů, "player agency" (jak rád říká Quentin) a docela mě začalo zajímat to vedení multikampaně, kde pár lidí mezi sezeními hraje "faction turns" v roli vůdců jednotlivých frakcí. Zvlášť v nějaké kombinaci kyberpunku a space opery by mohlo být naprosto husté dělat zakázky pro pro skutečné lidi, kteří hrají za jednotlivé korpy a frakce, mezi sebou bojují o nadvládu nad nějakou částí vesmíru, a jak jsou v tom úspěšní rozhodují mise prováděné herními skupinami.

sirien píše:
Doctor Who RPG má mechaniku iniciativy která říká "první jdou ti co mluví, druzí jdou ti co utíkají, třetí jdou ti co něco dělají a až na konec jdou ti co útočí", což slouží k simulaci naprosto klasické posloupnosti dění z Docotra i k preferenci typicky Doctorovských řešení.

To je popravdě docela geniální a hodilo by se to i jiných pulpových her.
6.11.2018 13:09 - Jerson
Šaman píše:
Zrovna v tomhle zastávám názor, že když už vede oficiální kroužek, za který se platí, tak by bylo lepší zvolit tradičnější pojetí hry.

Ještě dodám - jim nevadí změny pravidel, nebo tedy vyjádřili se, že o pravidla jim nejde. Pokud se budou bavit, do pravidel nebudou vrtat. Navíc chtěli hrát něco jiného než Dračák. Takže proto experimentuju na nich a nikoliv na někom jiném (protože jinou skupinu prostě na pravidelné hraní nemám). Jestli je to bude bavit i příští rok se uvidí, teď k tomu nic říct nemůžu.

Jinak několik minulých let hráli "Dračák", ve kterém byly dovednosti učené za body podle jejich stupně, takže to oficiální pravidla taky nebudou. A sezení se občas odehrávala tak, že je PJ všechny zabil a následně oživil, nebo je rozstrkal náhodně po světě a měsíc reálného času hrála jedna postava odděleně od ostatních. Takže nemám v tomto směru žádné výčitky.
6.11.2018 13:48 - Šaman
Jerson píše:

Klasičtějším jsem nemyslel nutně nějaká oficiální pravidla, spíš scénáristiku a režii…

Ale neznám je, ty jo. Nevím na čem jste se dohodli, ty jo.
Takže budu (stejně jako u toho fixlování kostek) spoléhat na určitou empatii vypravěče, aby se hráči bavili.


My jsme zase včera na tolkienovském Kvízu domluvili oneshot ze Středozemě, takže místo dalšího kola hádky s Yorkem si jdu radši prostudovat ty přeložené i nepřeložené Dobrodružství ve Středozemi :)
6.11.2018 14:01 - Gurney
Šaman píše:
...opravdu je dobrý nápad vést takto experimentálně hru, když se jedná o kroužek v DDM a svým způsobem jde i to určitou propagaci desktop RPG v tom městě? Zrovna v tomhle zastávám názor, že když už vede oficiální kroužek, za který se platí, tak by bylo lepší zvolit tradičnější pojetí hry.

Pokud GM takovou hru a změny pravidel za pochodu uřídí, pak v tom nevidím nejmenší problém. A o Jersonovi v tomto nepochybuju. Konečně, co se může stát, přinejhorším si vyzkouší nějakou příběhovější hru, než se vrátí k dračáku.

Jerson píše:
Jediný z těch, kteří by se mnou mohli (alespoň občas) hrát a opravdu nechtějí, je Gurney.

K tomu bych rád dodal, že můj postoj není v zásadě odlišný od sirienova, Hugova a Ebonova, rozdíl je v tom, že oni tě znají déle, mají nějaké velmi dobré zkušenosti z tvých předchozích her a pořád doufají, že se vrátíš k nějakému... normálnějšímu vedení hry. Já si nemyslím že se tak stane, vidím spíš pozvolný posun k čím dál alternativnějšímu GMování, a zároveň beru v potaz, že je to tvoje hra a kdo chce hrát, musí respektovat jak ji vedeš co v ní chceš a nechceš. A mě to, co si myslím že skutečně chceš (což je imho něco trochu jiného, než deklaruješ) moc nebere, proto to říkám narovinu. Neber to pls špatně, znám i několik málo dalších lidí s nimiž nehraju, protože moc nemám zájem zkoušet hru, kterou vedou, a s vyjímkou jednoho divného nerda se s nimi všemi jinak bavím naprosto v klidu.

K těm tvým počtům - vím minimálně o jednom dalším člověku, který s tebou hrál a soukromě mi přiznal, že se ten tvůj styl odebírá směrem, který se mu moc nelíbí, a nevypadal, že bych chtěl hrát dál. Můj názor je, že takových je víc, nicméně buď to zkousnou a jdou si zahrát ze společenských důvodů (úplně stejně, jako když lidi hrají s kamarády dračák, i když je ta hra samotná taky nějak extra nebere, jak sám velmi rád připomínáš) nebo prostě mají na práci něco jiného, když se zeptáš, kdo by šel hrát. Někdy bych čistě po zajímavost rád věděl, kolik skutečně spokojených hráčů by zůstalo, pokud by se odečetli tihle a nováčci (a "polonováčci", co znají třeba jen DrD se všemi jeho fuckupy nebo třeba zažili jen nějaké nepříliš povedené hry), co by byli nadšení u jakéhokoli jen trochu obstojně vedeného rpg (což Omega určitě je), páč si právě měli možnost vyzkoušet novou cool věc.
6.11.2018 14:12 - Jerson
Popravdě, pořád se mi nepodařilo zjistit, jakým způsobem vlastně hráli, protože na jednu stranu popisují celý zpracovaný svět jako sandbox, ale na druhou stranu říkají, že PJ ten příběh hrál už po několikáté, přičemž se ale řídil kostkami, a podle toho co říkají to bylo silně GM fiat. Jejich PJ osobně neznám, ale vím kde pracuje, tak se ho třeba časem zeptám. Tak nebo onak jsem jim dal na výběr, jakým způsobem chtějí hrát, a oni sami to také ještě zjišťují, protože se podobnou volností ještě nesetkali.

Gurney píše:
Já si nemyslím že se tak stane, vidím spíš pozvolný posun k čím dál alternativnějšímu GMování

Popravdě, už se to začíná projevovat a místo toho abych hrál pět důležitých NPC sám je mají v rukách jednotliví hráči, přičemž někteří v roli NPC používají svůj PC. Uvidím, jak se to vyvrbí.
6.11.2018 14:27 - efram
York píše:
A proč by měl? To je snad věc každého hráče, jakou hru chce hrát a jakým stylem.


Například protože sám píše, že ho zajímá co je špatně a jak to vidí hráči? Přesně nerozumím jak to myslíš. Navíc sám jsem hned v jednom z prvních příspěvků psal něco o tom že kolik skupin tolik her. Ale to už bych se opakoval.


Jestli tenhle příspěvek neni důkaz paranormálních sil tak nevím .... :p

Jen upřesním, že celou dobu tu jen hodnotím to jakým stylem se omega hraje, na základě příspěvků vložených GMkem a hráči. Vyjadřuji se k tezím, které tu GM předkládá. Nikde jsem nenapsal, že je OMEGA blbej seting.
6.11.2018 15:24 - York
efram píše:
příspěvky, které přes svůj osobní filtr zřejmě nevnímáš


A proč by měl? To je snad věc každého hráče, jakou hru chce hrát a jakým stylem.
6.11.2018 15:27 - Hugo
Tak on je hlavně rozdíl v tom, zda je výtka míněna: "mám problém s tímto konkrétním bodem tvého vedení hry" a "mám problém s Jersonem".

Na tu první se dá nějak smysluplně protiargumentovat a dá se dojít k nějaké analýze problému a navžení řešení (přičemž zjištění, že rozporovatel je minoritní a většině to nevadí je validní výstup z diskuse). Na tu druhou se moc smysluplně reagovat nedá, leda ve smyslu "máš se mnou problém, tak se mnou nehraj/nebav se se mnou!"

Nemůžu mluvit za druhé, za sebe upozorňuju na věci, které vnímám jako generující
potencionálně gerující) WTF. Když mi to Jerson vyvrátí jako archaické nebo, že to naopak hráči chtějí a já mám názor minoritní nebudu s tím mít problém.

Co se agresivity projevu týče. Tady poněkud vycházím a hřeším na to, že se s Jersonem známe a že si Jerson dokáže extrapolovat jaký je reálný citový náboj daného sdělení (což stále zjevně dokáže).

A zrovnatak nevnímám, že by konceptuálně Omega byla totálně špatně (jak jako setting tak jako systém), to bych se asi s jakoukoliv diskusí, nota bene angažováním se v rámci koordinačního týmu Omegy nezatěžoval.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10008406639099 secREMOTE_IP: 44.202.128.177