Vannax:
No, mé ambice jsou vyšší, než vyvolání flejmu. Zkouším cosi vysvětlit (už léta), a nedaří se mi.
Jerson píše:
No tak to si rád poslechnu, jaké jsou vlastně mé ambice.
Pochopil-li jsem správně tvoji ústřední tézi, pak:
1) Na pravidlech záleží
2) jsou dobrá a špatná pravidla
3) dobrá pravidla dokážou zabránit určitému typu špatné hry (CPH... musel jsem to říct...)
Píše:
Argo, ty DrD opravdu nehraješ a zřejmě si ani nikdy nehrál, když ti přišlo logické, že rozum postavíš nad pravidla.
Jistý, nabízí se říci inženýrský, ale lepší je asi powerplayerský, způsob pojetí pravidel bere pravidla v dvojkové logice; pravidlo je (a pak je nutno ho poslechnout, kdyby čert na koze jezdil a jezevec měl vyvraždit družinu), a nebo není (a pak akce neexistuje, viz ty kuličky), nebo
Píše:
třeba pokus napřed odvést pozornost nepřítele a pak uprostřed slova zaútočit, abych ho vyřadil jednou ranou - prostě PJ buď přešel bez povšimnutí nebo nepovolil, protože na to nebyla pravidla.
Složitější systémy pravidel - například právo, ale IMHO i systém RPG - mají jakousi hierarchii, důležitější pravidla a okrajové vychytávky. Odtud mé oblíbené heslo, že starostí GM budiž rovnováha a drama, ostatní jsou drobnosti.
Můj dojem je, že přesně tak to v DrD je psáno, a tak to bylo míněno; pokud nebude dodržena tabulka bloudění, a GM si to vymyslí nějak jinak (praví zabloudili jste, protože je to v logice příběhu), pak se nic hrozného neděje.
Jinak definice, co je ještě DrD, je na dlouhé lokte, a můžeme se o to dohadovat do soudného dne. Extrémní názor by byl, že DrD je opuštěno, pokud se zruší hod na přesvědčení (a pak, IMHO, DrD nehrál skoro nikdo). Mimochodem, pokud někdo nedošel alespoň k Pravidlům pro pokročilé (1992?), pak mám také jisté pochyby o tom, zda vůbec DrD hrál.
Blaine píše:
Kdyz nezalezi na pravidlech, proc tvrdis, ze hrajes v systemu, kteremu rikas DrD?
To samé téma; užívám slova ve snaze se domluvit. Pokud tě to uklidní, DrD jsem nikdy nehrál (viz výše). Ale myslím, že se tím debata nevýslovně zkomplikuje.
jerson píše:
Já bych klidně řekl, že RPG je o lidech + pravidlech, ale nevím jestli by
a) to nezabilo debatu
b) někteří lidé neprotestovali dál
Chceš-li, záleží na metapravidlech, čili pravidlech vyššího řádu. Pravidlech příběhu, například (to, čemu říkám drama, pro stručnost, a co se nijak nekryje s užitím tohoto pojmu třeba u Tweeta).
Nedbání těchto pravidel příběh spolehlivě zabije, bez ohledu na systém.
S tou rovnováhou je to něco podobného; a vlastně jde o příběhové pravidlo taky (Situace má být silnější, než Postavy). A je úplně jedno, jakým technickým způsobem se ta síla vyjadřuje, zda se v tom něco počítá, a ještě méně, zda je to +20 nebo +5.
Pokud je Situace slabší, postavy ji sejmou v prvním střetu, a jdou na párek (hezké WTF s tám mágovým mixem; nepovedlo se, zlý mág je mrtev. Sorry, až příště, chlapci.)
Pokud je Situace o příliš mnoho silnější, to samé obráceně; bylo tam deset ohnivých draků; naházejte si nové postavy; nějaké dotazy?
A nebo se hledá nějaký naprosto šílený deus ex machina; bylo tam deset rudých draků, ale náhodou se tam vyskytl Chuck Norris...
V obou případech je příběh opět v hajzlu.