Proč

Tuto otázku si již kladu dlouhou řadu let. Nebudu se zaobírat děním na naší planetě, jelikož není tolik prostoru, ale obrátím se přímo k tématu nám tak blízkému, k D&D.
Hraji dlouho, začal jsem Dračákem někdy po revoluci a skončil ve světě uzavřené komunity hráčů D&D s vlastním světem a upravenými pravidly. Proč? Protože takhle nám to nejvíce vyhovuje.
Mnohokrát jsem slyšel vášnivé diskuse: postavy jsou příliš nabůstrovaný, dungeon mástr je měkej, postava na první úrovni má plátovou zbroj, atd. Bylo toho mnoho. Všichni z nás by si měli říci proč hrají. Pro své uspokojení? Pro uspokojení ostatních hráčů? Pro vybytí frustrovaných úchyláků?
Viděl jsem věci, kterým byste nevěřili. Viděl jsem v Dračáku hráče, který zabil svého mezka, aby získal 5, slovy pět, chybějících zkušeností na další úroveň. (Naštěstí jsem jej již nikdy nepotkal, toho hráče). Rok jsem hrál s němým bardem, ale neměl jsem sílu mu to příliš vyčítat, protože on byl šťastný. Mě to celkem bavilo a dneska se tomu směji. Trpaslík vyjednával kšeft a po hodině mu Bard přitakal: "Hm, asi to vezmem. Co?" To byla vtipnější část éry, pak jsem ale potkal hráče, kteří byli zvyklí od svého DM, že cokoliv potkali, to zmasakrovali, od medvěda po obra, dost se nám tenkrát přitížilo. Ptali jsme se, má to ještě cenu? Proč takhle? Jejich postavy několikrát umřely, jelikož jim ostatní odmítli v takových scénách pomoci. Bylo z toho mnoho vášnivých diskuzí, nakonec nás opustili, je to tak asi lepší. A skupinka hráčů dál krystalizovala, zrála.
A nyní zásadní otázky, proč a jak? Je mnoho typu hráčů a stejně tolik DM. Jedny uspokojuje masakrovat gobliny od rána do večera, druzí se potloukají světem a hromadí poklady, jiní milují dlouhé questy, nebo touží spasit svět. Hrál jsem i s hráči, kteří vždy hráli postavy se zlým přesvědčením, aniž by to nějak ventilovali a musím říci, že skutečně zlá postava dokáže s neutrální družinou pěkně zatočit, i když je sama na první a členové družiny na mnohem vyšších úrovních. Každý hraje tak, jak ho to baví. Jenom to chce trochu soudnosti od DM, přeci on jen ten, kdo řídí svět a je to JEHO SVĚT!
Teď trochu za mě, pro mě je nejdůležitější, aby svět fungoval automaticky, sám. Musí být rozumně vyvážený, samozřejmě pokud se neděje něco megavýjimečného. Postavy by měly toužit po lepším vybavení a získat ho, to by měl být jeden z jejich dlouhodobých cílů. Jelikož co může mít družina na druhé/třetí úrovni, to přeci může mít jakákoliv jiná postava hry také, ne? Proč někteří DM rozmazlují své postavy kouzelnými předměty již na nízkých úrovních, to nechápu. Copak se v jejich světech kouzelné předměty válí za každým pařezem? Uvědomte si na jaké úrovni musí být kouzelník, aby mohl vyrobit kouzelný předmět, máte ve svém světě vůbec tolik kouzelníků? A ještě jedna věc, hrozně nesnáším, když postavy nachází přesně ty kouzelné předměty, které se jim hodí. Ááá, kouzelný plášť pro zloděje a hned vedle kouzelná zbroj pro barbara, jeho velikost, no to je ale překvápko. Rád bych všem doporučil myslet na to, že kouzelný předmět někdo vyráběl pro svou potřebu nebo pro někoho hodně blízkého, nikoliv pro člena družiny, který jde po X letech kolem. I s kouzelným předmětem, který se zrovna hned nehodí, může být hra zajímavá, on se nakonec stejně někde hodí, co DM? A nebo když ne, alespoň zůstane vtipný "suvenýr". Hrál jsem trpaslíka (což ostatně hraji nejradši) a z pokladu jsem "urval" kouzelný hřeben, bohužel zkrášloval lidské ženy; jóó cesty osudu jsou nevyzpytatelné.
Hraní čehokoliv se často stává vášní, ale D&D, to je životní vášeň a každý z nás k ní přistupuje jinak. Někdo z hráčů touží po co nejvyšších úrovních a stát se ve svém světě živoucí legendou, u nás máme nejradši období tak do 7.levelu a potom podniknout něco hustého, což zatím ve skoro všech případech skončilo smrtí mnoha postav. Ale u nás máme radši trend buď hrdinská smrt nebo penze v ústraní. Co může být pro hráče krásnější, než když se jeho nová postava setká s legendou o minulém, hrdinsky padnuvším dobrodruhovi.
Avšak je to pouze můj náhled na věc! Hrajte jak umíte, bavte se jak nejlíp to jde, přeci jenom je to D&D, naše společná vášeň!
Napsal: Ebon Hand
Autorská citace #1
29.6.2009 08:17 - Jerson
A ty mi někdy povídej, že mám příliš extrémní zkušenosti s hráči - konkrétně scéna s nákupem a následným podříznutím mezka podle mě ke koloritu Dračáku neodmyslitelně patří :-)
Autorská citace #2
29.6.2009 09:29 - Faire
LOL :) Jinak se myslím v pohledu na věc s Ebonem dost shodnu.
Autorská citace #3
29.6.2009 10:29 - pipux
Ebon Hand píše:
Viděl jsem v Dračáku hráče, který zabil svého mezka, aby získal 5, slovy pět, chybějících zkušeností na další úroveň.

No kdyby to aspoň udělal rituálně ... něco jako vysoký představený kultu mezčí bohyně, dávající za temného dne hold vyšším silám :)
Autorská citace #4
29.6.2009 11:49 - Jerson
Ono je vcelku jedno proč to hráč udělá, když je pravým důvodem fakt, že mu chybí pět zkušeností na přestup a on přestoupit chce, a prozměnu PJ ho nechce nechat těch pět zkušeností získat, je to ... opak zábavy.
Autorská citace #5
29.6.2009 12:04 - Ebon Hand
Ale já s nimi neargumentuji v diskuzích. :-)
Autorská citace #6
29.6.2009 13:26 - pipux
Ebone, a jak ses s ním vypořádal?

(osobně bych to vyřešil asi takto: ztrácíš 500zk, v hospodě ti už nenalijí)
Autorská citace #7
29.6.2009 13:42 - Jerson
Myslím, že dotyčný hráč už možná nebyl pozván na hru ...

na druhou stranu si vzpomínám, že tohle se stalo jednomu hráči v Dračáku na páté úrovni - chybělo mu pět zkušeností do šesté. Všichni ostatní na přestup měli, dva měsíce se cvičili, a asi víte jak obrovský rozdíl je mezi pátou a šestou úrovní. Plus PJ se vyjádřil v tom smyslu, že v další hře už přejdou k tažení, tedy delší dobrodružství a žádný čas na výcvik v jeho průběhu. A samozřejmě taky náročnější.
Jenže tomu jednomu hráči nechtěl udělat ani malé dobrodružství na jeden (herní) večer - asi proto že už nebyl reálně čas, protože skončili hru pozdě večer.

Vcelku chápu frustraci toho hráče i motivaci koupit mezka a za městem ho podříznout, a co vím, tak těch pět zkušeností dostal, protože PJ se pravidel držel.

Nicméně pokud jde o ty nevhodné magické předměty - taky jsem je skupině dával a výsledkem bylo, že měli doma v truhle pět takových věcí, které nechtěli prodat, protože by za ně nedostali ani setinu ceny, ale zároveň je nemohli nebo nechtěli používat. A nosit sebou něco magického jen tak pro ozdobu taky neuspokokuje každého hráče.
Autorská citace #8
29.6.2009 13:55 - Merlin
Jerson: osobně si myslím, že tebou popisovaný případ je profesním selháním PJ...
Autorská citace #9
29.6.2009 14:11 - Jerson
Já si to myslel taky už v té době, kvůli pěti zkušenostem defakto nutit hráče k takovému činu ... ale pak si říká, jestli to není pravidly, tedy pochopením pravidel, a zase se to vrací zpět k Ebonově otázce, proč vlastně hrajeme :-)

(Taky bych kvůli přestupu na šestý level a možnosti být konečně chodec zabíjel. Tenkrát a zřejmě i tehdy. Nebo bych sehrál nějakou etudu :-))
Autorská citace #10
29.6.2009 14:19 - Merlin
J: protože jsem na tom víceméně závislý...už od doby, kdy se mi do ruky dostaly čerstvě zabalený pravidla (ručně sešité a zabalené v celofánu, se dvěma kostkama-tu původní stále ještě mám...já i Babaj..i když už je to spíš kulička než 10 stěnka-, psal se tuším rok 90-91? )...o dva roky později jsem se dostal k hromádce ADnD příruček, které babaj dovezl z jahodové brigády v Anglii...
největší utrpením pro mě byla ZVS (pro maguse a jiné holobrádky základní vojenská služba) v 95. Nemoct hrát bylo...uáááááááááá.
Pak jsem půl roku bydlel v Ostravě a věřte, jezdit každou neděli do přerova (100 km) na session byla řehole, leč jsem ji dodržel....

Když se nad tím zamyslím a vezmu, že střízlivým odhadem jsem hrál v uplynulých 18-19 letech minimálně 2*měsíčně (spíš 3-4), tak je to úctyhodný počet sessionů...takže asi tak. Jooo sem závislej a nebojím se to přiznat.
Autorská citace #11
30.6.2009 14:44 - Ebon Hand
Jerson píše:
Nicméně pokud jde o ty nevhodné magické předměty - taky jsem je skupině dával a výsledkem bylo, že měli doma v truhle pět takových věcí, které nechtěli prodat, protože by za ně nedostali ani setinu ceny, ale zároveň je nemohli nebo nechtěli používat. A nosit sebou něco magického jen tak pro ozdobu taky neuspokokuje každého hráče.


Jersone, ty popisuješ něco úplně jiného než já. Já jsem uváděl, že se pro ně nakonec vždy nějaké využití najde, ale zejména ty předměty měly cenu. Ve tvém případě mě spíš napadá, že se hráči s vypravěčem nedohodli na settinu, nebo pokud předměty nemohli či nechtěli používat a neměli ani žádnou cenu, tak nechápu proč je prostě nezahodili.. Každopádně je to úplně někde jinde, než jsem to myslel já.

Horacio kdysi session počítal, ale nepamatuji si ty čísla, každopádně to je kus života.. :-)
Autorská citace #12
30.6.2009 14:58 - wraiths
Ebon Hand: ja si pamatuji, ze jsem jednou mel kouzelny sneznice a tahal jsem je sebou asi 5lev( 1/2roku) nez jsem je pouzil. a vim ze pokazdy kdyz se delil poklad,tak pokazdy rikali..ty nedostanes nic ty mas sneznice. :D
my meli DM peknyho "skrta" na kouzelny veci.
Autorská citace #13
30.6.2009 14:58 - Jerson
Tak jinak - postavy našly magickou dýku, docela dobrá práce. Nikdo jí ale nechtěl používat, protože čarodějové bojovali kouzly a válečníci preferovali delší zbraně. Jediná výhoda dýky byla při boji proti duchům, na které neúčinkovala většina kouzel a žádné běžné zbraně, ale s těmi se potkali jen párkrát.

Nicméně taková dýka je prostě drahá věc a nikdo by ji nezahodil, co kdyby se náhodou hodila. Prodat ji také nechtějí, z podobného důvodu a navíc měli dojem, že musí být hodně drahá (což by byla, kdyby ji kupovali).
Autorská citace #14
30.6.2009 15:09 - Sethi
Aiss má taky kouzelnou dýku.

krájí s ní chleba.
Autorská citace #15
30.6.2009 15:11 - wraiths
Ta s nesmylsem na hlave: a taky dela manikuru.
Autorská citace #16
30.6.2009 15:16 - Sethi
to ne, ona je poměrně ostrá, navíc aiss má tuhé drápky, na ty by byl třeba spíš pořádný pilník než kudla.

k tomu je má jak kočička (tedy, ne vytahovací) - prostě si je jen občas brousí o gauč nebo o záclony =)

...ta spotřeba nábytku...
Autorská citace #17
30.6.2009 15:52 - Nachtrose
ušijakořidítka píše:
prostě si je jen občas brousí o gauč nebo o záclony


... nebo Svena, nebo Konstantina ( nebo Metodeje? se mi porad pletou ), nebo...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.23646807670593 secREMOTE_IP: 100.25.42.117