Je vaše postava ikonický nebo dramatický hrdina?

Robin D. Laws popisuje na svém blogu rozdíl mezi dramatickým a ikonickým hrdinou takto:

Robin D. Laws píše:
Zatímco dramatický hrdina sleduje příběhový oblouk, v němž je proměněn svou zkušeností se světem (například: Orfeus, král Lear, Ben Braddock), ikonický hrdina podstupuje úkoly (často v sérii) a mění svět, obnovuje řád v něm, ale zůstává věrný svému esenciálnímu já.

Převažující moudra tvůrčího psaní favorizují proměnlivou dramatickou postavu před jejím seriálově neměnným ikonickým protějškem, ale příklady druhého zmiňovaného zůstávají trvalými pilíři populární kultury. Její jasní a čitelní ikoničtí hrdinové jsou objevováni generaci co generaci. Každá z klasických postav charakterizuje období svého vynalezení, ale zároveň vzbuzuje dojem věčné kvality díky svému trvalému dozvuku.

Ikonický hrdina znovu zavádí do světa řád tím, že znovu prosadí své esenciální já. Povahu jeho radikální individuality lze shrnout jako prohlášení o jeho ikonické étosu. Je to tento étos, který poskytuje vyšší význam hrdinovým akcím a klíč k záměrům jeho tvůrce. Étos ikonického hrdiny jej motivuje a dodává mu sílu.

  • Sherlock Holmes řeší záhady užitím přísně deduktivní logiky.
  • Slečna Marplová řeší záhady svou břitkou myslí skrytou za klamně starobylým vzezřením.
  • Conan užívá své barbarské převahy, aby svrhnul falešný řád zkorumpované civilizace.
  • Carnacki, Hledač duchů si podrobuje strach vědeckou metodologií a technologií.
  • Dr. Gregory Hause jízlivě šlape po společenských mravech, aby řešil lékařské záhady a dočasně tak utišil svoji sebenenávist.
  • Batman trestá zbabělé a pověrčivé darebáky, konaje pro druhé, co nemohl udělat pro své zavražděné rodiče.
  • Storm zdolává nepřátele lidí a mutantů tím, že vládne nezkrotnou silou přírody.
  • James Bond likviduje nepřátele Británie s chladnou uhlazeností a násilím.
  • Tarzan prosazuje vznešené hodnoty džungle proti kořistnickým nájezdníkům, kteří je chtějí znesvětit.
  • Philip Marlowe prochází špinavými ulicemi, aniž by se sám ušpinil.
Ikonický étos naznačuje jak akci, tak motivaci. Každé dobrodružství umožňuje hrdinovi uspokojivě rituální rekapitulaci klíčové akce jeho postavy. Tím, že hrdina provádí tuto rekapitulaci, obnovuje smysl pro řád, který byl narušen problémem, představeným v úvodu vyprávění.


Tak tedy, je vaše postava spíš ikonickým nebo dramatickým hrdinou? Co ji definuje?
Napsal: Alnag

Je vaše postava ikonický či dramatický hrdina?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Rozhodně ikonický hrdinakladné body2
Spíše ikonický hrdinakladné body5
Něco mezikladné body6
Spíše dramatický hrdinakladné body4
Rozhodně dramatický hrdinakladné body1
Autorská citace #1
5.7.2012 00:05 - pipux
Vidím to takto:

Dramatický hrdina je cloumán osudem, zatímco ikonický si stojí za svým.
Dramatický hrdina reprezentuje nestabilitu; ikonický je vzorem těm slabším.
Dramatický hrdina má milión přelétavých tváří a žádnou pravou.

... a z druhé strany:

Ikonický hrdina může být spíše ke škodě, když jeho étos přestane být efektivní/aktuální.
Ikonický hrdina může zaspat dobu a vkus, stát se kýčem, a proto bývá čas od času "resetován".
Ikonický hrdina není adaptabilní, je předvídatelný.
Ikonický hrdina nekalkuluje s širší paletou příčin a následků, a proto se může stát obětí, jakmile proti němu nepřátelský dramatik obrátí jeho vlastní zásady.

Aby se jedinec jednou mohl stát oporou pro společnost, tj. funkčním ikonickým hrdinou, musí si prvně najít adekvátní étos, tj. pochopit principy okolního světa, jeho nedostatky i svoji výchozí pozici. Takový průzkum okolí nejlépe provede z dramatického postoje. A pokud už jednou bude zavedeným ve své ikonické dráze, i tehdy by jedinec měl čas od času přecházet do dramatického módu - pro kontrolu, zda-li nesešel z cesty.

Volím tedy možnost C - Něco mezi.
... a maluji si to růžově, protože celá myšlenka předpokládá, že se postavě dostává přiměřeného vlivu; otázkou zůstává, jak moc (a za jakých podmínek) jsou konkrétní (herní) světy a jejich sub-prostředí postavami měnitelné.
Autorská citace #2
5.7.2012 09:11 - hadrian
Mě se tenhle pohled líbí speciálně kvůli Dexterovi - on je mix obojího - vrah ze sousedství měnící svůj pohled na drobné sociální interakce kolem sebe, ale základ je stejnej. :)
Abych odpověděl na otázku - moje postava bývá spíš ikonický hrdina, ale má občas i dramatické sklony.
Autorská citace #3
5.7.2012 11:52 - alef0
Ikonický. Ikonický hrdina sa obvykle nemení, lebo následne sa rozpadnú očakávania o ňom ako hrdinovi a o narácii, ktorej je súčasťou. To má veľmi milé dôsledky: princípy príbehov musia na konci a začiatku ostať nemenné, aby sa ikonickosť zachovala -- viď napr. Conan a jeho veľká tragédia so skoro manželkou, ale keby sa Conan nebodaj oženil, tak jeho príbeh sa prakticky uzavrie. (Detto Superman a Lois.) Práve preto ikonický hrdina rieši problémy, ale v globále žiadne nikdy definitívne nevyrieši, čo je presne šerbeľ na riť hrdinu v D&D.

V súlade s Pipuxom: dobre navrhnutý ikonický hrdina je skvelý pokiaľ sa jeho ikonickosť nevyčerpá -- na druhej strane má nábeh na 2D postavu. Skvelý príklad je Bond, ktorý už nie je postava, ale rola, kde sa prestriedavaním predstaviteľov predchádza vyvetranosti.
Autorská citace #4
5.7.2012 12:07 - Vojtěch
Moje postava musí mít nějaký set vlastností, které ji řídí. Jinak by se asi stala mnou. Neudržel bych se asi anebyl by to vývojpostavy z její pozice,ale z mojí. Nějaký vyvoj je potřeba, ale nemyslím, ze by měl být překotný a neustálý.
Autorská citace #5
5.7.2012 15:25 - Quentin
Píše:
ale v globále žiadne nikdy definitívne nevyrieši, čo je presne šerbeľ na riť hrdinu v D&D.

Že ta hra není mechanicky postavená kolem změny postavy (jako střepy třeba) neznamená, že se to neděje.

Někdy se jen posune powerlvl
mercenary > king

Někdy se změní přesvědčení
bandit > freedom fighter
paladin > blackguard

Někdy se změní postava úplně
princ > gladiator

Dala by se určitě vymyslet hromada příkladů.


Pravda, jsou i postavy, který vydrží bejt 10 lvlů úplně stejný. Nejvíc k tomu spadaj těžce archetypální postavy - cleric, dwarf, hobit zloděj atd.
Autorská citace #6
6.7.2012 23:55 - Alnag
Zdá se, že v anketě ikoničtí hrdinové vedou. :)
Autorská citace #7
7.7.2012 11:49 - Dracain
Abych tu malinko vyrovnal síly: Můj Kapesníček je rozhodně dramatický. Nebo možná přesněji: je to prostě posera C: Přizpůsobuje se okolním podmínkám tak dlouho, dokud to jde. Nechává problémy dovést do krajnosti, vyhýbá se jim, dokud mu nejde vyloženě o krk. Nemá svou hlavu; málokdy se pustí do akce silně ovlivňující hru sám od sebe; musí k tomu dostat nějaký velmi silný impuls.

Když nad tím teď přemýšlím, on je to vlastně opravdu ekvivalent k mému já :D Jen tedy o něco horší. Hraju za něj jen krátce, třeba se to ještě vyvine. Ale zatím nemám potřebu stát se ikoničtějším, tenhle způsob hraní mě neuvěřitelně baví C:
Autorská citace #8
7.7.2012 15:06 - Nerhinn
Není ale pak to, že se nechá ovlivnit čímkoliv, co potká, jeho neměnným rysem?
Autorská citace #9
7.7.2012 16:14 - pipux
Huh ... a není to, čím se nechává ovlivnit jen působení sil okolí na něho samotného? (1)

Vs. pak ten případ (ikonický, "silný"), kdy on sám mění okolní prostředí? (2)

Až tak? (všimni si toho obrázku s koulí ("já") v prostoru).
Jestli až tak, pak 1) může být cloumán osudem jako pingpongový míček v otáčející se krabci, a 2) bude zase, řekněme, těžká, olověná koule v porcelánu.
Autorská citace #10
10.7.2012 07:58 - Dracain
Oběma bych mohl přikývnout.

Nerhinn píše:
Není ale pak to, že se nechá ovlivnit čímkoliv, co potká, jeho neměnným rysem?


- Takhle jsem nad tím nepřemýšlel. Samozřejmě mě ze ze začátku trklo

pipux píše:
Huh ... a není to, čím se nechává ovlivnit jen působení sil okolí na něho samotného?


On je to, myslím, docela unikát. Dramatický mi přišel logičtější. Na druhé straně ta definice dramatického hrdiny v článku říká:

Píše:
sleduje příběhový oblouk, v němž je proměněn svou zkušeností se světem


- což na Kapesníčka nesedí. Přišlo mi klišovité vyvíjet postavu tak, že je ze začátku posera a pak se poučí a stane se z něj statečný hrdina. Upřímně, za příběhy takovéhoto typu jsem schopen vraždit. Já chtěl někoho, s kým by to bylo stále hodně napínavé a zábavné ve stylu "slabý proti přesile".

Dělá to pořád stejně, "je věrný svému esenciálnímu já" - rys ikonického. Jenže se o něm ani zdaleka nedá říct, že by "měnil svět" nebo "obnovoval řád".

Tak já nevím :D Asi bych měl označit volbu "Něco mezi"?
Autorská citace #11
17.4.2013 09:46 - Haplo
Za sebe bych vyjádřil svoji přilnavost k dramatickému konci vah. Snažím se, aby moje postavy dostaly ucelený příběh, který přidá nové charakterové vlastnosti, nový náhled na problémy okolního světa, změnili svoje smýšlení kvůli událostem, které zažila.
Asi by bylo krásné zmínit nějaký příklad : Holka z vesnice, dosti impulsivní a panovačná se pohádá s rodiči - odmítá jejich autoritu (což má za následek odmítání i jiných autorit). Následně se snaží svým družiníkům dobře radit a vést je. V průběhu cesty však narazí na člověka, který ji dokáže přesvědčit - uzná jeho autoritu a nechá se jím vést. Tak se to táhne dál a je možná další spousta zvratů v jejím vnímání.

Pokud je postava stále stejná, je jednoduší ji hrát, protože vždy víte, co máte dělat; ale když se její charakter mění, musíte brát v úvahy i předešlé události a poučení z nich.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08611798286438 secREMOTE_IP: 34.206.64.143